Patrik Flodin gör IRC-debut på Korsika, PG på Nya Zeeland och Tidemand i Rally Portugal!

Nu börjar det äntligen röra på sig hos Patrik Flodin och hans IRC-satsning. Bara för några dagar sedan undrade jag på bloggen om det verkligen skulle bli något av samarbetet mellan honom och Petter Solbergs privatteam. Idag kom så det förlösande beskedet, allt är klart och Flodin gör IRC-debut på Korsika i klassiska Tour de Corse den 11-12 maj. Till Hela Hälsingland säger han.
– Det kommer att bli grymt kul. Nu har jag de bästa tänkbara förutsättningarna för att ta nästa kliv i karriären.
Bilen han kommer att köra är en Ford Fiesta S2000 för teamet PS Engineering med säte i värmländska Torsby. Förberedelserna för det som jag tror blir Patriks stora kliv in i finrummet startar redan på torsdag med asfaltsträning i Frankrike. Om inget annat kan denna komma väl till pass när han premiärkör i Camaro Cup första helgen i maj.
Mer internationella nyheter och nu gäller det PG Andersson och co-driver Emil Axelsson som på fredag startar i första deltävlingen i Asia Pacific-mästerskapet, Nyzeeländska International Rally of Whangarei som består av 21 specialsträckor på totalt 283 kilometer. För malaysiska Proton är det minst lika viktigt att synas här som i WRC även om intresset för serien inte verkar vara på topp. Endast tjugofyra bilar är anmälda totalt och av dessa är sju anmälda till mästerskapet. Känns som en inte helt omöjlig uppgift för PG och Emil. Värsta motståndet lär Protonkollegan Alistair McRae bjuda på tillsammans med ”gamle” WRC-åkaren Chris Atkinson som kör Skoda.
– Känns som att det är vi tre som kommer att slåss om det. I övrigt tror jag ingen ska kunna mäta sig med oss, menar PG i Värmlands Folkblad.
Protonen lär ha utvecklats sedan Rally Sweden men hur mycket är PG tveksam till.
– Jag hoppas att de tagit ytterligare kliv med motorn. Den var mycket bättre senast, men det kändes som att det fanns lite mer att ta av där. Men jag tror inte det blivit några drastiska förändringar…
För Pontus Tidemand väntar första deltävlingen i WRC-Academy i Rally Portugal även detta i helgen. De tio JWRC-ekipagen kommer köra fyra sträckor redan på torsdagskvällen och sedan ytterligare tio sträckor under fredagen och lördagen innan de går i mål vid Algarve Stadium på lördagseftermiddagen.
– Vi har kört rekognoseringen i två dagar nu och det är en helt annorlunda typ av vägar och sträckor som jag är van vid. Vi har haft fyra punkteringar redan på reken så det är jätteviktigt att åka med insidan av huvudet i denna tävling och komma i mål, berättar Pontus.
På plats i Portugal tillsammans med Pontus finns även legendariska Opelesset Bror Danielsson som kommer vara en viktig del av Pontus framtida utveckling.
– Jag och Bror har känt varandra sedan jag var liten genom min pappa och har hjälpt mig genom åren på olika sätt. Nu kommer han vara med mig framöver som coach och mentor, berättar Pontus.
– Bror har ju kört massa VM-rallyn och har ett stort kontaktnät som jag tror kommer bli en viktig del av min framtida utveckling.
Visst är det kul att det börjar hända lite saker på den stora rallyscenen och att inte allt enbart handlar om Lille Mats, Simrishamnsmixen, Kongen och annat lokalt även om det egentligen ligger mig allra varmast om hjärtat…
Ikväll klockan 21.00 visar Ramona i ”Erik och Mackan” på kanal 6 hur man knäcker den manliga koden”. Hennes uppdrag är att lära dem att fickparkera med handbromssladd.
– Roligt uppdrag, men Erik och Mackans resultatet var väl ganska… blandat kan man säga, skrattar Ramona.

I

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *