PG klar för Proton, tar över efter Eslövs Asfaltkung och VM-stämning i stan!
Grattis PG till Protonkontraktet! Visst det blir inte WRC utan ”konkurrenten” IRC som blir din scen. Trots allt ett mycket, mycket bättre alternativ än att kanske harva runt i Rally-SM med din privata Mitsubishi.
Nu ska PG köra nästan hela IRC-serien, han tror själv att man hoppar över tävlingen på Azorerna, men det blir ändå totalt nio tävlingar. Men redan om tre veckor hoppas vi att han först rullar av startrampen i Rally Sweden. Fast då i den hyrda WRC-Fiestan istället för Protonen.
Måste erkänna att jag blev överraskad att Protonbasen Chris Mellor plockade fram kontraktsförslaget så snabbt efter misslyckandet i Monte-Carlorallyt. Mellor hann tydligen ändå få en uppfattning om hur snabb PG verkligen är och att han är föraren som kan utveckla Protonen till en vinnarbil i serien. Protons IRC-satsning drivs av brittiska MEM och i tidningen Autosport förklarar Mellor varför de nu skriver kontrakt med P-G.
– Alla som har sett P-G köra på nära håll kan inte ha något tvivel om vilken fart han är kapabel att köra med. Vi ser verkligen fram emot att jobba med honom den här säsongen.
Nästa framträdande i IRC blir på Kanarieöarna i april. Fram till dess hoppas Mellor att bilen utvecklas ytterligare. I Monte Carlo hängde Protons Neo Satria inte riktigt med, konstaterade PG men menade också.
– Bilen har väldig utvecklingspotential och jag tror att vi kan komma långt under säsongen. Det ska bli kul att vara med och arbeta med den.
– Det enda som är lite tråkigt för min del är att det är så många asfaltstävlingar i IRC, jag föredrar grus.
Antar att Proton är ett tämligen okänt bilmärke för de flesta utanför Skåne? Kanske några känner igen märket från någon Thailandresa ( Proton tillverkas i Malaysia), men där stannar det säkert. För oss skåningar däremot är det inget konstigt med Proton. ”Asfaltskungen” från Eslöv Mats Andersson blev till och med Engelsk Mästare år 2000 i en sådan och har faktiskt blivit märket troget sedan dess. Självklart står där även en Opel i garaget, men det är den lilla vassa malaysiern som fört honom till titeln Asfaltskung. En titel han fått efter att ha totaldominerat Södras RS-DM flera år i rad.
Nu är Mats blå Proton långtifrån samma bil som PG:s, hans är till exempel enbart framhjulsdriven, men rallyarvet finns där och det ska nu PG fortsätta utveckla.
På tal om Eslöv ser jag att bröderna Brink, Ted och Tobias fortsätter hårdsatsningen i Camaro Cup 2011. Efter flera säsonger med Volvo S60 tog man fjol steget över till de vrålande ”veeåttornas” himmelrike och säsongen imponerade så pass på sponsorerna att man redan gjort klart för 2011.
Till sist, det pågår Handbolls-VM i Sverige och Kristianstad. När beskedet kom för drygt två år sedan att Kristianstad blivit en av spelplatserna, gick sportchefen fullständigt i spinn. Han målade upp en bild av VM-stämning i stan, så tjock att den nästan gick att ta på. Tusentals fans skulle vallfärda hit, fylla de gator och torg som VM-pyntats av köpmän, krogägarna och naturligtvis kommunen i en from förhoppning att massor av pengar skulle spenderas.
Blev det så? Vet inte om jag håller med, tror faktiskt inte det. Stan ser ut som det brukar i januari, några enstaka flanörer/shoppare, that´s all. Pyntningen är några pappfigurer i handbollsdräkter, Lionsoveraller med facklor på matchkvällarna och så gul/blå ljusarrangemang i gatorna ner mot Arenan. Om detta kallas VM-stämning, vet jag inte vilket ord man ska sätta på det som händer i Karlstad eller Hagfors under Rally Sweden. För här snackar vi en VM-stämning som Kristianstad är ljusår ifrån. Detta även om där inte står en enda Lionsoverall med facklor…