PG ska vinna VM och Sturesson kör BMW i STCC.
Visst händer det glada saker även om vintern vägrar släppa taget och en sådan är att det nu verkar vara klart att PG Andersson får fler styrningar i S-WRC. Redan till Rally Jordanien, första helgen i april sätter han sig i samma Skoda S 2000 som han vann Rally Sweden med. Det tjeckiska teamet vill även att PG fortsätter och åker ytterligare fyra deltävlingar i VM och med lite tur kan det bära långt. PG själv menar.
– Målet är att vinna VM och det ska kunna gå!
Just nu ligger han tvåa med en körd tävling, leder gör Martin Prokop, två tävlingar och han är bara åtta poäng före Årjängsstolthet.
Nu är det bara lite ”småfix” kvar för att det hela ska gå i lås. Lite småfix som att t.ex. skaka fram de två miljoner kronor som satsningen beräknas kosta.
Hallå alla ni Dagens Industriläsare, börsnissar, företagsledare och andra med lite för mycket stålar i plånboken. Ställ upp nu och hjälp till att återställa svensk rallysport till dess rätta plats internationellt. Förarna finns, PG, Flodin och Sandell är några namn. Det första och största hindret som skiljer dom från Loeb, Hirvonen och de andra i VM-toppen är just stålar. Så snälla, snälla ställ upp!
Kul är det också att en av STCC:s duktigaste chaufförer Johan Sturesson från Knislinge gjort klart med ännu en säsong i vår svenska kungaklass. Bilbytet från Peugeot till BMW känns också helt rätt, fjolåret kändes som att en talang mer eller mindre kastades bort i en icke helt konkurrensduglig bil.
Bara att beklaga att svenska Peugeot som bara för några år sedan verkligen visade framfötterna både inom rally och racing, nu verkar nöjda med att åter trilla in i fållan ”bilar för gubbar med hatt”.
Kravet för att Peugeot skulle ställa upp och stötta Johan i år var att man fick dispens för en ny modell, vilket inte FIA gick med på. Då drog man sig ur samarbetet, men tack och lov så lade sig inte Johan och pappa Per ner och dog utan kavlade upp. Nu har väl inte hjälpen från Peugeot varit så stor de senaste åren, utan det lilla Knislingeteamet har fått gjort all utveckling själv vilket är både tufft och dyrt. Nu sätter sig Johan i en vinnarbil direkt och det lär bli många pallplatser under säsongen som kommer. Jag håller tummarna!