PG blev SWRC trea, kan Eurosport lyfta Rally-EM och nytt EU-hot mot klassiska rallybilar!
Okej, jag hade fel som skrev att PG Andersson blev fyra i SWRC i Rallye de France när han i själva verket blev trea. När jag kollade på wrc.com i söndagskväll var PG fyra och Protonkompisen Aigner trea. När det kom fram att Aigner ”oturligt” nog klockade in för tidigt till en TK och fick femton minuters tillägg vet jag inte riktigt. Nu snackas det om stallorder för att PG skulle få de sex extra poängen som tredje platsen innebär och hur som helst så innebär det att finalen i Spanien blir helt avgörande. Först i mål av honom och Craig Breen vinner VM, precis som det ska vara i en final!
Kan nya Rally-EM promotorn Eurosport lyfta serien ur den totala status och medieskugga som den för närvarande befinner sig i? Många hoppas på detta och lyckas man måste det i sin tur innebära slutet för IRC som jag ser det. En som enligt utländska media är försiktigt positiv till ERC är Skodabossen Michal Hrabanec.
– Skoda har vunnit IRC i två år och är på god väg mot en tredje seger i år men vi måste lugna oss och vänta på EM-kalendern innan något bestäms.
Noterar på Ericsson Motorsport att Rally Sweden verkar ha dragit en vinstlott 2013. WRC är självklart med men nu verkar det även som att man får nya ”supportklasserna” WRC 2 och WRC 3. WRC 2 innebär lite kort en sammanslagning av nuvarande SWRC och PWRC d.v.s både Super 2000-bilar och Grupp N-bilar som samsas här. WRC 3 är enbart 2WD-bilar.
Det går bra för ”Kristoffersson-pågen” Johan. I helgen krossade han allt motstånd på Vallelunga där det kördes International Superstars Race och där Johan i KMS-Audin visade sig vara helt överlägsen. Vann första heatet och fick därmed starta från åttonde rutan i det andra. Inga problem för Johan som ryckte ifrån och vann även detta. Här har vi nog något stort på gång och Johan kan tillsammans med Ola Nilsson, Hässleholm aspirera på titeln ”kronprins” åt Mattias Ekström.
Slår en rutinkoll på Svenskt Rallyforum hos MIV och fortfarande är man inte helt överens om hur ”nya Grupp H” ska utformas, lite ”hela havet stormar” råder trots allt kring debatten. Försöker mig på en summering av argumenten och kommer då fram till att följande superenkla reglemente verkar vara ”forumets” åsikt.
” Fyra hjul är ett krav. Kaross av plåt, dörrar är ett krav men antal fritt. Motorvolym och cylinderantal fritt, behöver inte ens komma från samma märke. Transmission fritt. Drivning får bytas från 2WD till 4WD eller tvärtom, 3WD ej tillåtet”. Sedan det fina i kråksången, prislappen på en bil byggd efter detta reglementet ska inte få kosta mer än vad en ”Grupp E Golf” gör idag. Där SBF och nya Rallyutskottet har ni verkligen något att bita i!
Har i dagarna fått upp ögonen från ett verkligt hot mot rallysporten och framförallt för den delen där utövarna använder ”klassiska bilar”. EU överväger ett direktiv som betyder att alla bilar måste byggas till original, vilket skulle ta bort de flesta äldre och klassiska bilar från våra vägar.
Så här står det i uppropet riktat till alla med intresse av motorhobbyn och framförallt till alla som vurmar för klassiska rallybilar.
” EU vill införa ett nytt ”Trafiksäkerhets-direktiv”, vilket om det genomförs skulle förbjuda ”ändringar” på klassiska bilar. Alla våra gamla bilar kan komma att drabbas där man t.ex bytt till servostyrning, bytt motor, förändrat växellådan, monterat aluminiumfälgar och gjort säkerhets uppgraderingar.”
En brittisk expert i frågan kommenterar så här.” Förslaget i det nya direktivet får konsekvenser för alla bilister, inte bara historiska fordonsägare. Bland annat innehåller förslaget krav på tester för att hänvisa till bilens ”original tekniska egenskaper”, betydelsen av detta uttryck definieras inte. Nationella regeringarna får rätt att göra egna tester av ”fordon av historiskt intresse”. Ett fordon av historiskt intresse definieras då som en som tillverkades för mer än 30 år sedan och underhålls med hjälp av reservdelar som reproducerar de historiska delarna av fordonet. Att detta inte innebär någon förändring i de tekniska egenskaperna hos de viktigaste komponenter som motor, bromsar, styrning och fjädring och att bilen inte ändrats i sitt utseende.”
Om jag fattar rätt innebär detta slutet för allt klassiskt rallytävlande då inte en enda sådan rallybil i nuvarande form uppfyller de nya EU-kraven. Sedan förstår jag inte vad förslagsställaren är ute efter? Känns detta som ett av EU:s stora problem, att det i EU-länderna kanske finns tusen klassiska rallybilar som luftas ett par gånger om året? Har man i smyg löst problemet med Greklands ekonomi och nu behöver nya arbetsuppgifter eller…
Du som vill protestera mot detta kan göra så genom att klicka på länken – http://epetitions.direct.gov.uk/petitions/37784 och sedan komplettera dina kontaktuppgifter. Detta kommer att generera ett mail till dig där du bekräftar ditt stöd för framställningen.
Gör detta och gör det nu!
Är tyvärr inte engelsman eller boende i UK, vilket krävs. Finns inte detta för oss svenskar också???
Hej.
Där tog du mig, fick för mig att detta var om inte ”world wide” så att det gick att protestera för ala EU-medborgare.
Ska kolla upp detta, sista dag för protest var satt till slutet av november 2012.
MVH
Tommy
Hej Tommy,
din blogg blir alltmera läsvärd, nästan synd man inte bor i Skåne!
Det här torde vara en perfekt fråga för opionsbildning för ”den tredje statsmakten”. Inte minst om man arbetar på en liberal/frisinnad publication med nedanstående programförklaring.
”Kristianstadsbladets politiska beteckning är liberal. Det innebär att all opinionsbildning sker utifrån en liberal idétradition, med humanistiska värderingar i centrum.”
Den gamla liberal huvudregel, som ju för övrigt delas av många i rallyvärlden lyder ju: ”om det inte finns något fel, laga det inte” torde väl gälla.
Klåfingriga myndigheter bör givetvis hålla fingrarna borta, om det inte finns reela problem. Sådana bör det ju finnas i övermått inom Unionen.
Snälla, dra igång en kampanj. Tänd vårdkasen, som det gjordes i gamla tider i Snapphaneland. Om elden understöds av kraftig vind kanske den sprider sig, som en präriebrand, trots det våta vädret och den helsvenska traditionen om att knyta näven i byxfickan tills det är för sent.
Hur många bilar, äldre än 30 år, finns det i Kristianstadsbladets upptagningsområde? Eller kanske ännu hellre i Mariebergskoncernens upptagningsområde?
Visst vore det väl perfekt, för en papperstidning, att hitta en fråga av nästan lika högt allmänintresse som älgjakten, men inte lika ”laddad”?
Tänk på upplagan och Orvesto!
Kvällshälsning från ett regnigt Göteborg
Bosse A
Hej Bosse.
Ska kolla med politiska redaktionen men deras inställning till ”gamla rallybilar” misstänker jag är tämligen ljummen…
Skrivelsen lär även ha gått till SBF enligt min källa så förhoppningsvis kan det komma någon sorts ”vårdkase” för frågan är brännhet!
MVH
Tommy
Tack för svaret!
Du har säkert rätt avseende, politiska journalisters, inställning till ”gamla rallybilar”.
Men, frågan är avsevärt större än just ”gamla rallybilar”, den omfattar ju och gör, stort och opåkallat, ingrepp i en av Svenska folkets största hobbies. I alla fall för den delen av svenskar som bor utanför tullarna och inte minst i just ditt upptagningsområde.
Inte bara rallybilar berörs, utan reglerna kommer att omfatta alla bilar äldre än 30 år. Där finns din Kadett och min Escort men också kulturellt arvegods som fabror Arnes SAAB 96, morbror Stures Amazon, moster Kerstins Daf och alla amerikanare.
Därför är frågan av både stort folkligt intresse såväl som av principiellt intresse. Det senare eftersom det ju inte finns något egentligt problem som reglelverket skall styra upp.
Frågan är dessutom alldeles för viktig för att enbart överlåtas åt SBF:s hantering. SBF, som intresseorganisation, förträder ju enbart en mindre del av de som direkt berörs.
”Gamla bilar” är en folkrörelse som troligen samlar fler deltagare, på sina träffar, än vad politikerna samlar på sina möten, trots generöst partistöd. ”Gamla bilar” är troligen sveriges största kulturrörelse. Rörelsen är spontan, oorganiserad, opolitisk, klassöverskridande, klarar sig själv och begär inget av någon. I dessa styrkor ligger också svagheten, det finns ingen stark lobbyorganisation.
Vi behöver hjälp!
Uppehållsväder i Göteborg
Bosse A
Hej Tommy
Om det är EU-krav med klassiska bilar, så varför inte
registrera dom i Norge
Jonny K
Hej.
Kanske en lösning ,men det känns lite jobbigt åtminstone för oss här nere…
MVH
Tommy