Osäkert om M-Sport i WRC, vilka kör WRC2 Pro, nya rallyklasser 2020, paraguayan klar för J-WRC, PeO avslöjar och kan rallyförare få för mycket utrymme i media?
Verkar som att M-Sport Ford är inne i en liten svacka vad gäller ekonomin och det faktum att Sebastien Ogier tog sitt andra raka VM-guld verkar inte ha gjort att sponsorerna står i kö. När Ogier klev över till Citroên försvann också tunga pengamaskinen Red Bull vilket så klart måste märkas. Nu har Malcolm Wilson bett om förlängd tid för anmälan till WRC 2019 annars skulle detta vara på plats hos FIA på fredag. Till Motorsport News förklarar Wilson att just nu finns inte någon budget för att kunna köra med ens en Fiesta i nästa års WRC. Han har dock inte gett upp hoppet utan förklarar att teamet jobbar ”flat out” för att få in nödvändiga stålar och att där är flera möjligheter på ingår.
– Men jag varit i sporten i många år och vet att inte förrän pengarna är på bankkontot, så länge är inget klart!
Wilson medger också att de två åren med Ogier har kostat mycket pengar men säger samtidigt att han inte ångrar en sekund att han satte fransmannen i en Ford. Men nu är det annorlunda och Wilson är inte beredd att riskera företaget för att få till en WRC-säsong.
– När jag ser de 300 ansiktena runt om i verksamheten så är deras framtid viktigare för mig än att få till ännu en WRC-satsning…
M-Sport är faktiskt det team med längst obruten historia i WRC och har varit med varje år sedan 1997. Klart är i alla fall att Toyota, Hyundai och Citroên kommer med sina anmälningar till FIA innan fredag. Samma dag stänger även anmälan till Rallye Monte Carlo men inte förrän den 11 januari blir listan offentlig.
*
Mest spännande då blir i min värld att se hur många som anmäler sig till WRC2 Pro. Ännu har ingen av dagens R5-fabrikanter meddelat att man tänker satsa på den nya klassen. Kan tänka mig att Hyundai, Citroên och kanske även M-Sport avvaktar för att se hur Skoda Motorsport tänker agera. På något sätt känns det ändå tämligen säkert att tjeckerna anmäler sig hit med Jan Kopecky och Kalle Rovanperä som segeraspiranter.
Som främsta utmanare borde då Citroên hänga på med två så snabba förare som Stephane Lefebvre och Ole Christian Veiby och där båda i sina bästa stunder är kapabla att utmana den grön/vita armadan. För Hyundai är det mer oklart och frågan är om Jari Huttunen får ännu en säsong i i20 R5 med fabriksuppbackning? Vet inte riktigt vad som inte fungerat för den finske talangen under året som gått? Har fått flera olika analyser från mina ”kunskapare” men ändå ingen som jag riktigt köper. Kanske är det så enkelt att finnen bara haft lite otur med stolpe ut under 2018?
Med tanke på M-Sports kärva ekonomiska läge känns det osäkert om dom kommer med ett team i WRC2 Pro, eller så blir det precis tvärtom. Skulle det sk-ta sig för Teemu Suninen med WRC är det kanske läge att tagga ner 2019 och satsa på klassen under. Wilson har redan utlovat en ny R5-Fiesta framåt sommaren och vad vore bättre skyltfönster för denna än en toppstrid i WRC2Pro?
Har inte alls räknat med Volkswagen och nya R5 Polo men självklart vore det helt naturligt att ett mer eller mindre privat VW-team anmäler sig till nya klassen. Chaufförer finns det gott om, till exempel bröderna Solberg, Pontus Tidemand för att inte tala om Petters sällskap i Spanien, fransmannen Eric Camilli. Där förklarade han att målet för kommande säsong var en WRC-styrning men med tanke på dagsläget lär detta stanna vid en dröm…
Möjligheten finns också att där kan komma i ett helt nytt märke i WRC2 Pro, då malaysiska Proton ska FIA-homologera helt nya R5-Iriz. Hittills har bilen bara setts i några brittiska tävlingar där den körts på nationella handlingar. Men i och med att FIA godkänner bilen så är den även tillåten i WRC2/WRC2 Pro. Brittiska entusiaster hoppas även på att Proton går ”all in” och anmäler sig till WRC2 Pro. Hoppas är en sak…
*
I dag har Ericsson Motorsport snokat upp en nyhet med namnbyte för FIA:s rallyklasser framöver, läs 2020. Istället för dagens lite röriga system med WRC överst och därefter föga naturliga R5, så vill FIA förenkla. Top of the line blir dagens WRC-bilar som framöver kommer att köra i ”Rally 1”. Bilarna får då ha en maxeffekt på 380 hästkrafter (?). ”Rally 2” blir för dagens R5-bilar medan ”Rally 3” ska vara en klass för 4WD-bilar på max 200 hästkrafter och en minimivikt på 1000 kilo. Riktigt vad för bilar som platsar här vet inte jag men för de nya ”R4-bilarna” från franska Oreca blir det tydligen problem då bilarna inte sägs uppfylla kriterierna.
En bilklass som försvinner och inte heller gjort så mycket väsen av sig är dagens R3-bilar. En tunn klass med bilar främst från Citroën och Renault. Här i landet finns en knapp handfull R3-bilar vad jag vet. Istället blir det R2 som blir ny huvudklass om man väljer att köra rally med enbart FWD. Klassen blir ”Rally 4” medan de i vår del av världen helt okända R1-bilarna hamnar i ”Rally 5”.
*
Idag presenterades ännu en förare för Junior-WRC 2019 och det blev Fabrizio Zaldivar från Paraguay som är nummer två med sina anmälan. Fabrizio byter därmed från R3-Citroên till nya R2-Fiestan och gör debut i Rally Sweden.
*
Teknikens Världs ”senior reporter” PeO Kjellström har i dag skrivit en liten analys av läget för svensk motorsport inför 2019 med rubriken ”Oroligt i svensk motorsport”. Går inte in i detalj men klart är att PeO inte andas någon större optimism gällande STCC, rallycross eller rally för ”di svenske”. Kan absolut inte säga emot honom då där onekligen finns ett antal ”road bumps” framöver.
Vill ändå här berätta något som för mig var helt okänt, enligt PeO finns en möjlighet att Johan Kristoffersson får en plats hos Volkswagen i deras WTCR-satsning för nästa år. Att det är nytt förstår man när PeO avslutar med.
– Inget är säkert, men kom ihåg var du hörde det först.
*
Hade detta uppe i förra veckan, men visst är det fascinerande när SM-ambitiösa rallyteam och dess förare väljer att vara extremt noga med till vem man vill delge sina nyheter. Förstår inte riktigt varför, kanske är man orolig att få för mycket publicitet eller så är det något annat…