Östberg vann WRC uppvärmningen före Grönholm, bästa rallyåkarna finns i söder, succé för Åsum Ring, och lite fina Oplar!
Äntligen en framgång för Mads Östberg som har haft det lite motigt i sin WRC-Citroén ett tag. Nu hade säkert Mads hellre sett en seger i WRC än den triumf han firade i lördagens ”warm up” inför Rally Finland kommande helg. Mads vann ”The Neste Oil Helsinki Battle” inför nästan 35 000 svettande åskådare före hemmaikonen Marcus Grönholm. På plats i Helsingfors fanns nästan hela gräddan av de absolut bästa rallyåkarna (Sebastien Loeb saknades) Volkswagens Sébastien Ogier och Jari-Matti Latvala, ihop med WRC kollegorna Thierry Neuville (Hyundai), Mikko Hirvonen (Ford), Mads Østberg (Citroën) och Juho Hänninen (Hyundai) . Gänget tog sig an de f.d hjältarna Tommi Mäkinen (Ford), Marcus Grönholm (Hyundai), Juha Kankkunen (Citroën) och Markku Alén (Volkswagen), bilden.
Grönholm var snabbast av ”di gamle” före Mäkinen, Alén och Kankkunen som var långsammast i kvartetten.
Hos ”ungtupparna” var Mads Östberg snabbast före Ogier och norrmannen tog även totalsegern före Grönholm i Hyundaien.
Markku Alén fick blodad tand och erbjöd VW-bossen Jost Capito sina tjänster direkt om behov skulle uppstå, detta trots att han inte körde alls som i gamla tider var han snabb att påpeka.
– No ‘maximum attack’ this time!
Men sugen på att köra lite mer WRC-bil var inofficiella världsmästaren från 1978.
– Jag är mer än villig att hoppa in i ”cockpiten” på Polon om han önskar, men tillade också.
– Ok, that was just a joke!
*
Nu sticker jag ut hakan och är beredd på en smäll, men efter lördagens Kullingstrofén menar jag att de för dagen bästa rallyåkarna söder om Dalälven finns i Sydsverige!
Oops, och vad stödjer jag då detta på? Jo med sex klassegrar för förare från Sydsvenska Rallycupen mot två för de i Svenska Rallycupen är slutsatsen enkel enligt mitt sätt att se, eller gör jag det lite för enkelt för mig?
Pekade redan i fredags ut Stoffe Nilsson (tack för bilden Lolo) som totalsegrare och det visade sig vara ett gångbart tips. Hemmahoppet Bengt ”Abris” Abrahamsson med sin Mitsubishi tog säkert i vad han kunde men mot Stoffes Subaru räckte det inte. Nästan tjugo sekunder skilde mellan de båda och ner till trean Fredrik Grahn i WRC-Focusen var det över halvminuten. Ny hakutstickning, hade Stoffe Nilsson valt Rally-SM och Otrimmat 4WD ( det enda som skiljer hans ”R4:a från Grupp N är luftintaget på huven…) istället för Sydsvenska Rallycupen kunde CG Wilke lätt räknat in ett SM-guld till Hässleholms MK. Handen på hjärtat, vem av de tretton poängplockarna i årets SM-tabell skulle matcha Stoffe under en hel SM-serie?
Trist för Jocke Grahn som inte alls får till det när det blir ”skarpt läge”. Efter premiärsegern hemma i Simrishamn har det strulat allt som oftast och den här gången fick Jocke ge up med orsaken ”motorbrand”. Förhoppningsvis hann inget allvarligt hända innan Rickard Nilsson släckte med handsläckaren…
*
Fortsätter segerraden för SSRC-åkarna med A-förare 2WD där Pierre Fransson tog en blytung seger före David Bellborgs nya Kit-Car Golf. Men det var tufft, 1,3 sekunder skilde till Vimmerbys snabbaste Golfåkares fördel mot Ryds dito. Trea kom Kristian Johansson före Johan Holmberg, Kind respektive Gotland. Länge såg det ut som att hemmaföraren Philip Haag skulle vinna med nya fräscha Citroén DS3 R3. På sista sträckan tappade dock Philip 21 sekunder till Fransson och i mål skilde bara tolv totalt, förargligt. På exakt samma tid in på tiondelen slutade Mattis Olsson med Toyotan. Comebackande Patrik Johansson körde in som tia i uppvärmningen inför Snapphanerallyt med Team Nybe-Volvon, knappt halvminuten bak vinnaren.
Tokfel blev det för Hässleholms Johan Green som rullade Golfen direkt på sträcka ett där Lolo stod perfekt placerad med sin kamera. Blir lite svettiga timmar i garaget för att få den klar till hemmatävlingen om två veckor…
*
I VOC Mekonomen Rally var återigen SSRC och Vimmerby i topp genom Victor Karlsson som vann före B-föraren Anton Jansson, Kind. Anton satte en kanontid på sista sträckan och genom denna ”stå upp-körning” förpassade han min klubbkompis Tom Kristensson till tredje plats med knappt sju sekunders marginal.
Ny SSRC-triumf i A-förare Grupp E genom Stefan Ottosson, drygt tjugo sekunder före den i sammanhanget udda Opel Vectran som rattades av Hampus Böe från Filipstad.
I B-förare 2WD var det Emrik Smedberg med Hondan som var värst medan det i samma förarkategori men med 4WD fick SRC första vinsten genom Fredrik Åhs från Västerås. Fin trea här slutade Trelleborgs Subaruåkare Fredrik Lenander.
Ola Schön från Gärsnäs tillhör toppen i SSRC och visade att detta inte är en tillfällighet. Vann C-förarans Grupp E-klass med den stora Mercedesen och detta över minuten före tvåan, Dals Johan Brorson.
Norskt i topp blev det i C 2WD där Lars Øivind Enerberg tog sin 240 snabbast runt de fyra sträckorna. Detta före två SSRC-representanter Andreas Axelsson, Grimslöv och Krister Bengtsson, Olofström.
Hur är det man säger, med statistik kan du bevisa precis vad f-n som helst…
*
Har precis kommit tillbaka från EM-tävlingarna i Karting ute på Åsum Ring och att använda något annat ord än succé för att beskriva detta finns bara inte. Nu blev det lite tunt med de lokala framångarna och med bara två förare i finalen till KFJ. Noah Milell (tröstas på bilden av morbror Johnny Mislijevic, världsmästare 1996) fick problem i starten från sin 13:e ruta och kunde sedan aldrig komma tillbaka och slutade på en sjuttonde plats av de 77 som ställde upp ute på Åsum Ring. Desto hetare var det längre fram där Mick Junior (Schumacher i efternamn) fajtades med dansken Lundgaard vilket slutade med mer eller mindre handgemäng på vägen in till efterkontrollen. Dansken fick tio sekunders tillägg vilket gav Mick Junior tredje platsen.
I KZ2 kom inte Niklas Olofsson ens till final sedan han blev påkörd på mastervarvet i B-finalen. Ett krökt styrstag satte stopp. Ende Kristianstadkillen var Morgan Törnqvist boende i Höör, elva. Tomelillas Formel-åkare Joel Eriksson snurrade och hamnade ännu längre bak. Här blev det dock svenskseger genom Douglas Lundberg från Malmö som även slutade tvåa totalt i EM.
*
Anders Karlsson från Skövde har under helgen kollat på tyska Eifel-Rallye och skickade över två bilder på Anders Kullängs Opel Rally Kadett i Grupp2-trim som han använde i Svenska Rallyt 1968. Korrekt dekalering med både Anders och kartläsare Donald Karlssons namn på framskärmarna, men fälgarna? Hur kan det bli så fel undrar jag så klart. På den här bilen ska självklart sitta de silverfärgade plåtfälgarna som användes på sextiotalet och inga moderna Minilite eller ATS-fälgar som ägaren Werner Blank nu använde. Detta plus att den tunna kromlisten runt hjulhusen som precis som på så många andra renoverade Kadetter saknas. En detalj, men icke desto mindre viktig i mina ögon. Sedan de hemska extraljusen, mer tidstypiska och detta hade varit ett praktexemplar.
*
Pamela Oddshammar är ny medlem hos oss ”Opel-Spottare” och skickar en bild på en äkta dansk ”vaerevogn” en Opel Rekord från 1962. Bilen fungerar nu, tror jag åtminstone som någon sorts budbärare för glass. För Opel-nörden kan jag även informera om att Rekorden en gång varit registrerad på ”solskinsøen” Bornholm som hade JA först på regskylten. En skylt som är gul i JA-fältet medan resten är svart. När jag var ung inte så länge sedan som ni kanske tror, så hade danska personbilar svarta skyltar med vit text. ”Vaerevognar” gul/svarta, lastbilar och rena nyttofordon helgula. Då var personbilar mycket dyrare i Danmark än en ”vaerevogn” som var åtminstone delvis skattebefriad under förutsättning att sidorna var igenplåtade och att baksäte saknades. Vet också att åtskilliga bilar fick baksäte i efterhand. Danska vänner har också vittnat om hur många av dom och deras kamrater lidit starkt av åksjuka med åtföljande uppkastningar till följd av åkturer det inneslutna baksätet.
*
I går var det ”Tyskbils träff” i Bromölla med uppskattningsvis runt femhundra bilar. Vimlade så klart av fina Oplar, men ska inte trötta er med ytterligare Rüsselsheim-propaganda utan väljer VOC:aren Christoffer Nordholm och hans blankpolerade BMW Alpina med V-tolva. Tråkigt nog berättade också Christoffer att det blir mer BMW-åkande framöver än 940-körning.
– VOC:aren blev så skrynklig undertill uppe i Skillingaryd att det behövs krafttag för att få ordning på den. Blir inte mer kört i år iallafall…
Tjena Tommy.. 🙂
Kan du inte få Stoffe att åka SM ? Det behöver SM och en SM titel smäller högre än DM… oavsett hur många hundra startande det är med. Varför kör han inte Hässleholm, det är ju nästan en hemmatävling ? M.v.h Jerker Axelsson
Hej Jerker.
Håller med dig, Rally-SM och Snapphanerallyt hade behövt Stoffe och visst smäller en SM-titel fortfarande högt. Men handen på hjärtat, inte är det som för tjugo år sedan?
Stoffes bil skulle hamna i samma klass om din WRC-Subaru och då¨är han chanslös på den typ av sträckor som bjuds i hemmatävlingen. Detta utvecklade han i en artikel i dagens Kristianstadsbladet.
Kan förresten passa på att önska lycka till när du kommer söderöver!
MVH
Tommy