Julia Thulin, SMK Hörby co-driverstipendiat 2022, Meeke kan bli ny ”side kick” till Lindholm, vem får förtroendet att driva Hyundais WRC2-tävlande, Tom K. i skala 1:43 och Södra BF bjuder in…

Om jag skriver att jag blev överraskad över att SMK Hörbys Julia Thulin utsågs till 2022-års Co-driverstipendiat i Thomas Carlssons Minnesfond då skulle jag ljuga. För vilken kandidat skulle var mer värd denna utmärkelse än Julia som lotsat Robert Virves till guld i Junior-WRC och även tagit så väl hand om Katrineholms eget körkortslösa löfte Mille Johansson i Slovenska Mästerskapet. 

Foto: Tommy Svensson

Minnesfonden förvaltas av Katrineholms Motorklubb och utser årligen ett stipendium till en ung och lovande codriver, lite av ”Årets Codriver” i Rallysverige och den här gången hamnade det i skånska Hjärup där Julia bor. På bara fem år har hon gått från grön kartis till att i år tävlat på VM-nivå,

Julia har fått många omdömen från flera håll, som en mycket lugn och fokuserad codriver, en seriös teamplayer som verkligen ger 102% varje gång. En stor tillgång i vilken bil och team som helst. Med sin känsla för noggrannhet i förberedelserna inför tävling har många sett att det här är vad Julia brinner för, berättar Christer Nystrand i juryn.

Julia började med dåvarande sambon Pontus Berglund 2017 för att sedan gå vidare och det stora lyftet blir 2019. Då en upptrappning av tävlandet med drygt 30 tävlingar och flera framgångar, bland annat  totalseger i Silverratten med Daniel Brorson. Året efter blev det SM i 4WD med Jonna Eson Brådhe plus andra starter med olika förare och så i fjol kom första steget ut i Europa.

Foto: Junior-WRC

Allt förbleknar dock i jämförelse med 2022 som varit hektiskt för Julia med fast plats både hos Mille och senare halvan av säsongen även hos estländaren Virves.

– Det här var klart häftigt, vilken ära, vad glad jag blir, hälsar Julia när hon fick besked via telefon.

Vilken härlig kväll det blev, så himla kul och ett bevis på att man uppmärksammas i sin satsning och framgång.

Vad har du för mål med din seriösa satsning?

Jag vill ju verkligen det här och hade som ett mål att åka någon EM-tävling 2021 och ett högt mål om VM 2022 -och målet har ju faktiskt uppnåtts så himla häftigt!

Planerna för 2023 är ännu inte bestämda men målsättningen går inte att ta fel på.

Vill absolut vara kvar i WRC och hitta en permanent högerstol och satsa fullt ut på detta. Jag kommer att jobba för detta till 110%, helt klart!

Nu blir den stora frågan om Julia även kommer att få första inteckningen i SMK Hörbys nya vandringspris ”Årets Co-driver” vid prisutdelningen nästa torsdag? Det gamla står redan hemma i Julias prisskåp…

Lite extra kan även SMK Hörby sträcka på sig då fjolårets motsvarighet Victor Johansson (Ryds MK)  fick ta emot stipendiet efter sina fina säsong med klubbens SM-tvåa Victor Hansen. 

*

I dagarna är det ”Monte-tester” för nya Skoda Fabia RS Rally2 och bakom rattarna sitter Emil Lindholm och Kris Meeke. Att Lindholm och Reeta Hämäilänen med största sannolikhet fortsätter med Toksport och Skoda Motorsport i bakgrunden är nästan hundra procent klart. Men att 43-årige Meeke kan bli deras ”side kick” är lite mer oväntat även om han utgjort en vikigt del i utvecklingsprogrammet av nya vinnar-Skodan.

Foto: Okänd

Senast han körde regelbundet var 2019 med Toyota där han dock inte fick förlängt förtroende. Skoda nappade dock och plockade in nordirländaren sitt testteam och då ihop med kartläsare Seb Marshall. Även om han inte gett upp hoppet om mer WRC körning så stänger han inte dörren för WRC2. Han förklarar hur bra han trivs med nya Skodan och gärna kör bilen i WRC2.

Om jag gör comeback är det för min egen skull inte för några vinstmål, förklarade Meeke i en snöig testpaus.

Emil Lindholm passade även på att kolla hur pass mycket stryk nya Skodan pallar för efter kontakt med en bergvägg. Lindholm slog i bakändan men inte värre än att teknikerna fixade skadorna och testerna kunde återupptas.

*

Många är även nyfiken på vad som ska hända med Teemu Suninen sedan det blev klart att någon Rally1-bil från Hyundai kunde han inte räkna med. Många tecken tyder ändå på att han kommer att köra vidare i WRC2 med Hyundai i20 Rally2 och där reses nästa frågetecken. Vem ska driva Hyundais tävlande här när nu Ott Tänak lämnat teamet? Tidigare är det hans och Markko Märtins RedGrey Team som skött WRC2 åt Alzenau men så blir det troligen inte 2023, istället nämns belgiska BMA Motorsport som tänkbar ersättare.

Foto: BMA

Ett företag som startats och drivs av en av landets stora rallyprofiler sedan 1994, Bernhard Munster och med sonen Gregoire som förare av Hyundai känns ryktet inte helt gripet ur luften. Att han dessutom vann finalen Rally Japan kan vara ett bra förhandlingsargument.

*

Ännu ett kliv in i rallysportens finrum tog i går Tom Kristensson/Andreas Johanson och detta helt utan egen vetskap. Då släppte nämligen modellbil tillverkaren IXO en helt ny modell, ” Hyundai i20 R5, No.11, Rallye Polen, T.Kristensson/A.Johansson, 2022”. Är du sugen på en sådan här så ta kontakt med Drive VXO:s Andreas Sigfridsson så fixar han. Min beställning är redan lagd…

*

Helgen före SBF:s ”Bilsportgalan” i Jönköping är det Södra BF:s tur att ha sin egen variant ”Bilsportkonferens Syd” i Malmö den 14 januari. Anmälan är öppen till den 26 december och görs via Idrottonline.

Program enligt följande. 

8.00 Incheckning

9:00 Sportgrens konferens

12.30-13.30 Lunch

13:30 Sportgrens konferens

15.00 Eftermiddagsfika

15:30 Sportgrens konferens

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *