Kalle fick uppleva sin begränsning i Ypres, Neuville och Lefevbre i topp, Oliver kör lugnt, Mille och Julia siktar högt i Slovenien, Hovdala säker publikdragare och detta blir mitt ”mission” på lördag!
Idag blev det gamla ordspråket ”inga träd växer till himlen” sanning när även underbarnet Kalle Rovanperä fick erfara att det finns begränsningar. Efter sträckseger på SS1 i WRC Ardeca Ypres Rally Belgium tog det roliga slut på sträckan efter där han och Jonne Halltunen blev luftburna vilket slutade med en rejäl rullning. Kalle berättar.
– Vi hade en lite för optimistisk not i två korta kurvor och i den första vänstern gick jag in för tidigt och hann inte riktigt med så vi gled ner i diket och rullade!
På filmerna från kraschen slåss jag av hur passiv publiken är och det dröjer tämligen länge innan den förste vågar sig fram till den kraschade Toyotan. Nu vet jag så klart inte om varningslamporna lyste röda eller gröna och det är därför det tar så lång tid, vi snackar cirka 20 sekunder innan folk börja röra på sig. Till slut rycker någon dock bort vindrutan så att Haltunnen kan kliva ut med fötterna först och signalera att allt är OK. Värre var det med Yaris #69 konstaterade Kalle.
– Vi kollade bilen efteråt och den är ganska skadad men svårt att säga om buren är okej så att vi kanske kan fortsätta i morgon. Bara att vänta tills teamet får tillbaka bilen till Ypres.
Han menade trots allt att viktigast var han och Jonne var krya.
*
Det tog sju sträckor innan Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe kom upp överst i Ardeca Ypres Rally Belgium.
Sakta men troligen förhållandevis säkert på de regnvåta och leriga sträckorna nådde belgaren toppen, men det är otroligt jämnt i toppen. Ner till tvåan Hyundai-kollegan Ott Tänak som har födelsedagsbarnet Martin Järveoja vid sin sida, skiljer enbart 0,6 sekunder. Än tajtare till tredje placerade Elfyn Evans/Scott Martin, Toyota en enda tiondel skiljer. Ändå var inte Neuville helt nöjd med sin i20 Rally1.
–Kämpar hårt på de ojämna delarna att hitta balansen mellan fram och bak, menade Neuville.
-Inte riktigt så som jag önskar att bilen uppför sig!
Espaekka Lappi/Janne Ferm är ”best of the rest” som fyra men i sammanhanget gigantiska 35,3 efter fjolårsvinnaren. Bästa Puma körs av Craig Breen/Paul Nagle, femma men ändå långt före näst bästa, Gus Greensmith/Jonas Andersson som är nästan en och en halv minut efter Neuville.
Oliver Solberg/Elliot Edmondson tar sig an Ypres exakt som jag hoppats, lugnt och fint. Håller sjunde platsen men är ändå bättre än Adrien Fourmaux som mer eller mindre är uppfödd på den här typen av sträckor. Dessutom sinkades Oliver av en krånglade växellåda.
– Imponerande tider från de längst upp men har lite problem med baken, tre gånger bröt den ut och då tappar man förtroendet…
*
WRC2-åkarna har bara hunnit med sex sträckor och här är det Citroén i topp genom Stephane Lefevbere/Andy Malfoy, 13,6 sekunder före Andreas Mikkelsen/Torstein Eriksen med Skodan.
Fjolårsvinnaren Yohann Rossel/Valentin Sarreuad, Citroén har 19 upp till ledaren. Den tunga kraschen som Gregoire Munster/Louis Louka gjorde i Rally van Staden verkar inte ha påverkat alls. I ny hyrd Hyundai är luxemburgaren fyra 23 sekunder från toppen. Rallyt avslutas med SS8 för dagen.
*
Nu är reken avslutade för Mille Johansson, Katrineholm och Julia Thulin, Hörby och då är det deltävling i Slovenska Mästerskapet som gäller, Rally Železniki 2022. Blott 17-årige Mille har en andra plats i förra deltävlingen i Kroatien att luta sig emot och när målsättningen lite mer uppskruvad.
– Det ska bli skönt att komma igång igen, det har vart en lång väntan över sommaruppehållet, säger Mille.
–Vi tar med oss en bra känsla från förra tävlingen, och det satt självklart fint med en pallplats där. Men vi vill mer, och ska stå högst upp på pallen.
En målsättning han delar med Julia.
– Det blir kul att komma tillbaka och vi kommer hit från ett utmanande rally i Kroatien med hög värme och tuffa sträckor så nu hoppas få en bra känsla direkt och vi att tror sträckorna kan passa oss bra!
Med en Fiesta Rally4 från IK Sport hade Mille en tuff början på säsongen men nu har allt satt sig och målet är seger menar han, Julia inflikar dock.
– Det viktigaste är ändå att ta bilen i mål och ta poäng!
Det är inte bara Mille som utvecklats under året så har även Julia gjort som nu har WRC-erfarenhet i hop med estländaren Robert Virves att förmedla till sin chaufför. Nästan direkt efter målgången i helgen är det dags för henne att sätta sig i Virves bil och åka WRC Akropolis Rally i Grekland.
– Att åka VM är det fräckaste jag gjort, det går inte förklara, utan måste upplevas. I VM finns det många saker man kanske inte tänker på i lite mindre tävlingar vilket gav bra erfarenheter som blir nyttiga till framtiden både för mig och Mille!
*
I morgon är det EC Snapphanerally i Hässleholm som gäller för mig och då i egenskap av såväl reporter som fotograf till Kristianstadsbladet/Norra Skåne. Som vanligt kommer där att bli mycket publik och gissar jag allra mest på SS2 Hovdala som lite ovanligt är power stage, normalt är det alltid sista sträckan som brukar ha den statusen. Gissar också att det är här det blir mest publik för att kolla närmare på de styvt 80 deltagaran i MAS Rallycup, Sydsvenska Mästerskapet, VEC och DM för såväl Södra som Småland. Onekligen lite illavarslande med så många tunga mästerskap i samma tävling och ändå precis man kravlade sig över det antal som tävlingsledare CG Wilke menade att Hässleholms MK behövde för att köra klassikern. Lägre ner på statusskalan men ändå en minst lika viktig (kanske till och med viktigare för gräsrötterna) aktör är Bilsport Rallycup där man premierar billigare tävlande bland annat utan noter vilket också gett runt 40 bilar mer i Vimmerby och ”Emil-Trofén. Ändå positivt med 200 rallybilar igång i den södra delen av landet i dessa tider…
*
Här avslutas Motorbloggen för idag, en dag som helt gått i rallysportens tjänst då det om tre veckor är dags för TV-Svängen. Mycket jobb krävs för detta och dessutom jobb som aldrig syns utåt men ändå måste göras. Som jag nämnde är det EC Snapphanerally med start klockan 13.00 som blir morgondagens stora ”mission” och där får Motorbloggen stå tillbaka. Vi ses på söndag och till dess ha en bra helg!
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com