Patrik Johansson i ny R5:a mot SM-guld, Opel-Emil kör ERC(?), Wilke går ”all in” och riktig ”Opel-attack”!

BloggPatrikSom jag skrev redan förra året, ”det är en R5:a på gång till sydsverige” och några dagar avslöjade jag även att det rörde sig om den helsvenskbyggda nya Mitsubishin. Ville då inte störa en eventuell storslagen presentation av teamet utan nöjde mig med ” bara så ni vet, så vet jag ”. Idag släppte man så själv nyheten och det gäller då Svenske Mästaren 2013 Patrik Johansson från Växjö som i par med Jesper Johansson siktar på SM-guld med nya Mitsubishin, men först 2016.
Då vi missar årets vintertävlingar blir fokus under 2015 snarare att fintrimma Mitsubishin, meddelar de bägge smålänningarna och fortsätter lovande.
Detta för att göra oss till seriösa guldaspiranter 2016!
Bilen byggs som bekant av Thomas Weng och Mpart i Örebro som är globalt RallyCenter för Mitsubishi. Redan i fjol åkte Patrik lite löst med Team NYBE:s vassa Volvo 240 och det samarbetet fördjupas i och med nya SM-satsningen.
Det är NYBE AB har gjort denna satsning möjlig vilket är mycket uppskattat, konstaterar Patrik.
Ett stort tack till alla våra sponsorer, nya såväl som gamla. Vi ser fram emot rallysäsongerna 2015 och 2016 där vi med våra sponsorer satsar på SM-guld 2016.

*
Riktigt kul med så många nya R5:or på väg in till ”Svenskt Mästerskap i Rally” och detta känns faktist som det mest positiva för svensk rallysport på många år. Vad jag vet finns R5:or med Ford, Citroén, Mitsubishi, Peugeot-loggor som är på gång till SM. Nu väntar vi bara på en Skoda sedan känns fältet fullt. Fortfarande ofattbart att den svenska Skodaimportören inte smidde medan järnet var varmt och plockade hit en bil till Ramona Karlsson och Miriam Walfridsson efter SM-succén 2013. Dock är det inte försent ännu, tror att Ramona kan övertalas och plocka in lite SM-rally mellan RallyX-satsningen. Kan nu inte Ramona så ring ”hissmontör” Sääw, han har ju erfarenhet från märket sedan tidigare. Egentligen bryr jag mig inte om vem ni på Skoda ringer till, bara ni ringer någon…

*
BloggLappiSäger stort grattis till vinnaren av ”FIA European Rally Championship” Esapekka Lappi med co-driver Janne Ferm som häromdagen fick ta emot Finska Bilsportförbundet AKK:s utmärkelse” Drivers of the Year”. Vid galan i Jyväskylä inför 1300 inbjudna gäster tog ERC-vinnaren 2014 emot den fina utmärkelsen, något 24-åringen (på lördag fyller han år) själv blev mycket förvånad över.
Utmärkelsen var överraskande men mycket trevligt att få ta emot, menade Skodaföraren och la till.
Festen efteråt var också bra… 

ERC-segern var stabil, finnen vann totalt 25 sträckor under året och utsågs även till ”ERC:s Asfaltmästare”.

*

BloggProtasovFjolårets WRC2-trea, ukrainaren Youri Protasov byter nu ut fjolårets R5-Fiesta mot en Citroén och häromdagen visade han hur hans nya bil ser ut inför säsongen 2015. Men snälla Youri, har du missat allt detta med gröna rallybilar? Inte nog med att grönt skickar helt fel signaler, grönt kopplas till firma Svensson Smith/Fridolin/Romson och inte så många i den här branschen som vill ha den kopplingen. Dessutom är det ganska ful färg och till sist, klart överrepresenterad i ”krasch och rullarfilmer”. Något att tänka på!

*
BloggLiepajaI går meddelade Mattias Adielsson att han tänker köra första deltävlingen i Junior-ERC, Rally Liepaja med nya Peugeoten. Kollade in anmälningslistan där dock inte Mattias namn ännu finns med, däremot i ”ERC-line up” till 2015 finns göteborgaren med. Dessutom allra först i raden i egenskap av att efternamnet börjar på ”A”. Men två snäpp längre fram i listan hittar jag glädjande nog även Emil Bergkvist vilket jag och alla andra (vi är många) Opelälskare tolkar som att det blir ”Junior-EM” även för honom, Joakim Sjöberg i  tuffa Opel Adam. Var hittar jag ”Gilla-knappen”?

*
Nu drar Susanne Kottulinsky igång en ny svensk motorserie uppe i Åre kallad ”Sveriges Mästerförare”. Den 23 januari startar en två månader lång motorutmaning öppen för företag, konferensgrupper och privata lag. I serien får deltagarna jämföra sina körkrafter mot några av Sveriges snabbaste rally/ racingförare och mot andra lag från hela Sverige. Serien avgörs genom individuella tidkörningar på isbanor i en standardbil, nya Audi TT Coupé quattro. Tidkörning sker på två olika typer av isbanor: Handling och slalom-/teknikbana. Susanne förklarar.
Vi har under många år fått frågor om vi inte kan skapa en enkel vinterserie i Sverige, nu har vi gjort det.
Alla Ice Driving-grupper hos oss i Åre får nu möjlighet att sätta sina varvtider på en och samma bana, och får sedan tiderna jämförda med andra lag i en serietabell under hela vintersäsongen, säger Susanne, som de senaste 15 åren tillbringat vintrarna som instruktör på Audi Sveriges vinterkörningar i Åre. Hon avslöjar också.
Vi har redan 30 lag och 200 förare anmälda.

”Svensson-åkarna” får i serien mäta sina krafer med bl.a Fredrik Åhlin (WRC2) Linus Ohlsson (STCC) och Mikaela Åhlin Kottulinsky (Racing), som sätter de varvtider som lagen sedan ska matcha och jämföras mot.

*
HLMK dekal 2015 4 upp 04Nu går CG Wilke & co ”all in” med försäljningen av Hässleholms Grand Prix och presenterar ny logga för den populära asfalttävlingen i början av maj. Förstår mycket väl att man vill profilera Hässleholm istället för snapphanekämpen ”Lille Mats” men som nostalgiker känns det lite så där. Hade nog hellre sett att ”Lille Mats” även i fortsättningen fick namnge tävlingen, nu är han hänvisad till en mer undanskymd plats på nya loggan. Väntar bara på att Vasaloppet byter namn till ”Mora Ski Tour”

*
BloggVolvocupVerkar som Volvo fått lite kalla fötter (vet inte om det beror på Motorbloggens kritik?) över det korkade uttalandet att man skulle sluta sponsra motorsport och istället helt koncentrera sig på bredd/folk sporten havskappsegling. Nu gör Lex Kerssemakers, Senior Vice President Product Strategy and Vehicle Line Management (skaplig längd på de titeln…) på Volvo Cars en ”pudel” och i en intervju med Car And Driver säger han.
”…Volvo, antingen via företagets direkta inblandning eller genom samarbetspartners, kommer alltid att vara involverade i racing.”
Hoppsan, nu låter det annorlunda än när snillet Alain Visser stod borta i Kina och bedyrade sin ensidiga kärlek till segelbåten. Kerssemakers sa även att beslut ännu inte tagits om framtiden för Volvo Polestar Racings satsningar i STCC och V8 Supercars efter att kontrakten går ut för de båda mästerskapen, 2015 och 2016 respektive.
Läste faktiskt samma sak i senaste numret av Teknikens Värld där chefredaktör Daniel Frodin var inne på samma linje, att Volvo även framöver kommer att finnas med i motorsporten. Kan det vara Motorbloggen som ”gör skillnad”…

*
Många har saknat ”Opel-Spottingen” men det ska vi råda bot på nu. I går kom ett mejl, tråkigt nog från en som glömt att skriva ut sitt namn men bilden gav ståpäls över hela kroppen. BloggIskadettDen anonyme skriver, ”Hej Tommy.
Här kommer opelspotting från forna tider. Det är från en isbanetävling utanför Ulricehamn 10 mars1968. Det är min teamkamrat Enar Hemmings som kör den Kadett så vi delade körningar på under några år, regnummer F44002.
Under dessa år var det bra vintrar och många isbane tävlingar även i Sydsverige. Denna vinter var på 6 tävlingar under 7 veckor.”.
BloggKadettBara säger, kolla in attacken och jag kan dessutom nästan lova att Kadetten har samma Laupiz-blau kulör som min egen ”ögonsten”. Som av en händelse sammanföll ”isbane-Kadettens” uppdykande i mejlkorgen med transporten av min egen ”Rüsselsheimare” till ”Opel-doktor Wessberg” (okej, till nöds jobbar han även med Volvo och Golfar). Nu ska han ta sig an de sista spåren av den ”där dj-la stenen” i Ekratten 2010. Till min hjälp hade jag hela kartläsarstaben, d.v.s både Stefan och Roland för att få upp dyrgripen på släpet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *