Paddon vill tillbaka till ERC 2024, norsk talang bara 0.6 från totalseger i Estland, uträknade tider irriterar efter Hårdingen, ”VM” är snart fullt, Kock -Taylor gjorde racingdebut på Anderstorp och storslam för KMS i RallyX.
Hayden Paddon och John Kennard skrev in sig i historieboken som första icke-europér att vinna ERC (Rally EM) och detta redan före sista deltävlingen i Ungern. Den f.d WRC-föraren hos Hyundai fick lämna teamet efter säsongen 2018 och har allt sedan dess kämpat för comeback i ”finrummet”. En kamp som inte gett så bra resultat och då togs beslutet att starta ”The european tour” med en Hyundai i20 Rally2. Alla WRC2-tävlingar valdes bort och ERC fick fullt fokus från ”The Kiwi”.
Ett klokt beslut då han fått två segrar, fyra andra platser och en tredje plats. Enda plumpen var senast i Tjeckien där han slog bort ett bakhjul men då var redan EM-titeln säkrad. Resten av medaljerna ska fördelas mellan Martins Sesks i praktiken klar som tvåa och så Mads Østberg/Patrik Barth som delar tredje platsen med mästaren 2022, Efren Llarena. Nu är inte Paddon klar med ERC utan kan mycket väl tänka sig att komma tillbaka för att försvara segern 2024.
– Jag har älskat vår tid i ERC, en riktig blandning av utmaningar och tävlingarna här är enorma, menar Paddon.
– Jag tror att detta är ett av de bästa rallymästerskapen i världen och förhoppningsvis kan vi vara en del av det även i framtiden!
*
I helgen kördes ”Humus Paide Ralli” deltävling i både Estlandsoch Lettlands mästerskap. På plats i Paide var Simrishamns GN Motorsport-förare Adam Grahn med Ditte Kammersgaard i högerstolen på teamets Ford Fiesta Rally4. Nu gick det inte så lysande rent resultatmässigt för paret men i den positiva vågskålen läggs att junioren Adam, körde stabilt utan något riktigt bottennapp.
Något sådant råkade inte heller norske talangen Karl Peder Nordstrand och Jørn Listerud ut för. Istället var det snudd på totalseger för duon med SRT:s Skoda Fabia Proto. 0,6 sekunder skilde till betydligt mer rutinerade hemmaföraren och SRT-kollegan Priit Kolk med en Skoda Rally2 EVO. Trea slutade Urmo Aava som även syntes i årets South Swedish Rally med en Subaru. Dock rejält distanserad med långt över minuten.
*
Har varit en del efterdyningar gällande stoppet för olycka på SS1 i ”Hårdingen”. De två närmast efterföljande från olycksbilen stannade inte vid platsen då de hävdade att publik ”viftade fram dom” och förlorade inte mer än marginellt med tid. Därefter blev det stopp för närmaste fyra bilar vilka lugnades med att man som brukligt skulle få framräknade tider. Så skedde också och då gick man på de tider som sattes i andra omgången vilket kom att slå väldigt olika.
Hårdast drabbades Älmhults Markus DG Svensson/Havanna Forsell som rätteligen borde sluta trea i ”Standard” men som nu fick nöja sig med femte plats . Poängtappet gör också att Älmhultsåkaren inte är på pallen inför finalen utan femma på 68 poäng. Om jag säger att de fyra drabbade inte är helt nöjda, så är det igen överdrift. Från tävlingseldningen hävdades att det inte finns något regelverk hur man tar fram ”konstruerade tider” och då menade man i Vara, att detta enligt deras sätt att se var mest rättvist!
*
”VM” eller ”Vedummästerskapet” måste vara landets hetaste rallytävling och som mindre än ett dygn efter att Kullings MS öppnade anmälan redan är upp i 80 anmälda. Tävlingen som körs den 1 oktober 30-års jubilerar och ”VM-uppfinnaren” Conny Hansson har en tänkbar anledning till dess popularitet.
–VM ingår inte i några serier/cuper och är därmed helt utan olika tvång och måsten. Upplägget mer som en familjedag än ren tävling också är lockande, menar Conny.
– Samma upplägg år efter år. Besiktiga 08-09, reka två gånger. Parkera, fika, lite socialt umgänge och sedan färdigt ca klockan 14-14.30 med prisutdelning i en igenkorkad lokal och så på väg hem vid 15-tiden. Allt i rätt avslappnad miljö!
Något Kullings MS värnar om är de lokala ekipagen och så här långt pekar Conny ut Mats Moberg, Östergyllen RC som vinnare av ”long distance”.
– Han åker ända borta från Östergötland, runt 20 mil till Vedum…
*
Sakta börjar även rallyhjulen att rulla till SMK Hörbys ”TV-Svängen” den 9 september. Idag med drygt två dagar kvar innan anmälan stänger, sprängdes 50-vallen och nu behövs bara ytterligare tio bilar för att säkra den 58:e upplagan.
*
Årets fjärde deltävling i Riksmästerskapet för Racinghistoriska Cupen kördes på ett regnvått Anderstorp. Dock kom blötan mest under test och kval, medan de flesta racen kördes på en torr eller upptorkande bana.
I Formula Vee var det välkände tv-kocken Tareq Taylor som stal en del av uppmärksamheten när han gjorde racingdebut med en av Yngjsö-familjen Bencsiks Formula Vee-bilar. Taylor lyckades dessutom bli trea vilket imponerade storligen på experterna.
– Några veckor innan hade familjen Bencsik varit och tränat på Sturup Raceway, berättar eldsjälen Bengt-Åce Gustavsson.
– Där träffade de Taylor som körde några rundor med sin gamla Amazon. Tommy Bencsik erbjöd Taylor att få låna hans bil, eftersom hans ben inte är helt återställt och Taylor, som är mycket bilintresserad, tackade ja till utmaningen.
Ett rekord sattes också på Anderstorp när sju tjejer var anmälda i Formula Vee.
*
Bara att erkänna att jag har lite svårt att hålla koll på alla olika mästerskap i rallycross. I helgen kördes i alla fall Rally X i Norge och Grenland sydväst om Oslo. Här blev det seger i finalen för Johan Kristoffersson och en norsk mästerskapstitel till Ole Christian Veiby.
– En fullbordad helg med många bra ingredienser, säger teamchefen Tommy Kristoffersson.
– Vi har visat att vi behärskar både blött och torrt. Johan är i absolut särklass på regn och Ole har varit stabil hela helgen, berömmer han som också passade på att hylla arrangemanget.
– En eloge till Andreas Eriksson och RallyX. En mycket bra tv-produktion, en fin bana och ett arrangemang i toppklass.
I RallyX-sammandraget ligger Kongsvinger-föraren på fjärde plats medan Kristoffersson har tagit över täten i mästerskapet, två poäng före Kevin Eriksson inför finalen i Höljes kommande helg.
– Som jag alltid säger, det är kul att få komma till en final och ha chans att vinna mästerskapet, avslutar Johan.
Den stora snackisen var annars junioren Kristine Udnesaeths våldsamma krasch direkt efter start i tredje omgången. Kristine klarade sig undan med blåmärken medan det gick mycket, mycket sämre för hennes bil. Direkt efter kraschen drogs i gång en insamling för att få ny bil till Kristine. Redan efter en dag har hennes fans samlat in över 100 000 norska kronor.
– Jeg har egentlig ikke ord for hvor mye det betyr, konstaterar hon.