Oväntad Eriksson vann Höljes, 48 350 på läktarna, Staffan vann SSR-sprinten i sin comeback, snabba B och C-förare, Stugemo/Lexe bröt med Hyundai i20 och bloggproblem…
Höljes levererade som vanligt och vilka finaler vi fick från nordvästra hörnet av Värmland. Att det sedan även blev en svensk millimeter duell över mållinjen med skrällen OMSE:s Sebastian Eriksson aningen före Kevin Hansen, Team Hansen MJP blev den där sista extra kryddan för att göra tillställningen hundra procentig. Enigt uppgift blev det inte nytt publikrekord vilket ingen heller trodde nu när de tunga elefanterna lämnat Rallycross-VM. Men med 48 350 personer på läktarna är det ändå ljusår från det som pessimisterna hävdade, att sporten var i stort sett död utan profilerna Kristoffersson, Solberg och Ekström. Än en gång hade man fel och med bara runt 3000 färre åskådare än 2018 är World RX långt ifrån dött. Tvärtom bjuds det nu på jämnare men samtidigt till och med mer spännande fajter.
Lider så klart med Timmy Hansen som körde punktering i finalen efter en helg som mest dj-lats. Tappade nu mark mot VM-ledande lillebror Kevin som med andra platsen toppar inför Kanada om fyra veckor. Skiljer bara sex poäng mellan den gula och mörkblå Supercar-Peggan. Storfavoriten i de flestas ögon, Andreas Bakkerud lämnade Höljes besviken efter drivaxelhaveri i semifinalen. Håller ändå tredje plats men 22 poäng efter Kevin. Höljes-vinnaren i Ford Fiestan, Sebastian Eriksson tog sina allra första poäng, 29 stycken och parkerar på 15:e plats.
*
I Euro RX är JC Raceteknik, Audi och Robin Larsson en omöjlig kombination för övriga att rå på. Tredje raka segern innebär full pott i EM-tabellen. I finalen hakade Pontus Tidemand säkert lite överraskande för en del, på ”Stinsens påg” men kunde aldrig riktigt hota. Andra platsen i Per Eklunds VW Beetle innebar dock ett bra kliv upp i tabellen.
I RX2 blev det ingen skåning i finalen utan William Nilsson, Tomelilla såg denna som åskådare från en nionde plats i tabellen. Inte heller ledande Oliver Eriksson nådde final men behåller ändå ledningen före finländaren Jesso Kallio. Istället var det Ben-Philip Gundersen som dominerade i Höljes och gick upp till fjärde plats, 37 poäng efter Eriksson.
*
WTCR på Vila Real fick en tragisk inledning efter att en mekaniker från Cyan Lynk&Co i lördags föll så illa att hans liv inte gick att rädda. Trots omedelbara insatser från läkarteamet på plats dog teknikern senare på sjukhus.
*
Senast GN Motorsports ”chefsingenjör” Staffan Andersson satt i en rallybil i ”racemode” var för 13 år sedan men av detta märktes noll och intet när han i lördags totalsegrade i ”SSR-Sprinten”. I samma R5-Fiesta som är lite av hans skötebarn i rallyverkstaden i Åhuskärr tog han tre raka sträcksegrar och därmed även segern i par med kartläsare Per ”Börje” Andersson.
– Väldigt nöjd, trots lugnt och städat mitt på vägen, summerade Staffan 4WD-premiären och passade även på att berömma arrangören ”South Swedish Rally”.
–Tack för en bra tävling!
Tvåa totalt men nästan halvminuten efter slutade B-förarparet från Karlskrona, Håkan och Sandra Rönnebring. Deras Mitsubishi var i sin tur bara sex sekunder före vinnaren i Trimmat och trean totalt från Kristianstad, Johan Kastenman/Johan Svensson. Numera sporadiskt tävlande Hans ”Kräbbleboda” Johansson/Alexander Harsten tog den orangea 240:an till andra plats före SMK Hörbys Pontus Berglund/Nellie Karlsson.
Dominerar Volvo i svenskt rally? Ja kanske, de sju första i A-Trimmat var Volvo av diverse slag innan Kristianstads Hampus Larsson/Felicia Anderssons Honda spräckte sviten.
Bäst i Standard-klassen blev återigen B-föraren Filip Svensson, Eslövs MK med betydligt hemtamare kartläsaren Per-Ivar Hellberg vid sin sida. Den blå Grupp F-940:an slutade 14:e totalt med smålänningarna Mattias Erelt/Åke Lundberg närmast. Anmärkningsvärt är att det var fem B-förare före snabbast i A-klassen som var Simrishamns Fredrik Persson/Johan Haak.
Nämnas bör också Älmhults C-förare Simon Axelsson och Lisa Johansson som med sin Golf vann C-förare Trimmat. Dessutom på en tid som räckte till nionde plats totalt men även för att kunnat bli sexa bland A-förarna. Att det även skilde nästan två minuter till tvåan känns lite onödigt att påpeka.
I Ungdomsrally är det Karl-Johan Ingesson med pappa Lars-Johan från Hörby som dominerar i Sprint-DM, tredje raka segern för Volvo 940-paret. Tvåa slutade Linus och Elin Adolfsson från Gullabo. Sämre gick det för Karlskronas Filip och Magnus Månsson som på sista sträckan genade lite för mycket med Golfen. Tog drygt tio minuter innan ma låter var på vägen igen tack vara ansträngningar från publiken.
En ruskig avåkning råkade hemmaföraren från Älmhult, Simon Magnusson ut för. I den silvergrå Opel Corsan skötte Björn Johnsson, Hässleholm kontoret och från in-car-filem så var där inget fel på samarbetet mellan de båda. Däremot samarbetade inte framhjulen riktigt lika bra efter en stenkännning och helt omotiverat flög plötsligt Corsn rätt ut skogen där en två varvsrullning avslutade. Besättnignen var OK efter detta och märkligt nog så var inte heller Corsan sjukare än att det finns stort hopp om snabb rehabilitering.
Inför tävlingen påpekade jag att SSR-Sprinten med start i Älmhult och mål Lönsboda med sina 30 kilometer SS var i längsta laget för att ingå i ”Sprint-DM”. Vad som hänt efter detta vet jag inte men när det var dags för tävling var tävlingen kortad med en SS, alltså kördes sträcka två bara en gång.
Tack för de fina bildernaBengt Johansson, Kristian Lindberg och Henric Åkesson.
*
Det blev ingen målgång i Hyundai-debuten för Lars Stugemo/Kalle Lexe i italienska 39. Rally Internazionale del Casentino 2019. Efter serviceuppehållet halvvägs in i tävlingen låg paret på 18:e plats men då tog det roliga slut.
– Kopplingen la av på transporten till SS6, berättar Stugemo.
– Annars var det en superfin tävling med grymt fina asfaltvägar, dom mer ojämna än senast på Gran Canaria, där var det mer racerbana.
Han passar även på att berömma Lexes notläsning.
– Bra noter, han är grym så detta var surt, men nya tag!
*
Återkommer i morgon med WTCR-upplösningen i Vila Real, DTM på Norisring plus lite annat smått o gott. Vill även passa på att berätta efter flera påpekanden från läsare av Motorbloggen som hämtar denna via utmärkta samlingssidan ”Aktuell Motorsport”. Här finns märkligt nog inga länkar längre till Motorbloggen vilket känns lite konstigt. Speciellt då 17 av de 20 mest klickade rubrikerna på sidan senaste månaden är just Motorbloggen. Men sedan i fredags dyker inte bloggen upp på startsidan och lika märkligt är att inte heller alerta ”Ericsson Motorsport” längre finns med på startsidan. Så ni som sökt Motorbloggen här får i fortsättningen antingen gå in på kristianstadsbladet.se eller bara skriva in ”Motorbloggen” i datorns sökruta så dyker den upp…