Oliver Ypres stora vinnare, Tänak tog andra raka, Binbach övertygade i Hässleholm, hemmasegrare i Vimmerby, ”Die Carlbergs” utmanar om seger i Tyskland, Mille fick svår inledning, tre pallplatser för Brink Motorsport, Ola N. på pallen i Gelleråsen och även jag fick en buckla!
Nu vet jag att jag får en massa skit från ”rallyfans” men för mig så är det Oliver Solberg och Elliot Edmondson som är de stora vinnarna i Ardeca Ypres Rally Belgium. Efter en sådan nervpärs som det ändå måste ha varit efter Finlands-kraschen, att då komma tillbaka i ett av VM-seriens svåraste rallyn och köra in som fyra är i mina ögon en jättebragd.

Karriärens bästa resultat direkt efter den djupa mentala grop Oliver befann sig före start, bevisar precis som Jonas Kruse sa i tv att där finns en styrka som få andra hos Oliver. Vid målet på SS20 var det en glad men ändå samlad Oliver som konstaterade
– Fantastiskt att kunna studsa tillbaka med ett bra resultat och kunna leverera bra poäng både till teamet och oss själva!
Han medgav att det varit en svår helg och den begränsade rutinen på asfalt gjorde inte saken, lättare plus att senast på asfalt i Kroatien, blev det en krasch. Men nu var allt detta glömt.
– Har varit lite tuffa veckor efter Finland så väldigt skönt att något postivt äntligen händer!
Andra segern i rad för Ott Tänak/Martin Järveoja ger äntligen lite arbetsro hos Hyundai Motorsport. Detta plus Olivers fjärde plats är säkerligen skäl för att fira i Alzenau och kanske börjar Julien Moncet hitta rätt i det team som tidigare anklagats för att mer eller mindre riskera att krackelera.

Så klart var Thierry Neuvilles ödesdigra misstag mer än lite smolk i glädjebägaren men så länge han var på vägen, visade han att bilen mer och mer börjar likna en vinnarbil. Tänaks seger var så klart ett annat bevis på detta medan man hos M-Sport Ford har stora problem. Ingen bil på Topp-10 sedan Adrien Fourmaux åkte av på näst sista sträckan i sin jakt på Olivers fjärde plats. Nu blev Gus Greensmith/Jonas Andersson bästa Puma som elva sedan Craig Breen även han kraschat under lördagen. Bråda dagar väntar i Cumbria då teamet planerat för sex bilar i Grekland och där två efter Ypres behöver lite mer än ett oljebyte för att bli ”race ready”!

Kalle Rovanperä tog fem ytterst viktiga poäng på power stage och även om inte VM-segern ännu inte är säkrad, så blir det den nästan garanterat så i Grekland om några veckor. Enda som kan stoppa detta är en ”nolla” som resultat samtidigt som Tänak tar full pott. Skulle så ske så kanske är till slut ändå blir lite nerv i WRC 2022…
*

Hade inte helt fel i mitt WRC2-tips även om ordningen inte var helt korrekt. Andreas Mikkelsen/Torstein Eriksen fick ge sig för franske Citroën-föraren Stephane Lefevbre som jag hade som tvåa medan jag satte trean Yohann Rossel perfekt. Fyra slutade Chris Ingram (5:a i tipset) och enda riktiga plumpen var belgiska nationalidolen Freddy Loix som inte hade riktigt kvar sin pace från fornstora dar. Mikkelsen var ändå nöjd med sin poäng och som även tog full pott på power stage.
–Vi visste att vi var tvungna att ta mycket poäng både här och kommande Grekland så e andra plats är ändå inte så illa, menade Mikkelsen.
– Att hänga på Stephane hade varit väldigt svårt, han gjorde ett mycket bra rally!
*
En överlycklig William Binbach från Köping stod efter de tre sträckorna i EC Snapphanerally som segrare efter en tuff duell med Ydres Albin Nordh. Att lyckan var total hos William med kartläsare Lucas Karlsson gick inte att ta miste på då bytet till Hyundai inte gått helt smärtfritt bland annat blev det en tung krasch för en dryg månad sedan, men i Hässleholm stämde plötsligt allt.

– Jag är så himla glad och idag allt har gått enligt plan, förklarade 25-åringen vid målet på Hässleholmsgården.
– Vi vann första sträckan och sedan kom där en urladdning på Hovdala som jag verkligen gillar och efter detta slog vi av lite på sista sträckan!
Nu blev det seger med lite över nio sekunder till en annan ung talang, nykorade Svenske Mästaren Albin Nordh med Maya Bengtsson som kartläsare. Tiden på sista sträckan ”Smörby” från Nordh som även var rallyt första, imponerade stort på dagens vinnare.

–Här måste Albin verkligen stått upp och kört, visserligen tog jag det lite lugnare då det kändes som att vi hade mer att förlora här än att vinna, men ändå att få däng med nio sekunder är imponerande kört!

Albin gjorde i helgen sin första ”riktiga” rallytävling med Team Nybes Skoda som normalt sett körs av Jonas Kruse i Rally SM och att då bli tvåa kändes helt fantastiskt bra menade han och nu blir det inte lätt att lämna tillbaka Skodan till Kruse.
– Helt klart vill jag fortsätta med 4WD men kanske bäst att Jonas får tillbaka bilen till SM i Trollhättan, sedan får vi se…

F.d Svenska Mästaren Jerker Axelsson från Trollhättan har efter en tids frånvaro nu gjort comeback med en VW Polo R5 inköpt från finska Printsport. Med Mattias Andersson vid sin sida börjar han känna sig mer och mer hemma i bilen och nu blev det en fin tredje plats. 14 sekunder skilde till Binbach och där allra mest tid tappades på första sträckan, närmare bestämt 7,1 sekunder.

Till Hässleholm kom Haninges Kalle Gustafsson/Magnus Nilsson som ledare av 4WD-klassen i MAS Rallycup med Fiesta R5:an. Placeringen behåller Kalle även om avståndet minskade mellan honom och dagens fyra från Rimo, Stig Andervang/Robin Eriksson.
– Har haft lite småtstrul med snurrning plus att vi knäckte stötdämparen höger fram på Hovdala, berättar femte placerade Kalle.
– Vågade inte riskera något på sista så vi slog av helt bara för att ta oss i mål…
Lite förundrad över intresset för den här cupen då bara tre av de 17 4WD-förare som tagit poäng tidigare dök upp i Hässleholm. Den tredje var William Binbach som med sin seger gick upp till tredje plats inför finalen i East Sweden Rally.

Hässleholms glada gamäng Magnus Larsson hade hyrt en av landets vassaste bilar, EKS Skoda Rally2 Evo och i högerstolen satt in blekingen Kalle Lexe då tilltänkta Per Andersson blivit sjuk. Efter en trevande inledning av 4WD-ovane Magnus gick det allt bättre och på sista sträckan var man bra med.
–Nu börjar jag förstå Lexes dialekt så ett par sträckor till så skulle det nog kunna gå riktigt fort, summerade Magnus med ett skratt sin sjunde plats.

Skratt utbröt också när Magnus före start mannekängade i sitt nya underställ och förklarade.
– Man kan ju alltid ta rollen som spermie om det kniper…
*

En minst lika glad vinnare hittades i 2WD-klassen där hemmafavoriterna Johan ”Kalle” Green och Kevin Athley lyckades vinna med bara,19 sekunders marginal till SMK Hörbys Joacim Kristiansson/Roger Clausson som inledde bäst. Men så kom ”Kalles” favoritsträcka Hovdala och där har han få övermän. ”Jocke” fick se sig slagen med sju sekunder och sedan hjälpte det föga att det blev Hörby-seger på sista.

– På Hovdala hade vi beslutat att sätta in en stöt och den planen lyckades men jag måste berömma Jocke, väldigt bra kört, förklarade ”Kalle”.
– Jag trodde faktiskt vi skulle slå honom på Hovdala med ännu mer än sju sekunder så idag var han helt klart mer än lite tänd!
För firma Green/Athley har det varit tunt med framgångar efter den tuffa rullningen i SM för två år sedan. Ständiga små problem med Toyotan har gjort att framgångarna uteblivit.
– Nu hoppas jag att det är lite proppen ur och att vi i nästa helgs SM-Sprint i Karlskrona kan rida vidare på den här vågen, menar Kalle.
– Seger där är ett måste om vi ska ha chans på SM-guld så det här kändes onekligen som ett bra genrep!
En som också haft lite problem med bilen tidigare är Gotlands Chrisoffer Jacobsson/Tobias Steen. I Hässleholm fungerade dock den udda och häftiga Fiestan utan problem och då blev det också en fin tredje plats, bara 0,6 sekunder efter Kristiansson.

På fjärde plats men ändå väldigt glad, hamnade östgöten Linus Månsson/Martin Heggblad. I deras fall berodde glädjen på att Toyota-duon redan före finalen säkrat segern i cupen. Kanske jag drar förhastade slutsatser, men när mindre än en handfull ekipage av de 29 som tagit poäng kommer till start i näst sista deltävlingen, då tar jag detta som intäkt för att något måste göra för att sanera i dagens cupträsk.
*
I B-förarnas 2WD-klass blev det en andra plats för Hässleholms Johannes Haraldsson/Magnus Lörd som sinkades av en trilskande växellåda på slutet.

Men mot vinnaren från Eslöv Simon Andersson/Håkan Oddshammar som hade egen hejarklack hade man ändå inte mycket att sätta emot. Trots att Simon körde klassens minst konkurrenskraftiga bil (OpelR2) var han 39,3 sekunder före Haraldsson och tiden räckte även till en femte plats i tuffa A-klassen. I C-klassen var Karlksronas Tobias Holmberg/Mathias Sellberg helt överlägsna med den fina 940:an. Nästan minuten skilde till tvåan från Älmhult, Torbjörn Karlsson/Fredrik Dehlin.
*
I ”Snapphane” ingick även Volvo Euro Cup och där går SMK Hörbys Henrik och Ida Levin för seger. Före start förklarade Henrik vad som gällde för den turkosa VOC-940:an.

– Seger och inget annat, tappar vi poäng här blir det svårt i cupen framöver!
Nu behövde inte familjen Levin bekymra sig utan det gick enligt plan och precis som för många andra var det Hovdala som avgjorde. Här fick hårt uppvaktande Älmhultarna Stefan Håkansson/Mikael Johansson däng med 5,6 sekunder och i mål skilde sedan 6,9. Nu blev dock inte Håkansson tvåa i cupen utan för detta svarade Vetlandas Emil Friman/Tom Törngren, 36 sekunder efter Levin. Stenhårt i C-klassen där det bara skilde 0,5 sekunder mellan vinnaren Rasmus Bengtsson/Torbjörn Ivarsson, Älmhult och tvåan från Ryd Linus Johansson/Hugo Nilsson. Även tufft bakåt där SMK Hörbys BMW-åkare Karl-Johan Ingesson/Emma Fransson, bara var 5,4 sekunder från vinst. Hässleholms seger blev det i B-förare Standard A genom Lucas Ljungbäck/Emma Enarsson en hel minut före tvåan, klubbkompisarna Lars Svensson/Johannes Ljungbäck.
*
Årets upplaga av EC Snapphanerally hade MAS Rallycup på pappret som högst status men ingick även i helt anonyma Sydsvenska Mästerskapet plus DM för Södra/Småland. Det blev en lugn tillställning med enbart elva brutna ekipage, något som tävlingsledare CG Wilke noterade tacksamt.
– Inte ofta som jag kan gå runt och riktigt bara njuta som jag kan nu, menade Wilke.
En som dock fick kasta in handsken var hemmaföraren Görgen Persson/Thomas Hallén som i det beryktade vägbytet med gatsten på Hovdala fick problem

– Bromsade lite för sent och med utkörd grus på gatstenen var det bara att sikta där det skulle bli minst skada, berättade Görgen efter att ha passerat ett bastant vägräcke och slutligen stannat långt in i Hovdalaskogen. Dessbättre blev skadorna på Volvon mest kosmetiska och efter bärgning kunde han för egen maskin ta sig tillbaka till serviceplatsen. Lite av publikfavorit blev klubbens egen stora rallyentusiast Ingvar Lindberg.

Efter att båda ha lämnat sin möbelfirma och alla sina klassiska Saabar har 79-åringen förverkligat en dröm.
– Har alltid velat ha en sådan Ford Falcon Sprint som Bosse Ljungfeldt blev tvåa med i Monte Carlo 1964. Till slut hittade jag en ännu mer udda från 1963 i USA, men som är likadan men aldrig såldes i Europa, berättar Ingvar.
– Efter massor av strul fick jag till slut hem bilen, bland annat försvann den ihop med tusen andra containers i Frankrike. Vl på skånsk mark kunde vi göra om bilen till rallybil vilket inte är så mycket. Egentligen är det mesta standard men väldigt kul att få visa upp klenoden som till utseendet är en exakt kopia av Ljungfeldts bil!
*
Börjar med att be om ursäkt att inte allt som körts i helgen får lika stor uppmärksamhet som Hässleholm där jag själv tillbringade dagen. Men i Vimmerby kördes Bilsport Rallycup/RM för Historiska, med betydligt större startfält än i Skåne och där hemmaföraren Viktor Karlsson/Thomas Gustavsson hade allra mest bråttom med sin Toyota. Tvåa, 17 sekunder bakom slutade Håkan och Anders Tagesson, Nybro halvminuten efter Toyotan och som trea Magnus och Andreas Johansson. David ”Plombo” Lindström/Jessica Svensson gick in som fyra men håller fortsatt BRC-ledning. Återigen utmärkte sig Lunds Terese ”Tessan” Lennartsson som med Johan Kastenman vid roadbooken körde in som tvåa i B-klassen med sin Kadett GSi. Bäst klassen var Anton Måhagen/Joel Tapper som gick in som sexa totalt medan Tessan var åttonde bil av de 99 som kom i mål. Imponerade gjorde även C-vinnaren från Ramunder Anton Mogenswärd/Selma Nilsson, sjua totalt är inte dåligt…
Att Kjell Fransson/Ingela Karlsson från Vimmerby skulle vara i topp i RM var ingen överraskning men att Silverdalens Jonas Nelson/Alf Granström skulle vara mindre än tre sekunder efter Kjells gula ”Bagge” var mer oväntat. Av de 118 startade bröt 19 bilar och åtminstone för ägaren till en av dessa, en gul Volvo 142 har inga större problem att fördela fritiden framöver…
*

Från de djupa småländska skogarna till Tyskland och ADAC Saarland-Pfalz Rallye där Calle och pappa Torbjörn Carlberg gick in som tvåa i Opel e-rRally Cup. Med detta stärks också greppet om en slutlig topplacering i cupen med elbilar. Före sig hade Calle Timo Schultz som med segern även gick upp i cupledning efter att tidigare ledaren Max Reiter fick bryta med trasig växellåda på sträcka sex. Han delar nu andra platsen med ”Die Carlbergs” med två tävlingar kvar att köra. Debut i klassen var det för Tibros Lucas Helin/Ida Lidebjer Granberg som tyvärr fick byta på fredagen efter en lite söndrig framvagn, teamet fixade dock till bilen så att omstart blev möjlig.

Men på slutet började bilen krångla och på slutet fick Lucas nöja sig med tuffa runt på sträckorna.
– Tyvärr gjorde detta att vi inte får nån riktig möjlighet att jämföra med de andra i cupen.Trots problemen har det gett mer erfarenhet inför framtiden, konstaterade Lucas och Ida.
– Bra tävling med utmanande sträckor men mycket uppkört grus på vägarna, smalt och plus många vassa asfaltkanter har varit en extra utmaning!
*
Slovenska Rally Zeleneki började tungt för Mille Johansson/Julia Thulin som kom på efterkälken redan från sträcka ett. Paret jobbade sig tillbaka med sin Fiesta Rally4 men bättre är två femte tider på de nio sträckorna blev det aldrig.

I mål kom Katrineholmaren med Hörby-kartläsare som sexa i klassen, men det som ändå gjorde lite mungiporna upp var att i juniormästerskapet blev det en andra plats, dryga minuten efter vinnaren Nik Prunk.
*
Inte heller i ”Kanonloppet” blev det proppen ur för SMK Hörbys STCC-förare Tobias Brink. Dock inget kompakt mörker då teamet tog tre pallplatser där Hugo Nerman var bäst med att bli tvåa i ett av heaten. Tobias bidrog med två tredjeplatser.

–Kvalet var tungt men med det i bagaget var det riktigt starkt med två tredjeplatser. Att vi kommer tillbaka och hittar rätt tar vi med oss, en riktigt stark insats av hela teamet. Jag är en poäng från andraplatsen i mästerskapet, det blir en spännande slutspurt av STCC 2022, konstaterar Tobias.
Istället gick det bättre för Robert Dahlgren som nu kopplat segergrepp på allvar med PWR:s Cupra trots bara en av tre möjliga vinster som kom i sista heatet.

– Sista tävlingen var helt fantastisk, teamet gav mig en perfekt bil som gjorde att jag kunde kontrollera tävlingen från start till mål. Vi hade lite strul i andra tävlingen, men trots det lyckats vi utöka ledningen i mästerskapet vilket var målsättningen för helgen, säger Robert Dahlgren.
I totalen leder Dahlgren på 185 poäng, tvåa är Mattias Andersson 47 poäng bak medan Tobias Brink delar plats tre med Oliver Söderström, en poäng efter STCC-nestor Andersson.
*

I delen för Porschar så lyckades skåningen Ola Nilsson bli trea i första heatet. I det andra slutade han fyra, exakt samma placering Ola har i mästerskapet. Emil Persson och Marcus Annervi vann var sitt race vilket gladde hemmapubliken alldeles speciellt. Båda har nämligen en stark koppling till Karlskoga och den klassiska banan. Persson bor i kommunen och Annervi tävlar för Race Team Gelleråsen – by AFR.

I Porsche Sprint Challenge Scandinavia, supportklass till Porsche Carrera Cup Scandinavia, vann ”gästföraren” Mikaela Åhlin-Kottulinsky båda racen, men 16-årige talangen William Siverholm från Lerum toppar fortfarande mästerskapet efter två nya pallplatser.
*
Inte bara alla förtjänta tävlande som fick en buckla med sig hem från helgens olika tävlingar. Även jag själv fick en sådan men av mindre trevligt slag.

När min blå Skoda stod parkerad på Hovdala passade någon vänlig själ på att försäkra sig om att även jag fick ett minne med mig hem, bara synd att den ”snälle” inte gav sig till känna så jag kunde tackat…
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com