Petter byter bilmärke (?), Ogier hos Wilson för Ford-test, Jim Hjerpe stipendiat och inget J-ERC för dansk Opel-talang!

BloggSolberg kopia 19Nu är det bara timmar kvar innan årets sista deltävling i World RX drar igång borta i Argentina och när norska tidningen Smaalenenes Avis tog tvåan Petter Solberg på pulsen inför finalen avslöjade Petter
Detta är nog mitt sista ”løp” i Citroën!
Petter konstaterade också att han inte kunde säga mycket mer än så men tillade att han var väldigt nära en lösning för 2017. Det var bara sista pusselbiten kvar innan han kan berätta om nästa säsong i World RX.
Ingen hemlighet att Petters förhållande till Citroën är ungefär som vädret på Nordpolen, iskallt. Att det skulle bli märkesbyte för honom framöver har också känts naturligt men frågan är vad som skulle funka? Många rykten gör gällande att hans nuvarande samarbetspartner norska bilhandlarjätten Bertel O. Steen bland annat stor på Mercedes vill påverka Petter att köra ”bil med stjärna”. Onekligen ett jättelyft för sporten om Stuttgart även dom kom med i RX-kartan. Bertel O. Steens övriga märken känns inte lika heta för Petter och skulle han vara sugen på Peugeot lär familjen Hansen inte bli så lyckliga. Citroën som också säljs via samarbetspartnern är ju stendöd och då återstår enbart Kia och Smart. Inte en ens Mr Hollywood tror jag kan tänka sig Smart som fordon och Kia känns väldigt långt från Petters varumärke. Plötsligt blir det enkelt, det får alltså bli Mercedes…
Sedan ryktas det även att Toyota finns med i snacket och detta känns inte helt främmande när man samtidigt gör entré i WRC så varför inte även satsa några yen på World RX!

*
Nu är det bekräftat att Sebastien Ogier verkligen testade Tommi Mäkinens baby, Yaris WRC i onsdags. Ogier fick möjlighet att prova Yarisen både på spanskt grus och våt asfalt men hur allt utföll vill inte Mäkinen kommentera. Bekräfta test ja, men kommentera kontrakt, nej. Dock påstår källor nära det Puupola-baserade Toyota-teamet att Mäkinen är villig att pröjsa den fyrfaldige världsmästaren runt tio miljoner euro i lön. Enligt samma källa ungefär den lön som även Jari-Matti Latvala erbjudits för att köra Toyota 2017.
Mäkinen verkar dock inte lika angelägen som Malcolm Wilson i M-Sport är att få över Ogier till sig. I Mäkinens fall är det helt enkelt bilbrist som spökar och fram till senvåren finns det bara två Yaris-WRC som är tävlingsklara. Juho Hänninen har redan en vikt för sig och den andra bilen ska om ryktena stämmer, köras av årets WRC2-vinnare Esapekka Lappi. Att Ogier då skulle rulla tummarna fram till maj månad låter inte så troligt.BloggOgier
M-Sport däremot har bilar och i dag satte Malcolm Wilson Ogier i vänsterstolen på sin Range Rover och drog iväg ut till ”Walters Arena” utanför Cumbria. Här väntade en Fiesta RS WRC 2017 på honom och hur den provkörningen avlöpte är också lika hemligstämplad som den med Toyotan.
Om det nu blir något test med Citroën och Hyundai som Ogier önskar verkar inte helt säkert. ”Vinkel-basen” Yves Mattons släpper ingen bil till Ogier innan han signerat kontraktet och även Michele Nandan hos Hyundai verkar iskall till Ogiers testönskan.
Alltså är det Toyota eller Ford som gäller och mitt tips är lika hett i dag som tidigare, det blir en GB-reggad bil för Ogier 2017!

*
Med drygt två månader kvar till Rally Sweden jobbas det för fullt i de värmländska skogarna och kanske allra mest kring Torsby som från 2017 blir lite av hjärtat i rallyt. I dagens NWT berättar ansvarige från MK Ratten Lars Sätherberg att man satt igång ett nästan gigantiskt arbete i ett gammalt stenbrott tätt intill flygplatsen på orten. Ett hopp på sträckan bytts ut mot tre hopp först uppför och sedan med brant stigning nerför. Ett garanterat publikställe där åskådarna kommer att kunna se rallybilarna i runt 40 sekunder. Sträckan körs sist på fredagen och blir även den som avslutar Rally Sweden 2017 som ”power stage”. Här hoppas man få se runt 30 000 åskådare som både följer sträckan och besöker intilliggande serviceplats.

*
BloggBurnsIdag för elva år sedan avled rallyvärldsmästaren från år 20001 Richard Burns efter att ha drabbats av en hjärntumör. Någots som upptäcktes året efter att jag träffade honom sista gången i Svenska Rallyt (bilden) och trots operationer och en tappert kämpande Richard avled han idag år 2005 och då bara 34 år gammal.

*
BloggHjerpeDet blev Jim Hjerpe, Säters MK som bland annat lotsat runt sjunde rankade BRC-åkaren Sindre Furuseth som fick ta emot stipendet ur Thomas Carlssons Minnesfond för 2016. Vid sidan av den norske talangen har han även jobbat från högerstolen hos en annan stor talang på hemmaplan, unge Elias Lundberg.
Jäklar va kul, kommenterade en mycket överraskad Jim.
Riktigt roligt att bli uppmärksammad med ett sånt fint stipendium, det hade jag aldrig kunnat tro, man är klart hedrad, grymt häftigt detta!BloggIda
Katrineholms MK som förvaltar fonden utdelade även två specialutmärkelser som gick till Pontus Åhmans ”kamrer” Johan Johansson också till superfenomenet i rallybranschen Ida Lidebjer Granberg. Mycket kan sägas om Idas rallyår 2016 men inte att hon glidit runt på en räkmacka. Istället inleddes året med en våldsam krasch i Simrishamn, sjukhusvistelse och lång rehabilitering innan hon åter kunde börja läsa noter. Att efter en sådan upplevelse skifta fokus från rally till schack eller något annat finns inte hos Ida, istället upp i sadeln igen och nya tuffa utmaningar.
Måste säga att stipendiejuryn verkligen hittat tre klockrena mottagare till Thomas Carlssons minne!

*
Det lyckades inte fullt ut för de danska supertalangerna Jacob Madsen och Line Lykke Jensen att få ihop paketet som skulle inneburit full säsong i Junior-ERC med Opel Danmarks Opel Adam R2. Drömmen är dock inte punkterad utan får bara vila till säsongen 2018 och till nästa år tar man omvägen med tyska stjärnskolan ADAC Opel Rallye Cup. Här är första priset just en säsong i Junior-EM och som i år togs av finnen Jari Huttunen som vann cupen före SMK Hörbys Tom Kristensson.BloggMadsen2
Men det räckte inte hela vägen att vara suverän Dansk Rallymästare för att få ihop budget för ännu större utmaningar, en dryg miljon kronor räknade paret med att en ERC-säsong skulle kosta. Istället beslöt Opel Danmarks rallyälskade informationschef Erik Morsing att kugga ner och istället satsa på den lite tamare ”Adam Cup”. Inte första gången som Jacob och Line Lykke kör här, redan 2015 slutade man fyra efter massor ”teknisk uheld”.
Nu är inte J-ERC helt borta utan planen är att köra minst en deltävling mästerskapet för att skaffa erfarenhet inför 2018 och då hoppas man få köra en av Opel Motorsports egna R2-bilar. Ett ”J-ERC løb” har man lyckats få ihop i år där det slutade med en fin fjärde plats bland trettio konkurrenter och detta i Tjeckien. En extrafjäder i hjälmen för Jacob och Line Lykke var att man vann en sträcka och piskade både hemmaåkarna och Opels egna fabriksåkare.

*
BloggKvick kopia 8Mer danskt rally för i helgen är det sista deltävlingen i det spanska grusmästerskapet och där finns Christine Giampaoli Zonca och Jeannette Kvick som i helkvinnliga teamet Dream2Race ska försöka ta R2-Peggan till seger
I aften er der officiel start på rallyet, men det begynder reelt først i morgen lørdag, når feltets første bil sendes afsted klokken 7:30. Måler er for os at holde tilstrækkelig fart i bilen til at vinde Female Cup på grus, berättar Jeannette Kvick innan reccen påbörjades.
Senast man tävlade blev det vinst i Female Cup på grus och nu ska man även försöka ta samma titel på asfalt. Tävlingen körs i Andalusien och avgörs på sex sträckor varav två körs två gånger.

*

Idag är lite av en högtidsdag för Motorbloggen då allt som gäller WRC  framöver även finns att läsa på Rally Swedens officiella hemsida. Inom kort kommer även den webbaserade sporttidningen ”Skåne Sport” att ha Motorbloggen på sin sida.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *