Oliver sjunde EM-vinnaren från Sverige, Tom K. först ut, dansk Peugeot-profil utökar även till Sverige, Mads och Torstein hyllades av NAF, jämtarna laddar på engelska, ELMIA-mässan blir digital och inget våld mot kvinnor!
1969 blev Harry ”Sputnik” Källström Europamästare i rally med en Lancia Fulvia Coupé dessförinnan hade Gunnar Andersson (1958och -63), Tom Trana (1964), Lillebror Nasenius (1965) och Bengt Söderström (1967) svarat för samma bedrift. Sedan dröjde det ända till 2015 innan Emil Bergkvist och Joakim Sjöberg lyckades med samma uppgift och vann både ERC3 och ERC3 Juniors med Opel Adam R2 för Opel Motorsport. Tom Kristensson och Henrik Apelskog var sedan snubblande nära att upprepa samma sak 2016 men fick se sig slagna på mållinjen av Opel-kollegan Martins Sesks och fick nöja sig med silver.
Men i helgen lyckades det för Oliver Solberg och Aaron Johnston att köra till sig guld i ERC1 Juniors och silver i ERC bakom”The Russian Rocket”, Alexey Lukyanuk.
– Det är helt underbart att stå som mästare efter en tuff och svår säsong, jublade Oliver vid målet.
Med den rumphuggna säsongen blev det i år bara tävlingar på asfalt vilket är ett underlag som Oliver har mycket begränsad erfarenhet av. Nu såg Oliver detta inte som något negativt, tvärtom.
– Det viktigaste med att köra EM var att få erfarenhet på det underlaget och när vi avslutar med både ett EM-guld och ett EM- silver på resan måste vi säga att vi är mycket nöjda med säsongen!
I helgen visade sig Gran Canaria från en sida som inte alls överensstämde med den vanliga soliga och varma som normalt lockar tusentals turister till ön. Speciellt på fredagen regnade det kraftigt vilket gjorde rallyt oerhört svårkört. Att hitta rätt däck var svårt vilket inte minst WRC-jagande Andreas Mikkelsen fick erfara. Han och Anders Jaeger fick inte till detta på Skodan och fick som sexa se sig slagen av fyran Oliver.
– Förhållandena var ibland helt omöjliga och vi kämpade verkligen för att träffa rätt på däckvalen den första dagen. Men på lördagen lyckades vi bättre, och vi var den näst snabbaste bilen under lördagen, konstaterar Oliver inte utan stolthet.
– Före den sista specialsträckan visste vi att det nog skulle gå vägen, och även om det var väldigt halt njöt jag genom hela sträckan.
Nu jäktar Oliver med ”entourage” från Las Palmas till WRC-finalen ACI Rally Monza där det blir bilbyte från Polon till Skoda Fabia EVO2. Då är uppgiften att klättra uppåt från dagens fjärde plats i WRC3. Med bara tre körda tävlingar får Oliver tillgodoräkna sig alla poäng i finalen vilket inte är fallet för ledande Marco Bulacia Wilkinson. Räknar han bort en ”12:a” hamnar han mellan Jari Huttunen och Kajetan Kajetanowicz. Ändå tufft läge för Oliver som om han vinner hamnar på 68 poäng, exakt samma som Huttunen i Hyundai har före start…
Förutom Lukyanuk och Oliver kan även Tibor Erdi Jr (ERC2) och Ken Torn (ERC3/Juniors) även dom sätta Europamästare 2020 på sina visitkort. För vinnaren av Rally Islas Canarias, M-Sports franska bidrag Adrien Fourmaux blev det svettigt efter målet på sista sträckan men ändå blev sett olyckligt slut.
– Bilen ville först inte starta när vi skulle köra därifrån vilket gjorde att det blev lite stressigt, avslöjar Forumaux.
Inte samma tur hade spanjoren Josep Bassas som även han misslyckades att få igång sin Peugeot Rally 4 efter målgång på SS17. Men med hjälp av ”åskådare” fick han i gång bilen och kunde rulla in på Estadio de Gran Canaria som klassvinnare i ERC3/Juniors. Men hans otillbörliga hjälp uppmärksammades av ”FIA stewards” vilket innebar uteslutning och att Ken Torn vann istället.
Här slutade Ola Jr Nore/Veronica Engan på en sjunde plats med Toksport WRT:s nya Renault Clio Rally5. Med detta förtjänar den norska duon stor respekt som kommit mål i sina bägge starter i ERC:s kanske allra tuffaste tävlingar 2020. I samma team gjorde 2019-mästaren Chris Ingram årsdebut i en likadan bil som Ola, ett stort kliv från fjolårets R5-Skoda. Efter första sträckan var britten nia av de 13 startade och i mål hade han och co-driver Ross Whittock klättrat upp till fjärde med ”GruppE-Clion”.
*
Med ERC avslutat återstår bara WRC innan vi kan stänga detta tråkiga rallyår. M-Sport Poland och Junior-WRC har börjat nedräkningen inför torsdagens start i ACI Rally Monza och först ut i nedräkningen var Tom Kristensson/Joakim Sjöberg som ”as we speek” landat i Lombardiet med hjälp av Ford Mondeon och i morgon börjar allvaret. Då ska även mentala coachen från Eslöv, Mats Andersson ha sammanstrålat med J-WRC-tvåorna.
*
Nu är även den store danska rally och Peugeot-profilen Brian Madsen officiell partner för PSA Motorsport både hemma i Danmark men nu även i Sverige.
– Det betyder att vi säljer bilar och reservdelar som officiel importør/distributør för Peugeot Sport // Citroën Racing // Opel Motorsport, berättar den flerfaldige vinnaren av Hässleholms GP.
– Detta gäller både i rally och ”baneløb”(TCR) men även att vi erbjuder teknisk support.
I Brians kikare finns bland annat en storsatsning på TCR Denmark med Peugeot 308 TCR och en utökning från tre till kanske fem bilar 2021. Bland de som ska köra bilarna finns Gustav D. Birch och Casper Elgaard. Bara att hoppas att även Brian själv hinner med att tävla med några av sina häftiga Peugeoter, allt ifrån 306 Maxi till 206 WRC och där den sistnämnda användes av Marcus Grönholm i Acropolisrallyt 1999.
*
Kommande helg kan Mads Østberg/Torstein Eriksen vinna WRC2 med Citroën C3 R5 och då norpa Pontus Tidemand på guldkonfekten. En lite försmak på hur det känns att fira fick duon i går när de av Norges Bilsportförbund (NAF) utsågs till ”Årets Bilsportutøvere”. Inte heller första gången som Mads får utmärkelsen, redan 2007 kom den första gången. Karriären började redan som 13-åring i pappa Mortens Subaru innan det som 16-åring blev VOC och ”Utbildningsrally” i Sverige. 2005 kom hans ”førerkort” och det blev internationell debut med Subaru S7 WRC i tyska ADMV Lausitz Rallye som han och Ragnar Engen dock fick bryta.
Året efter var de första starten i ”Uddeholm Swedish Rally” med samma bil med det dröjde ända till 2010 innan han bekantade sig med South Swedish Rally. Då hade Jonas Andersson övertagit kartläsarstolen i den nyare Subaru S14 WRC och kombon fungerade perfekt då det blev seger. Att det var välförtjänts bevisas av att Mads var snabbast på alla 28 sträckorna. Samarbetet med Torstein Eriksen började sporadiskt 2017 med Rally Finland och därefter läser Torstein noterna växelvis hos Mads och Frank Tore Larsen. Sista tävligen för året sker i Frank Tores nyinköpta Volkswagen Polo GTI R5 och då i Romhjulsrally tisdagen (?) den 29 december.
*
14 gånger har Mads Østberg startat i Rally Sweden och ingen blir väl förvånad om det blir en 15:e gång i februari -21. På dessa 14 starter är en andra plats 2011 den bästa med Jonas Andersson vid notblocket och då körandes Ford Fiesta WRC för Stobart M-Sport Ford RT. Efter detta flera tredje platser och i årets upplaga slutade Mads och Torstein som vinnare i WRC2. Frågan är var duon ska starta upplagan 2022, blir det i Värmland kanske i Norrbotten alternativ Västerbotten eller blir det Jämtland som vinner dragkampen om Rally Swedens nya startplats. Som åskådare dessutom på distans, är det omöjligt att sia om var tävlingen hamnar då alla kandidater verkar bjuda till maximalt när nu ”racet” går in på upploppet. Även de lokala medierna på respektive orter har nu hoppat in i matchen men inte alltid med helt korrekta beskrivningar om vad som ska hända. Häromdagen läste jag till exempel att FIA och WRC-promotorn ”krävde” att Rally Sweden flyttas från Värmland till en ort där det kan garanteras snö. Det är möjligt att det är så men jag har aldrig hört, att man ”kräver” att rallyt flyttas från Karlstad med omnejd. Det man önskar/kräver är att rallyt vintersäkras och kan Glenn Olsson fixa detta med en slinga upp i Dalarna tror jag inte att Yves Matton och hans kompisar säger tvärnej till en sådan lösning.
Hur som helst nu har även Jämtland/Östersund laddat på lite extra och tryckt upp sin sin snygga och tycker jag, övertygande försäljningsbroschyr på engelska så att även icke svensktalande ska förstå att det är där rallyt ska köras 2022…
*
Den stora högtiden för bil och mc-älskare, Bilsport Performance and Custom Motor Show kommer att arrangeras 2021. Men inte som vanligt i Jönköping utan som så mycket annat, blir det en digital variant. Orsaken är att det ännu inte finns några klara besked om vilka restriktioner som kommer att gälla för publika evenemang under våren.
– I och med de restriktioner som råder och en osäker framtid gör att vi redan nu behöver tänka om och tänka nytt. Vi tar beslutet så här tidigt för att ge det nya konceptet bättre med tid och således kunna leverera en bättre produkt, säger eventansvarig Daniel Lindstedt till Bilsport.se.
Mässan skulle arrangerats under påsken den 2–5 april 2021 och även ett stort 50-årsjubileum var planerat.
– Självklart hade vi velat arrangera mässan som ”vanligt”. Men säkerheten för besökare, personal och utställare kommer alltid i första hand, säger Albinsson & Sjöbergs vd Eva-Marie Andersson.
Vad som nu händer med första deltävlingen i nya Sprint-SM Asfalt, ”Påsksprinten” är i detta läget oklart då den skulle köras på utställningsområdet vid Elmia. Samtidigt skulle det även körts drifting ”Påsksladden” vilken då ställs in, åtminstone i den form det var tänkt. Om asfaltsprinten går samma väg återstår att se…
*
Avslutar denna 1:sta advent med en uppmaning från Krutcupen och Hasse Söderström som jag verkligen hoppas vi alla ställer upp på, ” NEJ Till våld mot kvinnor”.
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33