Ospännande ERC-premiär, Petter med ”ny kartis” till Torsby, danska ”mikro cupen” klar och ”Rullar-Wingren”…

Mycket kan man säga om ERC-premiären Jänner-Rallye men inte att det speciellt spännande eller tätt. Med en enda sträcka kvar att köra leder fortfarande Kajetan ”Kato” Kajetanewicz betryggande, 6.32 före Robert Consani. Att något annat än ett tekniskt fel ska hindra polacken från att koppla grepp om ERC-tabellen är så klart uteslutet. Betryggande även för Consani som har två minuter ner till trean Tarabus. här finns också den enda lilla dramatik i toppen, fyran Lukyanuck har bara åtta sekunder upp till Tarabus. Femman, Citroen´s påläggskalv Lefebrve ska knappa in exakt 18.25 för att komma överst på pallen, tungt…
Kollade in både gårdagens proffsiga TV-sändning från Eurosport och en film via TwitterCraig Breens avåkning på sträcka ett. Nu är jag absolut ingen expert men visst såg det lite ”C-föraraktigt” ut när irländaren nästan i slow motion åkte av i vänsterböjen. Så klart var det halt som f-n men hade han gasat så hade han troligen fått Peugeoten på rätt spår igen. Istället släppte han av, lugnt och fint blev ”Peggan” som han skrev på Twitter ”beached” (strandad). Når så publiken inte heller var mer än knappt C-förarkaliber fick bilen står där den stod. I alla tider har man fått höra detta vid avåkningar, ”upp med bakändan först på vägen sedan följer resten med”. Österrikarna började med framändan…

*
Norrmannen Ole Christian Veiby gör en fullt godkänd för att inte säga riktigt bra insats i debuten med den nya Citroen DS3 R3T. Håller tredje platsen där polacken Slawomir Ogryzek leder med en Peugeot 208 R2 före rumänen Simone Tempestini, även han med en 208. Sedan kommer Ole Christian som fått mer vinterrally än förväntat.
– Det var mycket mer snö än förväntat även om de senaste sträckorna hade lite mer barmark, kommenterade Ole Christian inför sista sträckan.
Spinner massor uppför men det är bara att göra sitt bästa!

*
BloggTurkEn som försvann direkt på sträcka ett var Slovaken Roman Turk i samma klass som Ole Christian. Motorn i hans Peugeot ville inte vara med längre och han fick parkera. Nu tog Turk detta med jämnmod och gjorde istället en ”smiley” i snön.

*
BloggPetter kopia 3Riktigt finfrämmande blir det i MK Rattens Finnskogssvalsen och då tänker jag inte först på att Mattias Adielsson idag kom med sin anmälan. Nej än finare folk än så, Petter Solberg med sonen Oliver som kartläsare. Till Verdens Gang säger Petter.
Jag lovade Oliver detta redan i fjol men då visade det sig att han var för ung. Men nu har han fyllt tretton år och får då lov att åka som kartläsare.
Även om Olivers rallyrutin är begränsad så är han väletablerad i motorsporten trots sin runga ålder. 2014 blev han till exempel både svensk och norsk mästare i Crosskart. Bilen som familjen Solberg ska köra blir den segerrika Appendix K-Escorten.

*
Nu kommer det officiellt om den nya danska ”Micro Rally Cup” för de allra minsta bilarna och där det utlovas en vinnarbil för under 100 000 danska kronor. Cuppremiär blir den 2 april och det är i Yokohamamesterskapet øst och vest samt danska mästerskapet som blir scen för småbilarna. Två bilar är redan färdigbyggda och vi pratar om moderna ”mikrobilar” utan turbo, max 1250 kubik och 75 hästkrafter. Kravet är ett vikt/hästkraftförhållande på maximalt 11,5 kg/hk för att få en så jämn/rättvis klass som möjligt, alla ska kunna vara med är målsättningen. Dessutom är det en långsiktig klass, reglementet är låst till 2019. Arrangören har dessutom slutet ett avtal med en bildemonteringsfirma som lovar att förse cupdeltagarna med både begagnade eller lätt skadade bilar som grundämne.
Utomlands finns den här typen av cup och 21-årige britten Chris Ingram, nu klar för ERC med en Peugeot R2 började sin karriär här. För vem riktar sig då den här nya cupen, arrangören svarar.
Klassen kan bli attraktiv för ungdomar som vill börja köra rally med låg budget. Det kan också något vara för dom som önskar trappa ner och bara köra rally ”for sjov”…
Det viktigaste är att klassen blir bred och att alla som drömmer att köra rally kan få råd!
Måste säga att jag tycker den här klassen låter kanon, dock långt ifrån tankarna med nya Grupp G-klasserna. Detta bygger mer på gamla bilar där det ska ges möjlighet till olika grader av både trimning, bättre väghållning och ändrad transmission. Så klart mycket billigare än dagens Grupp H men ändå dyrare än en fullt färdig ”mikrobil”…

*
Haningeboende Tomas Fransson provade att via mejl ”utbilda” mig igår och menade att man inte sa ”ettfyrtio” om en Volvo 140. Jag hävdade att detta inte var något konstigt i, Skåne åtminstone och Tomas replikerade, ”Jag har lite svårt att förstå att ni sydlänningar inte har lärt er att just 140:an kallas hundförti. Trodde det spridit sig över hela landet…”
Är det jag eller Tomas som behöver utbildning?

*

BloggWingrenInnan jag lägger Hörby-Specialen 1981 till handlingarna så hittade jag även en bild på en av SMK Hörbys friskaste förare under slutet av sjuttio och början av åttiotalet, Rolf Wingren. Rolf var alltid Saab V4 trogen och den här var en riktig värsting, en ”1840” med ”dubbelblås” och han tvekade aldrig att använda vad som fanns under ”locket”. På en av de sista sträckorna genades det lite väl friskt, vänster framhjul hittade en sten och rullningen var ett faktum. V4.an vältes rätt och sedan var det full fart igen men bara för att bli utesluten vid målgången på grund av överskriden maxtid. Vem den ”lycklige” kartläsaren är minns jag inte ( kan vara Bo Hansson som ofta tog plats i Rolfs Saabar?), på bilden ser man hur han brottas med dörren för att få lite tätt i hytten.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *