Dags för mitt 37:e Rally Sweden och bogserande dödspiloter!

Då är det dags igen, idag skickades mediaackrediteringen till Rally Sweden 2011. Hotellet är också bokat så nu är det bara att ge sig till tåls fram till den 10 februari, då mitt 37:e raka rally drar igång. Att passera FIA:s nålsöga som mediarepresentant är inte det allra lättaste ska ni veta, en lång kravlista måste uppfyllas för att få det åtråvärda Mediapasset.
Lite skillnad mot mitt första år 1975 då det bara var till att traska in på presscentrat, detta var innan det blev Mediacenter, slänga fram presskortet och så var det klart. Naturligtvis är det stor skillnad på hela tävlingen då och nu. Då köade till exempel rallyåkarna för besiktning på OK-macken i Karlstad nedanför Hotel Gösta Berling, rallyts högkvarter. Likheten med en vanlig lokal DM-tävling var stor och frågan är om det inte var väl så trevligt? Rallybilarna besiktigades av förarna/kartläsarna själva, nu är det mekanikerna som sköter allt detta.
Här fick man fick lätt en pratstund med Björn Waldegård när han satt i den Alitaliasponsrade Lancia Stratosen och väntade. Vid sidan om stod Hannu Mikkola, skruvande på sin Toyota Corolla medan österikaren Sepp Haider fäste en pappersklämma åt kartläsaren med en rejäl plåtskruv i Opeldörren. Det var tider det…
För några dagar sedan skrev jag lite om en konstig tillfällig hastighetsbegränsning till 50 km på E22:an. I morse var det dags igen, 50- skyltarna snyggt uppsatta precis utanför Linderöd. Sedan en och en halv kilometer utan någon form av vägarbete, men precis framför vägjobbarnas blinkande maskiner sitter så skyltarna som signalerar för 90 km. Vad är det som jag inte fattar med den här skyltningen? Snälla, någon kan väl hjälpa mig?
Idag mötte jag två riktiga ”dödspiloter” på vägen Degeberga-Everöd. En Volvo bogserade någon form av mini-buss och detta med hjälp av den kortaste bogserlina jag skådat. I princip en, kanske en och en halv meter skilde bilarna åt. I gengäld bogserade man inte mer än i cirkus 70 km (!) och för säkerhets skull satt LGF-triangeln (LGF, långsamtgående fordon) prydligt fastsatt på bakluckan. Vad är väl Hell-drivers som turnerar runt på somrarna och för dyra biljettpengar visar upp lite tvåhjulsåkning och annan skit, mot två killar som lugnt bogserar i 70 med endast enmeterlång repstump mellan bilarna?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *