Uppdaterad Hyundai inför Finland, Joel E. trea i DTM, dramatik i Q1 i Höljes, snabb Kristoffersson i WTCR, Stugemo med Hyundai och lite mer respekt borde en Kadett visas!

I Finland pågår som bäst test för Hyundai inför det viktiga Rally Finland i början av augusti. Den uppmärksamme noterar att bilen som Andreas Mikkelsen och Craig Breen testar med har en något förändrad frontspoiler. Ingen hemlighet att i20 WRC haft lite problem med sin ”down force” vilket gjort bilen lite orolig i snabba partier vilket det vankas gott om i ”Finlands GP”. Nu hoppas ingenjörerna i Alzenau att man hittat en lösning som ska göra att bilen trycks ännu bättre mot vägen än tidigare. Om en månad vet vi svaret om man lyckats med sin uppgift… 

*

Joel Eriksson fick en flygande start när DTM kördes Race 1 på Norisring och då med Joel som trea men även bästa BMW. Racet igenom hade Joel en tuff fajt med Audis Nico Muller som på slutet även passerade. Vann gjorde en annan Audi-förare René Rast.

*

I ett bitvis regnigt Höljes var det Andreas Bakkerud som lyckades bäst i Q1 och Audi-föraren står nu med 50 Q-poäng inför Q2. Timur Timerzyanov är tvåa och Niclas Grönholm trea. Bäste svensk är Kevin Hansen som fyra sedan är det hopp ända till nionde bil som körs av Kevin Eriksson. Sebastian Eriksson är 11:a och Anton Marklund direkt bakom men nästan sex sekunder långsammare än Bakkerud. Bäste och ende dansk är Ulrik Linneman som 19:e bil men faktiskt har han favorittippade Timmy Hansen efter sig så här långt. Inte så konstigt då Timmy först hamnade i grusfållan och sedan även fick punktering. Q1 blev dramatisk efter att både Liam Doran och Reinis Nitiss kraschat tungt. Nittis rullade sin Hyundai flera varv medan Doran frontade en jordvall.

I Euro RX är det ”hemmahoppet” Thomas Bryntesson som varit snabbast före ännu mer hemmahopp, Lukas Walfridsson och René Münnich med tredje tid. Fyra och ny värmlänning är Peter Hedström medan KMS-Polon i händerna på Sondre Evjen är sexa. Mindre nöjd lär Pontus Tidemand vara med en 14:e tid och lika många sekunder långsammare än Bryntesson. 

I RX2 som kört två kvalheat toppar Oliver Eriksson på 92 poäng före Ben-Philip Gundersen på 76. Näst bäste svensk som sexa är skåningen William Nilsson.  På TV10 går det att på söndagseftermiddag följa finalerna med början klockan14.00.

*

Johan Kristoffersson satte bästa tid på andra träningen när WTCR intog portugisiska stadsbanan Vila Real.

Gillar verkligen den här banan, berättade Johan efter sin lyckades insats. 

En stadsbana förvisso men här finns även partier för ”high speed” och dom gillade jag verkligen!

Inte lång bak Arvika-förarens Golf slutade Thed Björk i sin Lynk&Co (får jag säga något så är detta ett dj-la korkat namn på ett bilmärke, min åsikt alltså). I kvalet var det däremot Hyundai-duon Norbert Micheliz som var snabbast och 0.3 sekunder efter slutade Augusto Farfus. Sedan blå Lynk-bil körd av Yann Ehrlacher och den här trion var de enda som kom under två minuter. Åtta inför racen kom så Kristoffersson en knapp tiondel för Thef Björk. Vad som hänt med Daniel Haglöf är för mig okänt men en 23:e plats i kvalet känns lite för långsamt om allt gått enligt planerna….

*

 När hälften av de tio sträckorna körts i 39. Rally Internazionale del Casentino 2019 ligger Lars Stugemo/Kalle Lexe på en 18:e plats totalt  i Hyundai-debuten. Före sig har man bland annat ledande Manuella Sossela med en WRC-Fiesta. Faktiskt fyra WRC-bilar före den svenske R5-Hyundaien. Lite imponerande är att en R2-Peugeot i händerna på Mirco Straffi lyckas slå sig in på topp-15. Sent ikväll avslutas rallyt med 36 kilometer långa SS10 Talla.

*

Hade även tänkt rapportera lite från SSR-Sprinten i Älmhult men än så länge finns inga resultat ute så detta får vänta till söndag.

Fick häromdagen ett mail med bifogad lite sorgliga bild på en Opel Kadett i en skrotcontainer. Mailet kom får min journalistkollega på Vi Bilägare Boo Wennberg som skriver: ”Apropå gamla Kadetter och dess olika öden. Här en sorglustig historia från vårt östra grannland. Jag var på väg hem från Hämeenlinna för några år sedan efter ett ”hemma hos-knäck” med 1985 års rallyvärldsmästare Timo Salonen. Men istället för att åka riksvägen till Åbo valde jag den tusen år gamla handelsrutten Hämeen Härkätie, Oxvägen i Tavastland.

I byn Tarvasjoki bromsade jag in och backade tillbaka, ta mig tusan jag såg rätt – en Kadett i en skräpcontainer, också ett sätt att göra sig av med en f d pärla.”.

Lite värdigare avslut på sitt liv tycker jag ändå att Kadetten kunde fått, eller?

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *