Latvala snabbast men Hirvonen startar först i Rally Portugal oc hToyota till WRC?

Än så länge håller mitt tips till Vodafone Rally Portugal, Jari-Matti Latvala körde sin WRC-Fiesta allra snabbast på ”shake down-sträckan” och har därmed fördelen att få välja startposition. En klar fördel kan tyckas på de extremt dammiga och tuffa grusvägarna utanför Faro som är huvudort för fjärde rundan i årets Rally-VM.
Tvåa var Petter Solberg medan Miko Hirvonen var bäste Citroén som trea, precis framför VM-ledaren Sebastien Loeb. Tätt efter Loeb kom min favorit Fordåkande esten Ott Tännak som snart kommer att klättra upp på pallen, kanske redan i helgen…
Varken Patrik Sandell eller Danny Sordo fick till det så där hundra med de ”nyutvecklade” WRC-Minisarna. Sandell hade elfte tid, dock drygt fem sekunder bak Latvala vilket känns lite för mycket för mig. Handlade trots allt bara om en körtid på lite drygt tre minuter och då är fem sekunder, om inte en evighet så…
Mest intressant är trots allt startpositionerna och där tänkte Latvala och Hirvonen totalt olika. Latvala hade mer respekt för det lösa underlaget, chansar nu på att konkurrenterna kör undan all lösgrus och framförallt de vassa punkteringsbenägna stenarna. Castrol-Forden går ut som sjuttonde bil och sist av WRC-gänget.
Miko Hirvonen var mest bekymrad över dammet som hotar att hänga kvar och göra sikten till noll. Detta vill Miko undvika och väljer att gå ut som nummer ett med Cittran, startnumret som i så gott som alla andra sammanhang mer betraktas som bestraffning. Struntar Miko i, chansar på ”all in” vilket kan bli succé men lika gärna skjutsa honom från poängplats på söndag!
Nu var varken Latvala eller Hirvonen ensamma om att fatta sina beslut, resten av teamen var delaktiga. Därför startar Loeb direkt efter Hirvonen och Solberg precis framför Latvala.
Sandell däremot drog en riktig högvinst om man tänker som Latvala vill säga och går ut som elva medan teamkompisen Danny Sordo åker som fjärde bil.
Måste säga att det här nya systemet med startordning via shake down-tiderna ger WRC ytterligare en dimension, mer spänning åt folket redan innan rallyt har startat!
En som fick spänning direkt var brasilianske Mini-föraren Paulo Nobre som lyckades rulla på ”nerskakningen”.
Får väl chansa på ett tips som vanligt.
1. Jari-Matti Latvala Ford
2. Sebastien Loeb Citroén
3. Petter Solberg Ford
4. Danny Sordo Mini
5. Miko Hirvonen Citroén
Tyvärr Miko jag tror inte din chansning går hem, men en femte plats kan du nog rädda ändå. Min favorit Ott Tännak då? Jag hoppas fyra men tror sexa, placeringen framför Patrik Sandell…
Nu rullar ryktena allt snabbare att Toyota ska göra comeback i WRC. Senaste nyheterna kommer via Ericsson Motorsport som säger att bilen som ska bli WRC-åk är den lilla Yarisen och att man redan 2014 ska vara klar för inträde på den stora rallyscenen. Säger bara, inte en dag för tidigt.
För tio år sedan var Toyota ett märke som jag hyste största respekt för och detta inte bara i rallysammanhang. Sedan fick gubbarna i Tokyo någon sorts knäpp och tvingade väl mer eller mindre tävlingsbossen Ove ”Påven” Andersson att byta fokus till Formel 1 istället för WRC. Gick den satsningen hem, inte om man ska tro historieböckerna åtminstone!
Sedan man pensionerade WRC-Corollan har mitt intresse för märket svalnat och nu känns deras modellutbud och framtoning ungefär lika piggt som en nittioåring i gungstolen. En riktig rallysatsning är precis vad Toyota behöver för att locka fler köpare än gubbar i keps, miljönissar i gröna jackor och små gulliga tanter…

4 svar på “Latvala snabbast men Hirvonen startar först i Rally Portugal oc hToyota till WRC?

  1. Är det inte så att din sambo kör Toyota Corolla? Vilket stämmer in på henne, miljönisse eller gullig tant? Föreslår inköp av en bukett blommor modell större innan hemfärd…..
    PS. Grattis till ”segern” i söndags. Som sagt ”materialspelare” finns i alla sporter men de kommer alltid till korta mot dem med ”talang”.

  2. Hej.
    Kanske blommor hjälper, men ytterst tveksamt…
    Snällt att du plockade bort ”gubbe i keps” åtminstone, då hade man väl fått sova i garaget!
    Inget om Latvalas utskåpning?
    Tack för berömmet och materialare brukar ju komma till korta mot talang, men just i det här fallet är jag skeptisk…
    MVH
    Tommy

  3. Hej Tommy
    Dina Bloggar är kanonbra följer dom dagligen och länkar dom titt som tätt till min H-Sida
    Tog lite tid att få den verif..
    MVH
    Janne-Asp Motorsport.se

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *