Mikkelsen kräver sin rätt, Loeb kör Rally Sweden, anmälningarna trillar in till Värmland, GRC Europe ny rallycross-serie och Monger tilldelas BBC Award!

Verkar vara lite rörigt hos Hyundai för tillfället och orsaken till röran verkar vara det sena och högst oväntade kontraktet med Sebastien Loeb. Inför första deltävlingen i Monte Carlo hade Hyundai enligt uppgift anmält Thierry Neuville och Dani Sordo däremot inte Andreas Mikkelsen. Tredje bilen var därmed en öppen affär där Michele Nandan i början av december hade att välja på att låta antingen Mikkelsen eller Hayden Paddon köra. Ett vilt rykte gjorde även gällande att Jari Huttunen som inte alls glänst i WRC2, skulle få en chans i WRC-bilen. 

När så Loeb kom in i bilden började det hela bli lite mer komplicerat och enligt spansk motormedia kopplade Mikkelsen in advokater för att hävda sin kontrakterade rätt till full säsong 2019. Om detta är sant eller ej är för mig okänt, men fakta är att plötsligt försvann redan klare Sordo och ersattes av Mikkelsen i premiären. Enligt spanjorerna är det inte slut med problemen för Sordo med detta. Loeb har även begärt att få en del av den testtid som redan avsatts för Sordo först och främst gällande tester inför Korsika, Tyskland och Chile men kanske även inför Rally de Espana som Loeb vann i år.

I patriotiska Spanien ser man ännu mer problem framöver för sin ende WRC-åkare och detta om Loeb skulle lyckas bra i Monte. Så bra att han känner att han vill/kan vara med och utmana ”ärkerivalen” Sebastien Ogier om VM-titeln. Då påstås det att han ska ha möjlighet att få utöka sitt program från de redan idag bestämda sex tävlingarna till kanske full säsong. Därmed slåss benen undan helt för lojale Sordo då teamet plötsligt skulle få tre förare med full säsong 2019. Samtidigt med allt detta ska det också vara klart att nya Hyundai-stjärnan även kör i Rally Sweden två helger efter Monte. 

För Dani Sordo blir det premiär först i Rally Mexico men frågan är om han vågar lita på detta? Tänk scenariot med pallplatser för Loeb i både Monte och Värmland, känns det då troligt att han frivilligt lämnar över ratten till Sordo i Mexiko?  Även om han där har en andra plats att försvara tror jag detta skäl väger lätt för en guldjagande Loeb. Enligt säkra källor ska Loeb i nuläget fortsätta med Korsika, Chile, Tyskland och så klart Spanien. Men som sagt en bra start på året, då vet inom ingen vad som händer…

*

Att Sebastien Loeb och Daneil Elena har en oplockad gås med Värmland är ingen hemlighet och av sina 79 WRC-segrar är bara en enda från Rally Sweden. 2004, tredje året som förare hos Citroën lyckades paret vinna med WRC-Xsaran men sedan har det varit betydligt tyngre för 44-åringen. Därför känns det ändå inte så konstigt att han gärna vill ha ännu en liten bit av Värmland  i prishyllan hemma i Lasuanne.

*

Nu är anmälan öppnad för Rally Sweden Historic och idag finns där 10 namn i listan som toppas av hemmaföraren Lars-Ove Olsson/Torbjörn Jönsson med deras Opel Ascona 400. Som väntat domineras listan av Volvo 240, sex av de tio kör bilar byggda på Hisingen.

*

Fortfarande skakar det rejält i rallycrosssvärlden och frågan jag ställer mig är om det ens blir något VM 2019? Läser att SVT:s expertkommentator Jonas Kruse som är mer insatt än de flesta sporten, menar att räddningen kan vara att World RX slåss samman med Euro RX 2019 och bildar ett enda mästerskap i väntan på EWRX 2021.

Det är det klassiska, ett steg tillbaka för att kunna ta två steg framåt, menar Kruse.

Är beredd att hålla med Jonas och då torde både premiären i Abu Dhabi och finalen i Sydafrika få stryka på foten, precis som deltävlingen i Kanada. Kvar blir då sju tävlingar i Europa vilket självklart skulle kapa kostnaderna enormt för de team som fortfarande funderar på ett liv efter 2018.

När nu VM och kanske även EM vrider sig i plågor dyker där upp lite utmanare som vill vara med vid ”köttgrytorna”. En sådan är GRC-Europe dom dragits i gång av Max j. Pucher som varit aktivt i World RX med sitt team MJP Racing Team Austria. Nu vill österrikaren starta en serie om fem deltävlingar plus en ”Grande Finale” och där då tyvärr varken Hell eller Höljes finns med. Enligt Pucher är kontrakt redan klart med tre av de tänkta arrangörerna och de som är kvar ska bli klara inom kort. Pucher hävdar också att Eurosport kommer att livesända tävlingarna och även ingå som ett av de bärande elementen i GRC Europe.

*

Ni minns säkert nu 19-årige Billy Monger som i fjol miste båda benen efter en våldsam krasch på Donnington i brittiska Formel 3-mästerskapet. Ett halvår senare gjorde Monger comeback i en specialnapassad Honda för långlopp. Målet då och fortfarande är för den brittiske talangen är att i hop med två andra handikappade förare köra 24 h Le Mans 2020.

I våras startade han återigen för Team Carlin i Formel 3 efter att ha beviljats dispens då det inte är tillåtet för handikappade förare att tävla i ”singel-seat cars”. Sedan blev det en slutlig sjätte plats i mästerskapet för Monger genom totalt fyra pallplatser på 23 starter. I somras provade han även på att köra en F1-bil från Team Sauber.

Ytterligare ett bevis på sin oerhörda ”fighting spirit” fick Monger i dag när mäktiga tv-bolaget BBC utsett honom som mottagare av ”The Helen Rollason award” som ”Årets Sport Personlighet 2018”. Inte illa i det fotbollstokiga UK!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *