PG kan köra WRC redan i Portugal, Meeke i Citroén, Suzuki-Olas korståg mot höga kostnader fick många vänner direkt!
En oväntad öppning för PG Andersson i en WRC-Fiesta har visat sig genom kompisskapet med stenrike ukrainaren Oleksii Tamrazov, trettiotvåa i årets Rally Sweden. Till Nya Wermands Tidningen säger PG.
– Jag var med honom på ett test i Finland i slutet av februari som förarinstruktör. Det skulle ha varit ett test till, men det blev inställt.
Men hur som helst så fattade ”Olle” (enklare att skriva än Oleksii…) tycke för PG och redan till helgen erbjöds han ta över ratten i Olles RRC-Fiesta. Ukrainaren är anmäld till ERC-tävlingen på Gran Canaria som startar i morgon men har fått lämna återbud. Direkt gick då budet till PG och Emil Axelsson som är på plats för att hjälpa till.
– Vi kom hit i fredags och har kört noter åt honom, berättar P-G.
Forden och teamet är på plats men tyvärr kom erbjudandet för sent då P-G måste resa tillbaka hem redan idag. Men det slutar inte här, Olle har nu frågat om PG är intresserad av att starta ett tvåbils-team i WRC.
– Det kan nog bli redan i år, men jag vet inte i vilken omfattning.
Den 39-årige ukrainaren är av allt att döma en välbärgad man berättar PG för NWT.
– Jag har inte en aning om vad han har för verksamhet. Men han kommer alltid i privatjet…
Samtidigt ser det allt mörkare ut med Protonkörandet där Asia-Pacific mästerskapet drar igång den17 maj. Företagsledningen vill köra, men ekonomerna säger nej och då brukar det bli som räknenissarna säger. Istället lutar det mer åt att PG kör i Rally Portugal med WRC2-Forden där ”Olle” är anmäld, men PG vill ännu inte riktigt avslöja alla detaljer i samröret med sin nya kompis.
Lite mer WRC-nytt, en av mina favoriter är britten Kris Meeke, senast hos Mini och sedan ut i kylan. Nu har Citroénbossen Yves Matton dock öppnat dörren lite på glänt för Kris att komma in i värmen. Till Rally Finland har Khalid Al-Qassimi lämnat återbud då det krockar med med Mellan Östern-mästerskapet. Då har Matton två tänkbara ersättare, Chris Atkinson som hoppade in i Mexico eller just Meeke som har ett förflutet hos Citroen (se bilden från Junior-VM i Grekland där han körde en C2:a år 2005). Om detta säger IRC-vinnaren 2009.
– Skulle gå till världens ände för att få sätta mig i en DS3 WRC i Finland, ja till och med sälja min mormor för detta!
Vet inte vad dagspriset är på ”mormödrar” men kanske kan det inbringa så pass mycket att Atkinson inte hänger med i budgivningen…
På Facebook rullar det på för Ola Strömberg och gruppen ”Våga vägra Licens”. Från starten i går har lavinen nu ökat och för tillfället kan Ola räkna in runt 400 anhängare till sina krav på ”billigare rally”. I ett mejl till mig konstaterar Succa-fantomen.
– Omtumlande …och tidsätande. Passerat 400 medlemmar på mindre än ett dygn.
– Mycket beröm måste jag erkänna och tur är väl det om man ska orka. Det här verkar ju bli ganska stort…
Ola fortsätter.
– Väldigt mycket positiva och sakliga inlägg och inte mycket dynga som kastats!
Är du intresserad att ta del av Olas korståg mot de ökade kostnaderna så gå in på Facebook, leta upp Ola, klicka och du ökar trycket på SBF.
Har du en miljard euro över, tveka då inte när klassiska Nürburgring är till salu. Tyska staten äger nu banan som länge varit en dålig affär och det slutade med konkurs i somras. Nu är entusiasterna oroliga att något annat ska hända med banan än racerkörning. Man är till och med bekymrade över att någon rik oljeshejk köper ”det gröna helvetet” för privat bruk för att ska lufta sina exklusiva sportbilar. Ett tiotal intressenter har konkursförvaltaren Jens Lieser på sin lista . Enligt honom är det ”inte en enda shejk eller oligark ibland dessa”. Känns tryggt!
En bild från Österlen i tisdags och om tjugofyra dagar är det premiär för Sydsvenska Rallycupen i Simrishamnsmixen. Våren, för h-e speeda upp!