PG kör Mitsubishi i VM, vinter i Brösarp och centern gillar inte dubbdäck!
Fick ett par härliga vinterbilder från f.d rallyåkaren Per Levin som tagit en time out från rally och sysslar istället med ” svensk klassiker”, har bland annat hunnit med två Vasalopp. I fredagsmorse när Per kom till jobbet på macken i Brösarp så var det lite vintrigt om man säger. Bilden på tjänstecykeln är ju helt fantastisk, tänk den är tagen i början december i Skåne!
Nu duggar de glada rallynyheterna tätt och än en gång är det PG Andersson som är hetare än vad man kan tro. Enligt Värmlands Folkblad har PG nu fått erbjudande från JR Motorsport att köra deras Mitsubishi EvoX i hela P-WRC ( grupp N-VM ). Själv är dock PG lite tveksam även om han tycker erbjudandet är intressant.
– Helst vill jag köra Super 2000 VM, förklarar PG för tidningen.
Oavsett hur han gör, så är det kul att PG är så pass het som han är. Först erbjudandet om start i Monte-Carlo Rallyt och nu Mitsubishistyrningen.
PG får förresten sällskap i Monte av Petter Solberg som mycket överraskande fick telefon från Citroén/Peugeot-teamets bas Olivier Quesnel, han ställde frågan.
– Vill du köra vår Peugeot 207 Super 2000 i Monte-Carlo?
Petter var inte sen att tacka ja och jag inbillar mig att detta är ännu ett tecken på att han sitter i en riktig fabriks-Citroén i Rally Sweden.
Läste idag på DN-debatt att Centern vill ta bort möjligheten för enskilda kommuner att förbjuda dubbdäck på vissa gator. Ett klokt beslut, men som vanligt når man inte hela vägen. Istället för förbud vill centern lägga på en straffavgift för alla som åker trafiksäkert och tänker på sina medtrafikanter,
Bara rubriken, ”Bilister med dubbdäck ska betala för nedsmutsningen” får mig att skaka på huvudet. Artikeln består, som vanligt när det är politiker bakom tangenterna, av en massa snömos, oemotsagda och icke vetenskapligt belagda påståenden om de farliga små partiklarna PM10.
På en punkt håller jag med de tre skribenterna och det är när man säger ” Att stänga ute bilar med dubbdäck från hela städer eller stadsdelar kan bli svårt att realisera och vinna bred acceptans för”. Tro f-n att det är svårt att hitta acceptans för dumhet!
Senast jag läste något om luften på Hornsgatan i Stockholm, en sådan gata med dubbdäcksförbud, hade den inte förbättrats ett enda dugg sedan förbudet infördes. Borde man inte börja med att verkligen undersöka om dubbdäcken har den effekt på luften som ”dubbhatarna” hoppas, nämligen att dubben skitar ner. Jag tror istället att det är många, många olika faktorer, dubbdäcken kan vara en, som sammantaget bidrar till den dåliga luften på Hornsgatan. Att bara skylla på dubbdäck är nog lite för enkelt!
I artikeln pekar man på att systemet med extra straffavgift finns i Norge och där varit framgångsrikt. Hallå, hallå det senaste jag läste var att man i Norge funderade på att skrota systemet, det fungerade inte!
Till slut undrar jag hur luften kan bli bättre bara för att jag och Magnus Uggla, han kör dubbat på Hornsgatan, betalar en straffavgift?
Ett stort tack för allt stöd ni gett Motorbloggen senaste veckan. Idag kom statistiken för antalet besökare, vi återtog andra platsen bakom Fotbollsbloggen. Men och detta är viktigt, Motorbloggen körde över, nästan krossade sportredaktionens gemensamma ansträngning Vinterbloggen. Nu ska vi vara stora i triumfens ögonblick men jag minns fortfarande sportchefens SMS till mig på semestern där han skrev, ”ny tvåa i statistiken, Vinterbloggen regerar”. Regerar, jag hade time out och de stoppade in två nya bloggare, först då lyckades man passera. Nu är dock allt som vanligt igen och Motorbloggen är ohotad tvåa. Vinterbloggen regerar, kiss my…