PG blåst på 58 VM-poäng och Trafikverket blåste alla som köpt dubbfritt!

I dag ska Motorbloggen handla om att PG Andersson blivit blåst på 58 av sina 83 ihopsamlade VM-poäng i S-WRC klassen. Detta och att Trafikverket äntligen insett vad jag och många, många med mig vetat sedan länge, nämligen att dubbdäck räddar liv!
Först till de för så mig kära dubbdäcken. Trafikverket har i en ny studie upptäckt att dubbdäcken minkar risken för en dödsolycka på vinterväglag med 42 procent gentemot dubbfritt.
Hallå! Behövde man en studie för detta? OK, om man tvunget vill ha en procentsiffra, annars tämligen onödigt. Alla som kör bil på vintern och är ärliga, har länge vetat att det är säkrare med dubbat. Tidigare har dock Trafikverkets chef Claes Tingvall tillsammans med andra ”experter”, inklusive Trafikborgarråd i Stockholm och förvirrade Miljöpartister, agerat precis som legendariske Irakiske PR-mannen ”Bagdad Bob” gjorde, förnekade sanningen ”to the bitter end”.
– De moderna dubbfria däcken är lika bra som dubbat, har man likt papegojor hört från dubbhatarsekten.
Nu har Trafikverket gjort en egen studie och kommit fram den fantastiska upptäckten, att dubbat är säkrare eller som Tingvall själv konstaterar i ett pressmeddelande.
– Nyttan med dubbdäck under vinterförhållanden är tydligare än vad vi trott tidigare!
”Sent ska syndarna vakna” står det skrivet, en beskrivning som passar bra till det här gänget. Jag minns skriften som Trafikverket skickade ut förra vintern och som talade om att nu var det dags att byta till ”modernt dubbfritt”. Tyvärr gick många på bluffen och bytte. Vad ska de nu säga till alla som gått i deras lömska PR-fälla? Kanske så här?
– Sorry, vi hade fel men har du båt kan du ju alltid använda däcken som fendrar!
För dessa olyckliga handlar det ändå bara om surt ihop jobbade skattade kronor. Värre är det för alla som har dödats eller skadats svårt och kanske dessutom helt i onödan på grund av den här totala dumheten/okunskapen från ett statligt verk.
Nu manar Tingvall till eftertanke (så dags) och säger till alla ”miljökåta” kommunpolitiker, om jag inte minns fel var Ystad en sådan kommun, som övervägt att införa dubbförbud.
– Man måste tänka igenom ett sådant förbud noga och ta hänsyn till hur omgivningen ser ut.
Kan man hoppas att den här studien en gång för alla även lägger locket på debatten om vilket som är bäst på vintern, dubbat eller dubbfritt. Nu tror jag inte det, så istället har jag tömt mailkorgen, rensat i kommentars funktionen här på bloggen för att ta emot alla mothugg. För de ska ni veta, det finns fortfarande gott om Bagdad Bobs där ute…
Så över till PG som nu rasat från tredje till nionde plats i VM-tabellen sedan hans tjeckiska Skoda-team Rufa Sport, inte kom till start i Japan. Ett beslut som står PG dyrt och som dessutom har diskvalificerat teamet från resten av VM. Dock gäller diskningen inte PG som nu letar ny bil till finalen i Wales, men någon chans på pallen finns ju så klart inte längre.
Nu har ju inte VM varit PG:s mål det här året, utan istället har målet varit att stå i ”skyltfönstret” så att teamcheferna i VM ska få upp ögonen för värmlänningen. Tyvärr känner jag dock en viss olust och magkänslan säger mig att det blir nog tufft även 2011. Inhoppet hos Fords M-Sport i Bulgarien verkade mycket lovande för framtiden, men enligt PG själv har han inte hört mycket från teamet sedan dess. Likaså verkade det hoppfullt med Minis inhopp i WRC och där PG:s namn dök upp direkt när planerna avslöjades. Nu har dock Mini skrivit kontrakt med Kris Meeke och två andra aktuella namn, lär vara Mads Östberg och Markus Grönholm. Dessutom har f.d. VM-åkaren Marko Märtin inlett tester med den nya Minin och att hoppas på att PG ska slå sig in i den här trion, är nog att hoppas för mycket, tyvärr!
Än har inte tåget gått för PG men möjligheterna minskar så klart för varje dag som går. Önskedrömmen vore att Spyker slantade upp, om man nu har något att slanta upp, så att Saab kom med i Rally-VM och självklart då med PG bakom ratten. Kanske detta till och med hade kunnat få upp svensk medias intresse för Rally-VM? Jag skriver kanske, för det är långtifrån självklart.
Redan i helgen får alla här nere i söder en chans att kolla in PG lite närmare då han gör ett gästspel i Camaro-Cup som körs i samband med STCC på Knutstorp.

3 svar på “PG blåst på 58 VM-poäng och Trafikverket blåste alla som köpt dubbfritt!

  1. Hej(a) Tommy!
    Hmmm märkligt tyst på alla dubbdäcksmotståndare. Var har alla dom blivit av som sågade dig förra året?
    Blir intressant att se hur de kommuner som infört dubbdäcksförbud nu skall agera.

    1. Hej.
      Kan det vara så att alla Bagdad Bob har gömt sig i garderoben för att slippa stå där med skammen? Vad gäller kommunerna så blir det som du skriver mycket intressant. Vilken politiker vågar utsätta sina väljare för risken att dödas i en halkolycka på grund av en oerhört diffus och svårtolkad rapport om dubbarnas andel i städernas luftföroreningar? Tror inte det är så många, bortsett från några som vanligt flummiga/oansvariga Miljöpartister som alltid kan hitta försvar för att djävlas med alla oss som verkligen behöver bilen…
      MVH
      Tommy

  2. När jag köpte vinterdäck till SAAB-en blev det dubbfritt. Vi åkte mest mellan Nyköping och Brösarp och där är det så saltat på vintern att det enda problemet är att stanna för att fylla på vindrutespolningen. Naturligtvis fick jag vara uppmärksam när vi besökte vår dotter i Sandviken för där kan det vara helt vita vägar (packad snö) och naturligtvis is. Jag tycker det har fungerat bra och fördelen är att man slipper åka dubbat på barmark. Jag är helt klar över att på isiga vägar är dubbdäck det enda som fungerar. Kommande vinter får vi se hur det fungerar med dubbfritt i Skåne.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *