PG klar för Rally-VM i par med McRae medan Mini missade sista dan…
Nu är det officiellt, PG Andersson kommer att köra hela VM-serien i SWRC-klassen för Proton. Inte den allra bästa rallynyheten men så nära man bara kan komma. Bästa hade så klart varit om jag istället kunnat skriva att Wilson plingat PG, att nu var allt klappat för honom i en tredje bil bak Petter Solberg. Men när nu plinget uteblir så är Protonstyrningen ett ljus i det annars trista svenskmörkret i VM.
Bilen som teamet, Proton Motorsports kommer att åka med är samma Satria Neo S2000 som PG kört det här året i IRC. Förhoppningen jag lär dela med PG är att man lyckats utveckla bilen ytterligare till 2012. Sanningen är att under det här året har Satrian inte tillhört de snabbaste, här äger Skoda enligt min uppfattning. PG är dock optimistisk framförallt inför Rally Sweden och säger så här.
– På hemmaplan räknar jag med att kunna konkurrera om segern!
Nu blir PG inte ensam, jo självklart sitter Emil Axelsson till höger, men i teamet kommer även Alistair McRae (lillebror till Colin) och Giandomenico Basso finnas. Skotten åker precis som PG SWRC och Asia Pacificmästerskapet medan italienaren enbart åker asfaltstävlingarna . Tyvärr krockar de båda serierna och då prioriterar teamet tävlingarna i Asien där man har årets seger att försvara.
– Det innebär att jag kommer att köra Monte Carlo, Sverige, Finland och Nya Zeeland i SWRC, men troligtvis stå över Frankrike, Storbritannien och Spanien, säger P-G.
Premiären för PG blir alltså i Monte-Carlo där Basso går in medan McRae tar hand om ratten i Rally Sweden. Att det överhuvudtaget blev Rally-VM istället för en fortsättning i IRC kan man nog tacka PG för. I sina diskussioner med Proton har P-G strävat mot SWRC en längre tid.
– Jag känner till deltävlingarna i Rally-VM bättre och dessutom avgörs de flesta på grus. I IRC körs merparten av tävlingarna på asfalt. Jag tror helt enkelt att vi kan göra bättre resultat i VM än i IRC, säger P-G belåtet.
Samtidigt blev det även klart att årets PWRC-vinnare Hayden Paddon gör PG sällskap i SWRC. Helt klart blir den här klassen intressantare för vart år och nu väntar vi bara på Sandell och Flodin…
Väntar gör man även hos FIA på anmälan till WRC från Prodrive och Mini. I måndags var sista dagen för anmälan till WRC som fullfjädrat märkesteam där man då förbinder sig att åka alla tretton deltävlingarna. Den dagen missade Richards så nu återstår egentligen bara ”amatördelen” i WRC om man nu kommer till start överhuvudtaget. Fast känner jag gubbarna i Paris rätt kommer man inte att säga nej till Mini om de nu råkat missa sista anmälningen med några dagar. Så länge det betyder mer pengar till FIA brukar saker och ting vara förhandlingsbara om jag säger så…
Förresten, ingen som är sugen på en 1964 Kadett A-kaross? Den finns gratis för avhämtning i min trädgård. Men sno er på, man vet aldrig hur länge en sådan godbit finns kvar…
Go go PG!!!
Jag tror så här: Leder P-G vm efter två tävlingar så inte f-n slutar man åka där va??måste väl ha lite rätt?
Hej.
Du har en point!
MVH
Tommy