Paddon WRC-debuterar för Hyundai, Johan Stureson gör comeback i Göteborg, Sandell i X-Games och en fin Subaru ”for sale”!
I morgon startar sjätte tävlingen i årets WRC och detta på Sardinien som blir Italiens bidrag till Rally-VM. Redan nu funderar jag på tipset och med SSR i ryggen med båda vinnarna rätt känns det som att jag har lite vind i seglen. I dag kan jag avslöja att det inte blir Sebastien Ogier som får mitt vinnartips i morgon…
*
En av mina favoriter är Hayden Paddon från Nya Zeeland som då kommer att göra debut för Hyundai Shell World Rally Team. Koreanerna kommer till start med tre bilar på det för dom ”jungfruliga marker” på Medelhavsön. Här har Hyundai aldrig förr satt ner sina grusdäck och det blir en spännande utmaning enligt bossen Michael Nandan. Sträckorna är kända för att vara tuffa och väldigt utslagsgivande och som inte ger minsta utrymme för misstag. Smala och bitvis dåliga men samtidigt väldigt tekniska med sina trånga kurvor, långa hopp och inte minst spektakulära vattenplask.
Förutom Paddon, blir det Thierry Neuville och Juho Hänninen som bildar ”line up”. Här kan kanske Hänninen bli en liten joker med en tidigare seger i det tuffa rallyt? År 2010 totalvann finnen när tävlingen ingick i IRC…
*
Dagens glada motorsportnyhet är att Knislinge fines´t, Johan Stureson gör comeback i helgens STCC-tävlingar i Göteborg. Tyvärr inte i STCC men väl i Porsche Carrera Cup där han ska köra en 911 GT3 Cup för teamet Mtech/Cirkus Karlsson Racing.
Med erfarenhet från både karting, Truck-racing, Formelbilar och inte minst standardbilsracing med Porsche men där han även kört i STCC med Seat, Peugeot, BMW och så avslutningsvis VW Scirocco.
Sedan 1983 har Johan tillbringat mycket tid på Europas racingbanor. Redan år 1999 till 2001 körde Johan Porsche då han kuskade runt mellan internationella GT-tävlingar i Belgien, Holland, Tyskland och Italien. År 2001 blev han också svensk GT3-mästare efter att i just Porsche ha vunnit 13 av 16 deltävlingar i det svenska GTR-mästerskapet vilket han genast följde upp med att återigen bli svensk GT-mästare nästa år. Från 2003 körde ”målarpågen” STCC- fram till 2012 då hjälmen hängdes upp. Men så sent som i Göteborg City Race 2013 gjorde Johan ett inhopp i Swedish GT-klassen där han körde just en Porsche, Nu blir detta ingen ny erfarenhet för honom och redan i vårens Carrera Cup-test på Ring Knutstorp kände Johan på helgens racebil. Så klart hålls alla skånska tummar för Johan i comebacken!
*
En som också laddar för helgen är Patrik Sandell men för hans del blir det på andra sidan Atlanten och ”Circuit of the Americas” i Austin, Texas. Här ska Olsbergs-Fiestan luftas deltävling två av Red Bull Global Rallycross som även ingår i X-Games. Det är för fjärde året tillsammans med Global Rallycross som X-Games, action- och extremsporternas eget ”OS” avgörs. Tävlingarna drivs av TV bolaget ESPN vilket innebär bra exponering och samtidigt kvalitativ TV underhållning.
– Det här ska bli spännande, efter punkteringen i premiären, när jag hade bra slagläge i finalen är båda jag och hela teamet Kobalt Tools/Olsbergs MSE är laddade till tusen, det här ska bli riktigt roligt, säger Patrik.
Årspremiären slutade med punktering i finalen och det var lite stolpe ut. Under några veckors tävlingsuppehåll har både Patrik laddat om och slipat ytterligare på tekniken. Helgens tävling körs på en mer ”konventionell” rallycrossbana, vilket betyder mer grus något som passar Patrik.
– Startfältet blir än mer exklusivt den här helgen tillsammans med X-Games, en seger här är värd lite mer, menar Patrik.
– En guldmedalj från X-Games är prestige och det kommer också vara än mer maxat med folk på läktarna och en grym stämning på publiken…
*
I Skottland är det så klart fullt fokus på säkerheten inom motorsporten och de skotska myndigheternas utredningsarbete fortgår. En sak verkar dock tämligen säker, tumskruvarna på rallyarrangörerna kommer att dras åt än hårdare för att undvika liknande olyckor i framtiden.
*
Vet inte riktigt var i omröstningen om häftigaste WRC-Subarun som WRC S12 hamnade, men om du är sugen på en sådan finns chansen nu till ”sommarklippet”. ”Steve” säljer sin -06:a och ska man utgå från den gula ”konsumentupplysningsblanketten” så är bilen i toppskick eller ” ENGINE 0:KMS TURBO 0:KMS TRANSMISSION 0:KMS REAR DIFF 150:KMS UPRIGHTS/HUBS DRIVESHAFTS JUST RE-BUILT”. Prislappen har Steve satt till 165 000 pund, i svenska kronor 1 840 344. Törs lova att de 344 kronorna går att pruta bort och inte utan att man tar sig en funderare. När bilen dessutom kommer med asfaltgrejor skulle den kunna vara ett riktigt vapen i Södras RS-DM istället för Silver-VOC:en. Fast först måste jag hitta en sponsor med tjock plånbok, efter detta får jag ut och leta en chaufför till värstingen…
Du kan köra lugnt och försiktigt med Imprezan också Tommy, det brinner väl inte någonstans…eller?..//Grå-Vocaren