Oliver kör Skoda i WRC2, Loubet ny teamkompis till Tänak, Tesla blir Brink Motorsports vapen för STCC-guld, Hedlund kör själv en av GK Door-Polos, Rosenqvist och Neuville till ROC i Piteå!

Då släpptes bomben, Oliver Solberg kör WRC2 för tyska Toksport WRT och detta med en Skoda Fabia Rally2 i senaste utförande. Inget som förvånar dels med tanke på att Oliver har en historia tidigare med Skoda Motorsports ”skyltfönster” och när det så i början av veckan var tester med Toksport så blev faktiskt två och två, fyra. Ett förståndigt val att lämna WRC och börja om i WRC2 där Oliver med automatik blir lite av favorit till VM-titeln. 

– Jag är väldigt glad och tacksam över att få köra rally igen. Nu kan vi fortsätta vår resa mot toppen och Toksport-teamet är väldigt starkt och siktar högt, förklarar Oliver belåtet.

Senast 2021 vann teamet förartiteln i WRC2 med norrmannen Andreas Mikkelsen som i år föll på mållinjen då Emil Lindholm tog hand om guldet. Första tävlingen med Olivers nya team blir WRC-premiären Rally Monte-Carlo 19-22 januari men det blir i Rally Sweden som han för första gång kör om poäng i WRC2.

Det kommer att bli viktigt att komma igång tidigt och jag ser väldigt mycket fram emot att köra årets första tävling i legendariska Monte-Carlo. Det ska också bli väldigt speciellt att inleda kampen om VM-titeln hemma i Sverige, menar Oliver som fortsätter med Elliot Edmondson som co-driver.

Foto: Tommy Svensson

Efter testen i Gap i måndags konstaterade Oliver att nya Skodan är en ännu bättre bil än den gamla som han körde tre rallyn med 2020, bland annat på bilden från Rally Sweden.

Testet gav en väldigt bra känsla och bilen har en bra bas, som jag trivdes väldigt bra med att köra!

Som väntat är det Olivers fleråriga samarbete med Monster Energy som delvis banar väg för platsen hos Toksport.

Jag är jättestolt att återigen få köra med Monsters färger, de har varit med oss så länge att dom faktiskt känns som en del av familjen, menar Oliver som avslutar med.

Det nya äventyret kan börja!

Nu är det bara att vänta och se vilka ytterligare namn som ansluter till WRC2 och så klart vem Oliver får som teamkompisar hos Toksport?

*

Samtidigt med detta kom M-Sport Ford med förare två i sin line up och Pierre-Louis Loubet blir temakompis med Ott Tänak. Fransmannen med nya co-drivern Nicolas Gilsoul ska köra full säsong med Puman och det var de två fjärde platserna och en sträckseger i år som la grunden till förtroendet från Malcolm Wilson.

– Jag är väldigt belåten med att kunna presentera Pierre-Louis för fullt program med oss till nästa år, säger Wilson.

Har fullt förtroende för honom och årets resultat har visat att han har allt som krävs att gå långt i den här sporten!

Att Loubet efter alla turer är glad över att komma tillbaka till WRC är inget han döljer.

– En dröm går i uppfyllelse, att få göra min första säsong är helt fantastiskt. Att veta att det är full säsong som gäller tar bort mycket press och vet att jag har 13 chanser att verkligen kunna visa vad jag går för!

Lika glad är Nicolas Gilsoul som efter att ha tvingats bort av Thierry Neuville hela tiden strävat efter comeback.

– Jag är så glad och speciellt med ett så här bra paket med bra förare, bra team och bra bil.

Vem kommer då att antingen köra en tredje Puma eller med tanke på det ansträngda ekonomiska läget hos M-Sport, dela bil med Sebastien Loeb? Kanske där ligger mer i ryktet än vad många trodde, att Gus Greensmith ska köra Toyota. Att dela en bil hos Jari-Matti Latvala är kanske mer lockande än samma sits hos Mr Wilson?

*

Lika spännande som vad Oliver Solberg skulle köra 2023 är under vilken kostym Tobias Brink ska köra mot guld i STCC TCR Scandinavia 2023? Idag släpptes nyheten och det blev i motorsport helt oprövade Tesla Model 3 som ska bära till STCC-segrar. Under skalet av Sveriges mest sålda elbil finns drivlina från österrikiska STARD som är gemensam för alla i STCC.

Foto: Anders Helgesson

Vi är väldigt stolta över att kunna presentera Tesla Model 3 som vårt segervapen i jakten på STCC-guldet 2023. Vi kommer att ställa tre bilar på startuppställningen och ser verkligen fram emot att ta både Brink Motorsport och STCC in i en ny era. säger Ted Brink, teamchef för Brink Motorsport.

Eslövteamet har tävlat med Audi sedan debuten i STCC för sex år sedan och utökar antalet bilar i mästerskapet i samband med bytet till Tesla från två till tre bilar.

Vi gratulerar och välkomnar Brink Motorsport med ett modigt och helrätt steg in i framtiden med valet av Tesla Model 3, säger Micke Bern, vd för STCC

Med Brink Motorsports avslöjande har vi tre av de absolut senaste och mest avancerade EV-modellerna på marknaden representerade i STCC 2023 när vi tar vårt största steg framåt sedan starten 1996. Helt klart är att vi har en revolutionerande och spännande säsong framför oss

Brink Motorsport säkrade dubbelt SM-silver i STCC 2022 med Tobias Brink på andraplatsen bland förarna och Hugo Nerman som två i juniormästerskapet och då med Audi, bilar som nu är sålda. Istället rullas elbils-heta Tesla in i verkstaden i Eslöv.

 Tesla är den största pionjären och innovatören inom bilindustrin. Att tävla med en av deras modeller känns såklart helrätt för oss i detta nya STCC.

Foto: Anders Helgesson

De nya bilarna byggs just nu av EPWR inför säsongen 2023 berättar Ted Brink som är helt övertygad att 2023 blir ett lyft för STCC.

Mer effekt, allt moment direkt, bakhjulsdrift, något mindre grepp och ett klimatsmart upplägg är ett recept i min smak. Det kommer bli svårare för förarna vilket skapar mer misstag, mer omkörningar och bättre underhållning. Det kommer att bli riktigt fränt!

Foto: STCC

Vem som ska köra bilarna är ännu inte bestämt men att Tobias Brink blir en i trion är nog ingen högoddsare. Med dagens besked är tre märken klara för STCC, BMW, Tesla och tidigare kom så Team Auto Lounge Racing med besked att man satsar på tre Volkswagen ID3.

*

Nya SM-teamet GK Door Team Sweden fortsätter att portionera ut namnen på vilka som kommer att ingå i satsningen på Rally-SM. Att det blev ett av de tunga namnen bakom teamet själv som ska köra en Polo R5 var absolut ingen överraskning. Lyckseles Christer Hedlund kommer att med Madelene Buskas satsa mot SM-toppen förklarar han men detta är ändå inte huvudfokus för satsningen.

Foto: GK Door team

Det är ett oerhört seriöst projekt där huvudsyftet är att matcha fram en ny svensk rallyjunior på elitnivå samtidigt som vi som står bakom både ska ha roligt, tävla, och dela med oss av all erfarenhet som vi har, säger Hedlund.

Han är en känd norrländsk profil både som rallyförare och driven företagare som inledde karriären i en VOC-bil i mitten av 90-talet. 2019 gjordes comeback i historisk rallysport och i år blev det seger i Rally Sweden Historic med en Ford Escort och Ida Lidebjer Granberg i högerstolen.

Foto: Åke Bäckström

Rallysäsongen 2023 är det både historiskt och modernt som gäller, Ford Escort och så VW Polo i SM.

Det ska bli riktigt kul, det är en riktigt kick för mig! Dessutom är det härlig, goo, stämning i teamet, säger han.

Hedlund har en bakgrund som företagare inom byggmaterialbranschen där GK Door är en del.

*

Sista helgen i januari är det dags för andra upplagan av Race of Champions på svensk ”mark” eller rättare sagt is utanför Piteå Havsbad. Då kommer Felix Rosenqvist att göra debut i ROC tillsammans med Sebastian Vettel, Mika Häkkinen, Valtteri Bottas, Johan Kristoffersson, Petter och Oliver Solberg.

Foto: ROC

Det känns fantastiskt att äntligen få göra min debut i Race of Champions, säger Indy-förare Rosenqvist. 

-Det är en tävling jag följt varje vinter sedan barnsben, och jag har faktiskt sett den live en gång på Wembley med min pappa för några år sedan. Jag har alltid gillat utmaningen i att köra olika typer av bilar, och min karriär har präglats till stor del av den nyfikenheten. 

Idag avslöjar även Thierry Neuville att han kommer till Piteå i januari.

Detta är en tävling jag alltid velat köra och  ser verkligen fram emot att tävla på snö/is på den frusna Östersjön tillsammans med motorsportlegender, vi ses i Piteå!

*

Min finska är inte på topp vilket i går innebar fel översättning, Justus Räikkönen är inte son till Kimi Räikkönen utan brorson. Jag ber om ursäkt för misstaget.

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *