Paddon WRC-2 klar, Flodin ska få gasa i SSR lovar ”Kräbblebodarna” och sugen på en Ferrari till SSR?

BloggPaddonNyzeeländaren Hayden Paddon, tidigare VM-vinnare i P-WRC har av någon anledning alltid haft en plats hos mig. Efter sin VM-triumf har Paddon haft det lite motigt att hitta styrningar men med stor hjälp av fans från Kiwins hemland ser det nu ut att lösa sig, åtminstone till en del. På hemsidan rapporterar han att det är klart med start i både Tyskland och Finland med en WRC-2 Skoda för österikiska Baumschlager Rallye.
– Ska bli spännande att komma tillbaka, berättar Paddon.
– Vet att jag har ”pace” att inte bara hänga med utan även slå de allra snabbaste i klassen och det är detta jag siktar på!
Nu är inte målet WRC-2 för Paddon, han spänner bågen högre.
– Fortsätter att jobba stenhårt för full säsong i WRC 2014!
Vet inte, men det skulle inte förvåna mig om Hyundai till exempel sneglar på Paddon som en kandidat till nya WRC-I20:n. Hyundai är stora där borta och Paddon skulle nästan kunna klassas som hemmaförare i sammanhanget. Tråkigt nog för PG, en värmlänning kan knappast kallas hemma förare i det här sammanahnget…

*
I skuggan av South Swedish Rally drar det ihop sig till deltävling två i Sydsvenska Rallycupen och DM för Smålands BF Midsommardansen i Ljungby och detta lördagen den 18 maj. Sista anmälningsdag är den 9 maj och lite förvånande är bara 88 förare anmälda. Vad detta kan bero på har jag ingen aning om och en halvering av antalet startande i Kongen är för mig ytterst förvånande. Även i TINTER Classic Rally Cup är intresset svagt med bara sju klassiker mot över tjugo i Kristianstad. Vad händer…

*
Snackade lite med Hans ”Kräbbleboda” Johansson idag som laddar upp inför South Swedish Rally och med hjälp av ”Stötdämpar-Svante” har man nu fått till vägegenskaperna på den vita 240:an.
– Vilken skillnad mot tidigare och jag sa till Rickie (Borgström och svåger till Hans) att nu ska vi åka om det i SSR, berättar Hans.
– Vet du vad Rickie svarade, då är det bara det att jag får gasa lite mer…
Om kanske klasseger är ett alltför optimsitiskt mål med en 240:a i SM så är epitet snabbaste Volvo inte att förakta. Men där kommer nu även en viss Patrik Flodin till start med nybyggd 240:a.
– Problemet med honom är väl att det tar ett par hundra meter sedan är han inne i Volvotagen igen och då blir han så klart svårslagen, analyserade Hans.
– Men vi ska ge honom en match både jag och Rickie det lovar jag!

*
Lite på tal om South Swedish Rally så har jag ju pläderat lite för Otrimmat 2WD med de nya R2-bilarna som lite av en framtidsklass. Har fått mothugg från många, allt ifrån WRC-bilsägare till förare i Trimmat 2WD men jag vidhåller ändå att detta är en klass där jag skulle kunna tänka mig att den svenske mästaren i rally koras framöver. En liten fingervisning är att man i den här klassen är flitig med att tala om vad man har för sig. Mattias Adielsson, Emil Bergkvist, Pontus Tidemand och Mattias Olsson är några som har fattat hur viktigt det är att informera media om både med och motgångar. Däremot är det sällan, för att inte säga aldrig man hör ett ljud från förare på SM-nivå i Trimmat 2WD…

*
IMG_4340Nu har Noah Milell varit i Tyskland och luftat karten på banan i Wackersdorf.
– En av de roligaste och tekniska banorna jag kört, utbrister han
Kvalet gick bra för Noah som slutade med trettonde tid av de femtio startande. I själva tävlingen blev det tråkigt nog en avkörning efter ett kraftigt regnoväder.
– Det gick bara rätt fram och in i den leriga avåknings zonen, förklarar Noah.
– Placeringsmässigt var det botten, men stort plus på erfarenhet och fartmässigt vilket bådar gott inför EM

*
BloggFerrariDu som tycker att en Volvo Amazon är för gammal, Escorten för komplicerad eller en 240:a för vanlig för att locka till start i Midnattsolsrallyt. Morten Eskildsen annonserar nu ut sin helt nybyggda Ferrari 308 GTS från 1976. Prislappen är ”POA” och i detta fallet tror jag det betyder en hel del. En ljusblå Kadett från 1964 räcker nog inte ens till första avbetalning om man tar Ferrarin på 60 månader…

*
Hörde idag på radion att man i EU tänker föreslå att ”skåpbilar” ska hastighetsbegränsas till 120 km/t. Varför ska just skåpbilar diskrimineras, kör dessa fortare eller är de farligare än t.ex lastbilar?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *