Petter bäst i Argentina men Kevin E. imponerar mest, tungt för ”di svenske” i RAC, familjen Loeb leder och så detta om dubb/dubbfritt!
Petter Solberg är i storform så här elfte timmen av Rallycross-VM och har visat att han är en mer än värdig världsmästare vid finalen i Argentina på San Louis- banan. Värste utmanare är estländaren Reinis Nitiss men mot det norska stålet hade han ändå inte mycket att sätta emot efter första dagen.
– Det har varit en mycket bra dag, bilen är snabb här nere, konstaterar Petter nöjt.
– Så här långt är detta min bästa tävling för året efter de två första heaten.
Bäste svensk är Timmy Hansen som femma med Peugeoten medan Kevin Eriksson i Ford ligger sjua. Starkt jobbat då detta är Kevins Supercar -debut som belöning för segern i RX-Lites. Att han är väl värd priset visade Kevin när han satte näst bästa tid på den fria träningen.
Petter har bjudit sin gamle Citroén-kompis, österikaren Manfred Stohl att agera gästförare i Petters ”andrabil”. Något som Ilka Minors gamle chaufför uppskattade och tackade med att vara nia i Petters Citroén DS3. Hening Solberg som även han finns på plats i Argentina fick något strul och kom inte ut till andra heatet, ligger därmed 17:de.
*
I brittiska ”RAC-rallyt” som inte står för Royal Automobile Club som förr när det var en del av Rally-VM utan nu står förkortningen för Roger Albert Clark Rally en uppgörelse för förare klassiska rallybilar. För ”di svenske” har det varit mest utförsbacke och för Tom Axelsson/Krister Gull med Audi quattron var det så även bokstavligt. Gull berättar på Facebook, ” Tyvärr blev det en rullning på SS 3. Värsta sträcka jag åkt under mina 15 år i en rallystol. Dimma och regn. Såg inte 20 m framför bilen. Kom in in i en sväng där en bil kört av och precis hunnit ut ur bilen vilket gör att vi precis lyckas undvika att köra på nån. Styr rätt ut och får en kille på var sida av bilen och rullar ner i en ravin. Blev 2 varv och hamnade 50 m från vägen. Men med hjälp av funktionärer med bärgare så har vi fått upp bilen och den är körbar men de är en del plåtjobb för att få den raceduglig och dessutom har vi ingen framruta med oss tyvärr.”
Därmed slutade också Tom och Kristers Englandsäventyr. Lite längre kom Per Göransson med sin Ford Falcon men på sträcka åtta slutade V8:an mullra och så var även han borta. Nu är det bara son och pappa Martin/Jan Hagman som ensam ska försvara de svenska färgerna med Escorten. Går sådär och efter åtta sträckor ligger Familjen Hagman 37:a totalt, åtta i klassen och sju minuter bakom ledaren Matt Edwards, även han i en Escort.
*
Kan väl inte påstå att jag är förvånad över att Sebastien Loeb med hustrun Severine i sin ”rally comeback” leder det franska rallyt Rallye du Var efter sex körda sträckor. Dessutom med god marginal till snabbe hemmaföraren Julien Maurin i en WRC-Fiesta. Tävlingen körs under väldigt tuffa förhållanden, bland annat har sträcka nio (bilden från Twitter) fått strykas sedan stora delar rasat bort.
*
Gamla Motorblogg-följare har säkert lagt märke till att jag inte skrivit så mycket om dubbdäck i år. Men häromdagen hade jag en krönika i ämnet i Kristianstadsbladets annonsbilaga ”Kristianstad Open”, det här med brinnande tändsticka och bensin stämmer ganska bra på reaktionen. Dock inte på långa vägar så hätskt som när jag vågade mig på att inte gilla dansbandet Highligths senaste cd som jag recenserade i tidningen. När jag dessutom hade synpunkter på utövarna av det dom själva kallar ”modern dans” var tsunamin på Facebook och i mejlkorgen ett faktum.
När det gäller dom som pläderar ”dubbfritt” råder total enighet om min hjärna om jag ska döma av mejlen där det snällaste man skriver om mig är, ”dj-la miljösvin”. Förstår uppriktigt inte varför gruppen som väljer ett högst tvivelaktig miljöspar framför dokumenterad trafiksäkerhet, förstår inte varför man är så aggressiv. Efter min krönika kom inte ett enda mejl från någon som kör dubbat, samtliga kom från det dubbfria hållet.
Låt oss först en gång för alla slå fast och detta förnekar inte ens pålästa som åker odubbat, på is är det enbart den lilla ståldubben som hjälper till att undvika sladd/få stopp på bilen. Odiskutabel fakta som inte går att snacka bort. Sedan finns där så klart andra aspekter som man kan väga in om man så vill, men ändå är slutsatsen solklar snackar man trafiksäkerhet på vintern är det dubbat som gäller.
Fick idag branschtidningen ”Däckdebatt” där man ägnar elva sidor åt detta med dubbat kontra odubbat. Först är det en genomgång av årets ”däcktester” där man poängterar hur lite det skiljer mellan de olika testerna, de bästa däcken är i topp oavsett vilken tidning/testinstitut som utför resultaten. Å andra sidan är det samma sak med de sämsta så varför de lyckas hitta köpare överhuvudtaget är svårt att förstå…
Sedan följer en genomgång av försäkringsbolaget Folksams ”rekommendationer” vad gäller dubbat kontra dubbfritt. Enligt trafiksäkerhetsforskaren Anders Ydenius är detta enkelt, han delar först in Sverige i fyra områden, Storstad, Söder, Mitt och Norr. Därefter är det bilarnas tur som delas med eller utan antisladd. Sedan börjar dravlet, har du en bil med antisladd behövs enbart dubb i ”Norr” medan resten av landet klarar sig med dubbfritt. Utan antisladd behöver inte ens ”Storstad” den säkerhetshöjande lilla dubben och på Hornsgatan i Stockholm (här råder dubbförbud) är det enligt honom hur säkert som helst att köra i blixthalka oavsett vilken biltyp du kör. F-n trot som man säger…
Dock får forskaren mothugg av fler som jag klassar som betydligt bättre experter på området, bland annat då Aftonbladets Robert Collin som inleder med att klä av forskaren. Collin skriver ” Folksam agerat megafon åt Trafikverket och kommunerna som vill få bort dubbdäcken för att minska kostnaderna för vägunderhåll”. Sedan fortsätter stripteasen och Collin avslutar med att slå hål på en annan myt i ämnet ” Dubbdäck har betydligt bättre asfaltgrepp än odubbade Nordiska däck, det visar våra tester år efter år”.
Teknikens Världs Ruben Börjesson, f.d trafikpolis och gammal rallyåkare med SM-meriter slår in fler spikar i Folksamkistan och säger bland annat, ”Odubbat kräver att andra kör dubbat så att isen inte är blankpolerad”. Den ende som inte avviker från Folksam är ”däckbranschens” informationschef som inte ger ett rakt svar utan bara snurrar runt, antagligen för att inte stöta sig med någon av sin medlemmar.
Bortsett från dubb eller icke så var där ytterligare en sak som ”forskaren” kommit fram till och detta stick i stäv med allt vad som tidigare sagts. Ydenius skriver ( har man förresten redan testat glöggen hos Folksam?), ” Fyrhjulsdrift gör inte bilen mindre sladdbenägen. Den maskerar istället halt väglag, vilket kan leda till högre hastigheter än underlaget tillåter”. Nu är jag absolut ingen expert på området men har faktiskt kört 4WD sedan millennieskiftet och först med quattro och sedan med Subarus system. I runda slängar 84 000 mil och under perioden inbegrips även två år med en antisladd-utrustad 2WD-BMW 320, definitivt ingen kul när det var halt. Att med min erfarenhet försvara Ydenius påstående är helt omöjligt och frågan är om karlen ens har körkort? Om nu så är fallet att han har körkort, undrar jag om han någon gång kört över en moddsträng med en 4WD-bil och då känt skillnad med enbart drivning på två av hjulparen? Svarar man att där inte är någon skillnad, är det lika bra att avsluta diskussionen och istället börja diskutera grisars flygförmåga kontra älgarnas…
Dock kan jag ge Ydenius lite rätt i att man invaggas i trygghet med 4WD och om detta sedan omvandlas till för hög hastighet kontra underlaget är detta självklart inget att försvara. Men med en ansvarskännande förare är alltid ”24/7” en 4WD bil tryggare i trafiken än motsvarande 2WD-variant. Detta behövs det ingen forskningsrapport för att komma fram till, det kan jag stå för!
*
Fyra plusgrader, sol på en nästan molnfri himmel, snustorrt vad innebär detta? Jo självklart att plocka ut Volvo 740:an från idet för en motionstur. Ut med chocken, två ”kiiiiirrr” sedan spann motorn igång och strax därefter spreds en behaglig värme i den läckert röda kupén. När jag drog en runda runt ”byn” fick jag en liten tankeställare, detta med två Volvo i stallet och bara en Opel är så klart inte bra för mitt varumärke som ”Opel-lover”. Ska nog gräva lite i Volvos historia och där ger jag mig f-n på att jag hittar att man kopierat 740:an från någon Opel Rekord från slutet av sextiotalet. Kanske det ändå räcker med en Opelfilt i baksätet för att jag ska känna mig helt hemmastadd…