RS-premiär innebär mycket jobb och Eslövs-Östen OTA-kung på sjuttiotalet!

Fortfarande snurrar SMK Hörbys RS-premiär i helgen runt i skallen mest för att det som vanligt var mycket jobb (okej jag gjorde väl inte så himla mycket i år ,men alla ni andra!). Undrar egentligen hur många som riktigt fattat vilket slit det är att arrangera en sådan ”simpel” tävlingsform som RS?
Inte nog med att fixa tillstånd till specialproven, sedan ska det ordnas funktionärer till allt. Bara att leta upp ”konvakter” beredda att offra första riktiga vårdagen för att jag och mina kompisar ska få sladda runt lite, är en tuff uppgift. Det är ju inte en konvakt som behövs precis, inte tio heller utan femdubbla antalet då är vi i närheten…
Sedan är där allt jobb som inte syns eller märks speciellt mycket. Alltifrån, hämta läsk, ordna korv, fixa korvvagn inklusive korvgubbe, köra bord och bänkar, listan kan bli hur lång som helst. Sedan har vi inte ens nämnt den tunga biten med att sätta ut alla koner och bockar, avspärrningar och att dra kilometervis med plastband. Skulle uppskatta att klubben hade totalt runt 130 funktionärer igång i söndags och detta för en vanlig enkel RS-tävling.
Tror att jag gör mig till tolk inte bara för alla oss som tävlade, utan även den stora publiken som följde vårt sladdande. Jag säger tack ska ni ha, ni är alla värda er vikt i guld och det är alla ni oförtröttliga entusiaster som utan en krona i ersättning ser till att motorsporthjulen fortsätter att rulla!
Skrev igår om Asfaltskungens-pappa Östen som precis fyllt sjuttio. Skulle kunna skriva en hel bok om denne enastående bilsportpersonlighet. Första gången jag träffade Östen med frun/kartläsaren Christina var på en rallytävling i Sjöbo i slutet av sextiotalet. Tror faktiskt att det var första gången Östen körde med den ljusgula Saab V4.an av den udda årsmodellen 1966. Dessförinnan var det VW 1500S som gällde för Eslövskillen som tävlade för hemmaklubben MK Gnistan. Den gule gjorde tjänst i några år innan det var tid för bilbyte till en vit Saab i början av sjuttiotalet. Är jag inte helt fel på det så är det samma Saab som fortfarande står i garaget hemma hos Östen och som han luftar några gånger om året. Numera dock svart och Appendix K-bil. Hur många tävlingar regskyltarna gått är där nog ingen som vet, men de har bitvis varit avplockade när Östen provade att åka rallycross med samma bil.
På sjuttiotalet tillhörde han och Christina Södras absolut snabbaste ekipage och i t.ex TV-Svängen var det alltid strid på kniven mellan Saabtrion, Östen, Kaj Jönsson från Ronneby och Roger Johansson, Trollhättan. Enda motståndet var egentligen SMK Hörbys Stig Kristiansson i sina olika Oplar.
Något som var omöjligt med en Saab var att köra OTA eller ”pinnaprov” på asfalt, översatt till RS idag. Men det struntade Östen och Christina i, dom körde OTA ändå och vann oftast. Bara när Folkvagnsåkarna Bengt Persson, Hässleholm och Bertil Andreasson, Lund var på riktigt åkhumör fick Eslövsparet stryk.
Nu är det Opel Kadett som gäller och att takterna sitter visade han senast i helgen. Femma i A-klassen mot allra hårdaste motstånd visar att Östen har mycket kvar att ge.
Kollade runt på lite anmälningslistor, Lille-Mats Rallysprint 135 ekipage, Rallytravels Kong Christian Race 91 anmälda, South Swedish Rally 3 bilar och Polar Classic 64 åksugna gamlingar. För både Lille Mats och Kongen är där ytterligare tre veckor kvar innan anmälningstiden går ut. Gallring blir det i Hässleholm medan Kongen kanske klarar sig utan, onekligen trevliga problem…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *