Lyckad tv-satsning på SSR, rallyfotograf omkom i Skottland och samma väg för SM-åkaren som för C-föraren…

Nu hade jag inte möjlighet att följa South Swedish Rally från ”ring side” den här gången och faktiskt bara andra tävlingen jag ”missat” sedan starten 1976. Egentligen den första, den andre jag syftar på var 1979 då en USA-resa gjorde att jag missade sista dagen. Fast i år, missa och missa jag följde livesändningarna på SBF-Play under lördagen. Inte så att jag satt fastnaglad i nio timmar men från och till under dagen och det måste jag säga, med stort nöje dessutom. Webb TV-sändningen med Per Johansson som programledare och Ramona Karlsson BloggTV( på bilden intervjuas tävlingsledare Martin Holm) som kommentator tyckte jag ger sporten en ny högre dimension. Med reportrarna Ola Strömberg och Mikael Lindh ute på fältet fick man det där lilla extra som jag absolut tror sporten är tvungen att bjuda på för att överleva. Rallynördarna är nog inte den första målgruppen för den här typen av sändning utan kanske mer de som tycker att rally är kul men som ändå drar sig för att köra miltals till tävlingen. Väl på plats ska man sedan dessutom gå ”någon kilometer” för att komma till en bra kurva, för den kategorin åskådare var helgens sändning kanon.
Ramona var också nöjd.
Det var riktigt roligt och vi lärde oss mycket under helgen. Både vad som var bra och vad som kan göras bättre till nästa gång.
– Detta är ett projekt som känns riktigt positivt och värdefullt för sporten, och som vi tänker fortsätta att utveckla. Ett extra tack till South Swedish Rallys organisation som med stort engagemang visar att de går i framkant för denna typ av rallybevakning, menar Ramona och avslutar med.
Tack till alla som har tittat, vi kommer tillbaks!

*
Jan Hagman som åkte med som kartläsare i sonen Martins Escort hittade ett gammalt fint klipp från 1981 medBloggSTIG Stig Blomquist i den vassa Sunbeam Talboten som han tog till en andra plats det här året ( har jag rätt??). Lägg gärna märke till att Kristianstadsbladet redan då hade ett finger med i motorsporten.

*
Just nu pågår utredningen av den tragiska dödsolyckan i helgens Jim Clark Rally för fullt. Polis och andra myndigheter jobbar parallellt med den brittiska motsvarigheten till SBF för att utreda hur olyckan som krävde tre åskådares liv kunde hända. Man har även publicerat namnen på de omkomna och en av dessa var rallyfotografen Iain Provan, 64-år gammal. De övriga två var hans kvinnliga partner plus en 71-årig Glasgowbo. Samtliga tre var enligt brittisk media, välkända rallyprofiler i Skottland.
Massor av sympatier har strömmat till både de omkomnas familjer, arrangören och inte minst föraren och co-drivern i olycksbilen. Rallyt som i år kördes för 44:e gången har hitintills varit förskonat från olyckor och betecknas som ett av de viktigaste och största sportevenemangen i sydöstra Skottland, nära gränsen till England.
BloggSkottlandMSA, som sköter brittiska rallymästerskapet konstaterar avslutningsvis.
This has been the worst tragedy in UK rallying in living memory, and any lessons that can be learned must be learned”. En slutsats som känns ganska självklar, att allt som kan göras också ska göras för att höja säkerheten. Visdomsord som även vi här hemma bör ta till oss och för min del tänker jag närmast på karaktären på dagens specialsträckor, allt för snabba enligt mitt sätt att se på rally. Sticker inte under stol med att jag blir nästintill mörkrädd när jag tar del av ”in-car filmer” från vissa svenska tävlingar. Full gas på högsta växeln och samtidigt minimalt behov att röra på ratten verkar vara vissas åsikt om ”när rally är som bäst”. Jag håller inte med! Dessutom är där en viktigt aspekt som jag tycker glöms bort, att samma ”autobahnsträckor” körs av hela startfältet. Alltifrån den superrutinerade SM-åkaren ner till C-föraren som kanske gör sin allra första tävling, båda två vrålar de fram på samma snabba väg…

*

Har varit lie tunt med ”Opel-spotting” den senaste tiden vilket Opel-lovern Jan Perdén också påpekar. I helgen kördes ett Brandbilsrally i sydöstra Skåne och där var så klart Jan på plats, troligen körandes i sin guldfärgade Rally Kadett. Där hittade han en superfin dansk BloggBrandbilOpel Blitz brandbil. Som en tanke, om det skulle brinna så är det så klart med en sådan här brandbil man hoppas räddningen anländer…

*
Kul att vara saknad, tänker på att där inte var någon ny blogg att läsa igår. Har fått både mejl, telefonsamtal och SMS från läsare som undrat vad som hänt? Ingenting, tiden räckte bara inte till och detta är något som kommer att hända fler gånger i sommar. Men misströsta inte, jag kommer tillbaka för så länge ni vill, så vill jag…

 

 

 

 

 

 

 

 

6 svar på “Lyckad tv-satsning på SSR, rallyfotograf omkom i Skottland och samma väg för SM-åkaren som för C-föraren…

  1. Hahaha……..en Opel Blitz, brandbil……..hahaha…….. om bara Jan Perdén visste hur j-a rolig han var nu då……hahaha……! Förstår att du inte hade tid med motorbloggen igår, det var väl fullt upp med att starta upp ”trädgårdsbloggen”…………..

    1. Hej.
      Visst var Jans bild på Opeln fin? Trädgårdsbloggen är redan nerlagd, man kan säga att den brann inne…
      MVH
      Tommy

  2. ……..är ju inte så många som läser, så här vågar man väl erkänna att visst är den fin, Opeln………. Synd med trädgårdsbloggen, Ewa har sagt att du har många fina tips och är oerhört kreativ när det kommer till trädgårdsskötsel…………. 🙂

  3. Ja, du hörde väl då i lördags på SBF play hur dom öste beröm över dig och din blogg. Dom tyckte du gjorde ett stort jobb för motorsporten med din blogg och som Ramona Karlsson sa att det var det första hon gjorde när hon kom hem från utlandet och andra uppdrag att läsa din blogg för att uppdatera sig.

    1. Hej.
      Det var ju kul men tyvärr missade jag detta. Du är också den förste som berättar det för mig.
      Visst är det konstigt, när jag skriver fel vinnare i ”Knäckebröhult-sprinten” 1983, dröjer det bara minuter innan det plingar med SMS och mejl. När det är beröm tar det lite längre tid…
      Tack til ler i studion och tack även till dig ”vildande”!
      MVH
      Tommy

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *