Østberg blir teamkompis med både Kristensson och Tidemand, ”Kajto” måste välja Skoda, biljetter till Höljes släppta och ”100-vallen” sprängd i Anderslöv men tyngre i Svedala!

I dag avslöjade Mads Østberg sina planer för 2023 vilket innebär full säsong i ERC men också att han och Patrik Barth blir teamkompisar både med Tom Kristensson/Andreas Johansson och Pontus Tidemand/Julia Thulin. Den rutinerade norrmannen med 18 pallplatser i WRC fortsätter nämligen med ungerska Tagai Racing Technologies och Citroén C3 Rally2 där Tom är ny för året. På Mads C3:a sätts så däck från MRF precis som för Tidemand och med detta måsta man säga att den indiske däckfabrikanten gör en massiv insats i ERC. Målet kan inte missförstås, Pirelli och Michelin ska ”konkurreras ut” och lite ”kosta vad det kosta vill”  präglar målbilden. För Mads blir detta första hela ERC-säsongen och han tror att hans kunskap och erfarenhet kommer att göra det möjligt för MRF att göra uppnå målet och vinna ERC. Senast han startade en ERC-tävling var finalen i Ungern för två år sedan vilket slutade med norsk seger. Med Citroën C3 som han varit med om att att utveckla, hoppas han kunna rida vidare på den vågen.

Foto: MRF Tyres

C3 är en bil som jag känner väl medan det nya förstås är mitt partnerskap med MRF Tyres, som jag tycker blir riktigt intressant, sa Østberg till FIAERC.com.

Det är väldigt motiverande för mig att tävla med ett sådant starkt varumärke och med intentionerna att göra detta riktigt bra ihop! 

Även om det känns som att Østberg varit med i massor av år är han dock bara 35-år gammal. Att han gjorde WRC-debut redan i början av 2000-talet med Subaru i Rally Sweden är så klart en anledning till känslan av att han alltid funnits i sporten. Foto: Tommy Svensson

De senaste åren har det varit lite tyngre för honom efter sista WRC-säsongen 2018 med Citroën C3 WRC och siktet därefter omställt till WRC2. Nu är han dock angelägen att bevisa att han har mer kvar att ge på ”top level”.  

Självklart vill vi försöka vinna mästerskapet och är verkligen glad över att få tävla i ERC. Ifjol körde jag inga stora mästerskap så jag ser verkligen fram emot detta och känner mig verkligen motiverad!

MRF och deras rallybas Vivek Ponnusamy är lika glad som Mads och för teamet är det en stor framgång att få in två förare med WRC-erfarenhet, Tidemand och Østberg i årets EM-serie. 

Mads meritlista talar för sig själv och vi tvivlar inte på att han kommer att visa fantastisk ”speed” på sträckorna. Vi ser fram emot att arbeta tillsammans och bygga vidare på vår enorma framgång under 2022!

Debut med den röd/vita Citroën C3 Rally2 blir det för Mads och Patrik om mindre än två veckor i Portugal och Rally Fafe. Från just Portugal har Mads fina minnen då det var här han tog sin hittills enda seger i WRC 2012. Då med en Ford Focus WRC och som notläsare fungerade Jonas Andersson som numera gör samma jobb i WRC2 hos Gus Greensmith.

Foto: Orlen

Vissa har det bra förspänt eller hur ska man annars tolka att Kajetan Kajtanowics i testerna inför årets WRC2-debut varit i Portugal och där känt på nyaste Skoda Fabia RS Rally2 parallellt med den modell han ifjol körde till sig en tredjeplats i WRC2.  

Nu är det dags att analysera alla data och bestämma vilken bil vi ska använda i säsongens första tävling, berättar ”Kajto”. 

*

Känns nästan lite overkligt att det bara är runt fyra månader kvar innan World RX intar Värmland och Höljes.Den magiska helgen” infaller 30 juni till 2 juli och idag klockan 12.00 släpptes ”MAGISKA BILJETTER ”.

Två supererbjudande, begränsat antal: 1. Magic Super Deal 695:- kr = Biljett General admision med Paddock

2. Magic Super Deal 1195:- kr = Biljettpaket Grandstand med GA/paddock pass, hälsar arrangören. 

*

Nu har ”Rally Anderslöv” sprängt ”100-vallen” eller rättare sagt, idag är där exakt så många anmälda till premiären för Bilsport Rallycup den 25 mars. 

Betydligt tyngre för Svedala MK som söndagen före den 19 mars ,arrangerar asfaltpremiär i södern med ”Svedala RS”. Fyra Specialprov som alla körs dubbelt verkar inte locka tävlande och idag bara fem anmälda. Även om där återstår elva dagar till anmälan stänger känns det lite skakigt. Var smärtgränsen för att genomföra tävlingen går är oklart, då klubben valt en luddig skrivning i inbjudan, ”Tävlingsledningen äger rätt, att efter domarens godkännande, avlysa tävlingen om inte tillräckligt antal startande har anmält sig vid anmälningstidens utgång, eller av domaren godkänd anledning.”.

Foto. Tommy Svensson

 Lite oroande är det också inför kommande Asfalt SM i Hörby, ”Bilmånsson Rallysprint” den 16 april. Om suget  för Svedalas tävling är en liten föraning om RS-intresset 2023, då känns det mer än lite oroande… 

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *