PG satsar skånskt mot mer SM-guld, snart klart för Rally Lima, ”SM-shake down” i Torsby, Kalle R. måste bli snabbare 2023, Oliver S. med Volvo-sladd med nya strategimål!
4WD-klassen i Rally-SM ser till nästa år ut att bli en riktig höjdare där redan Team NYBE aviserat start med Fredrik Åhlin, Jonas Åkesson och Albin Nordh alla i Skoda R5. I dag kom så nästa byggsten i SM-bygget när Årjängs PG Andersson och Anders Fredriksson meddelar att man gör ett försök att förlänga SM-guldsviten till fyra raka. 2023 blir det dock inte GNM i Åhuskärr som kommer att leverera vinnarbil utan nu är det Team SKÅAB på Söderslätt med Rickard Nilsson som får ansvaret.
– Jag är otroligt tacksam för den här chansen och Team SKÅABs otroliga engagemang. Självklart är målet att köra för fjärde raka SM-guldet, säger P-G.
Bakom Team SKÅAB finns Företagarn/Rally/Rallycross-åkaren Stefan Kristensson och det är i en helt ny från M-Sport Ford Fiesta Rally2 som PG och Anders ska utmana om ett fjärde SM-guld. Satsningen är lite överraskande då PG egentligen tänkt att trappa ner och funderat på att köra på lite mer ”hobbynivå”. Planer som ändrades när han träffade Stefan Kristensson.
– Vi hade helt enkelt jäkligt kul ihop när vi körde Back-SM i Minnesberg i höstas, där och då föddes idén om en rallysatsning, förklarar Stefan.
I Back-SM kände PG på teamets ”gamla R5-Fiesta” men nu är det en helt ny bil som Anders ska köra i SM-serien, något som de båda är väldigt glada över menar PG.
– Jag är otroligt tacksam för den här chansen och Team SKÅABs otroliga engagemang. Istället för att lägga av eller börja köra på hobbynivå gav de mig den här chansen från ingenstans. Nu är det All-in som gäller på rally-SM 2023 och det var länge sedan jag var så här taggad inför en säsong!
Nu är det inte slut på byggstenar i 4WD-klassen om man får tro de fåglar som kvittrar i mina öron. Inom kort kommer två tuffa guldutmanare att presenteras, så kvartetten som redan ”kommit ut” ska definitivt inte känna sig helt säkra på SM-guld. Båda frågetecknen har dessutom känt segersmak tidigare, så de vet väl hur gott den smakar…
*
Första gång SM-gänget träffas ”för att göra upp” blir i helt nya Rally Lima den 4 februari. Tidigare hette tävlingen som körts 45 gånger, ”LBC-Ruschen” och då ofta med rekordstartfält med över 200 ekipage. Nu när det blir SM begränsar tävlingsledare Sune Rickardsson till 150 bilar.
– Några fler specialsträckor än normalt, men publiken kan också vänta sig gamla klassiker. Bland annat avslutas tävlingen med serpentinvägen ner mot Husom, där målgång är runt ladan som vanligt, förklarar Rickardsson.
Serviceplatsen blir Folkets Park i Limedsforsen där det även kommer att finnas servering och inte minst är det här som prisutdelningen äger rum. Inbjudan är klar att presenteras inom kort och kommer då att hittas på Rally-SM:s hemsida och raceconsulting.se. Mycket jobb har Limas tjejer och killar lagt ner på Rally Lima och här representerade av, från vänster Jimmy Johansson, Håkan Algotsson, Mikael Johansson, Ann-Christin Renhall, Christin Lundgren, Johan Eriksson och tävlingsledare Sune Rickardsson.
*
Tre veckor tidigare den 14 januari bjuder MK Ratten i Torsby in till Finnskogsvalsen/Fryksdalens Brunnsborrnings Rally och där faktiskt anmälan redan öppnat.
–Vi kommer att erbjuda 5,5 mil specialsträcka, fördelat på fem sträckor med blandad karaktär. I år blir det extra spännande då vi bland dessa sträckor har med några nyheter, säger tävlingsledaren Sven Täppers.
MK Ratten har även valt att bjuda in till en separat rekognoseringstävling med max 40 bilar. Här kan tävlande ges möjlighet att skriva egna noter, fredagen innan tävling.
– Ett perfekt tillfälle att träna inför årets Rally Lima som körs bara några mil norrut tre veckor efter Finnskogsvalsen, menar Rickardsson.
Även en frivillig shakedown kommer att erbjudas alla tävlande på fredagen innan tävlingsdagen. Inbjudan och anmälan kan hittas på infiniteracing.se.
*
Jag får dagligen frågor om vad som händer med Oliver Solberg och Ott Tänak och deras planer för 2023. Oliver verkar enligt så många källor gå mot WRC2 i egen regi medan det från Tänaks håll är väldigt tyst. Om jag skriver om, då det är långtifrån säkert att det blir WRC-tävlande så måste det nog ske med en Puma Rally1. Hyundai är uteslutet och det andra alternativet är Toyota men där jag får en känsla av att prislappen från Latvala blir allt för hög. Dessutom finns där risken att man släpper till bil åt en förare som på allvar kan köra hem VM-titeln framför nästan på Rovanperä, Evans och Katsuta. Att Kalle Rovanperä är sugen på mer segrar är inget han hymlar om men till DirtFish konstaterar han samtidigt
– Jag måste prestera ännu bättre 2023!Foto: Tommy Svensson
Främst tänker han på sin svagaste punkt genom åren, Rallye Monte Carlo där han och Jonne Halttunen har resultatraden 5-4-4 sedan Toyota-debuten 2020. Bättre gick det med Skoda i WRC2 där Kalle och Jonne tog två raka andra platser. Enligt egen analys har han svårare när bilen inte är perfekt inställd för underlaget vilket i Monte är svårt då det växlar mellan torr och blöt asfalt plus snö/is. Nu vill världsmästaren försöka ändra på detta men menar samtidigt lite blygsamt.
– När bilen fungerar som jag vill då har vi varit ganska snabba vilket är huvudsaken…
Elfyn Evans har hela året klagat på att centraldiffen fungerat sämre på nya hybridbilen än på den gamla, ett problem som inte Rovanperä upplevt på samma sätt. Sammantaget är det dock så att Kalle haft det svårare på asfalt än på grus och snö. Att det därför är ett ”tarmac rally” mindre 2023 är inget han sörjer.
*
Foto: Privat I dag släppte Oliver Solberg en video på Twitter där han testar hur mycket sladd man kan få på en Volvo. Kan vara ett villospår eller vem vet, kanske är det SM-guld i ”Trimmat 2WD” som lockar…
*
Nu tar SBF nya tag i syfte att, ”utveckla och formulera en gemensam väg framåt – en ny gemensam strategi – Vårt ”Ess i Rockärmen”.
– Strategin ska innehålla en utvecklad vision, en tydligare verksamhetsidé och ta fasta på de viktiga värden Svensk Bilsport står för, förklarar förbundet i ett mail till de olika medlemsklubbarna och som fortsätter.
”Strategin behöver dessutom formulera några gemensamma strategiska fokusområden som ska ta Svensk Bilsport mot den framtagna visionen”.
Känner man för att medverka i detta inbjuds man till ”digital workshop via Teams” den 8 december klockan 18.00-20.00. SBF förklarar även, ”Strategin ska innehålla en utvecklad vision, en tydligare verksamhetsidé och ta fasta på de viktiga värden Svensk Bilsport står för. Strategin behöver dessutom formulera några gemensamma strategiska fokusområden som ska ta Svensk Bilsport mot den framtagna visionen”. Den ambitiösa målsättningen är att projektet ska mynna ut i en gemensam strategi innehållande följande delar:
– Vision – Hur ska Svensk Bilsport beskrivas 2030? Vilka stjärnor ska vi sikta mot?
– Verksamhetsidé – Vad ska vi tex göra för att bli fler och bättre?
– Värdegrund – Hur ska vi vara och bemöta varandra i sociala medier och personliga möten?
– Prioriterade verksamhetsområden – Vilka områden ska vi fokusera
– Gemensamma förhållningssätt – Hur finner vi de bäst samverkan både i och utanför vår rörelse?
Anmälan till workshopen sker på SBFs hemsida men för SMK Hörbys del blir det svårt att delta. Denna dag har vi nämligen vårt årliga Luciafirande kombinerat med prisutdelning, så tyvärr SBF…
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com