PG Andersson till SWRC, varför inte en ”WRC-Volvo” och härligt utan Fejan!
Är PG Andersson på väg ut i den fina rallyvärlden igen? Omöjligt verkar det inte vara om man får tro pigga Värmlands Folkblad som snackat med den nyblivna pappan. Tyvärr ser det dock inte ut att bli i WRC-klassen, huvudmålet blir istället S-WRC alltså ingen dålig ersättning.
Just nu vänds alla pusselbitarna för att hamna på rätt plats hos det Englandsbaserade Protonteamet för vilka PG kört IRC-serien under året. Ett år då bilen inte fungerat som varken PG eller resten av teamet önskat. Nu hoppas han att flytta över fokus från IRC till S-WRC och även det för det Malaysiska märket så viktiga Asia-Pacificmästerskapet. Om allt faller på plats så blir det runt tio-tolv tävlingar 2012. Dessutom och inte minst viktigt, PG får lön och slipper betala. Jultomten verkar komma tidigt i år…
I samma artikel avslöjar PG att en privatstyrning i WRC skulle ha kostat runt 20 miljoner för full säsong, pengar som självklart inte finns. Tänker lite på att i det i Wales var både norrmän och estländare i toppstriden. Alla med någon som helst insikt i rallybranschen vet ju att det lika väl kunde ha varit svenskar istället för ”Öst och Solbergare”. Det handlar om sponsorer och deras intresse.
Jag menar absolut inte att de svenska företagen skulle lätta på börsarna bara för att de tycker rally är roligt. Självklart ska de istället göra samma bedömning som företagen i Norge, Finland, Tyskland, Spanien, England, Frankrike you name them, alltså för varje satsad krona ska man ha åtminstone lika mycket tillbaka. Uppenbarligen får ”rallyföretagen” i de här länderna detta, annars tror jag inte att Expert t.ex. skulle ha slantat upp år efter år för att Henning Solberg ska köra i ”brandgul” bil!
Det som krävs är att svenskföretag lyfter blicken över fotbollskravaller, urtrista golftävlingar, hoppehästar som bara de närmast sörjande tittar på och för att inte tala om skidskytte, segling och annat som aldrig haft någon riktig publik.
Tänker lite på nya TTA där Volvo tydligen hängde på låset för att få vara med. Kan man här sponsra en hög aluminiumrör med Nissanspis, kanske man även kunde snacka med Malcolm Wilson. Volvologga på en WRC-Fiesta, PG bakom ratten och så låtsas precis som i TTA att detta är en riktig Hisingeprodukt. Bara en tanke alltså…
När vi ändå snackar publik, noterar att Vargåsen eller mera känt som Colins Crest körs två gånger i nästa Rally Sweden. Dessutom körs sträckan på lördagen och då som dagens första sträcka ( eller heter det lopp som i Kvällsposten/Expressen? ) med start klockan 07.55. Andra omgången drar igång 13.45 och här kan man snacka om publik. Vågar inte ens tippa hur många tusen personer som parkerat på Mallbackens IP och traskar den dryga kilometern upp till världens kanske mest berömda rallyhopp.
Det blev ett abrupt slut för Robert Dahlgren i WTCC deltävlingen i Macau. Redan på träningen kraschade Dahlgren Volvon, den här gången en riktig Volvo. En bra smäll, där även bilen tog eld som dock släcktes snabbt av honom själv via sprinklersystemet. Värre var att tummen bröts och därmed var tävlingen över…
På plats finns även Tomelillas Jimmy Eriksson som ska starta i VM för Formel 3. Trots svåra ryggsmärtor efter kraschen utanför Tomelilla för två veckor sedan räknar Jimmy med att köra. Segt virke!
Öppnade mejlkorgen precis, inte ett enda mejl från konstiga ”Facebookkaffedrickartöntar”. Skönt är bara förnamnet!