Ogier WRC-leder, Meeke rullade igen, Kubica tappade framhjulet och Asarums MS lyssnade på kritiken…

Artighet är en dygd sa alltid min mor när jag var liten och därför börjar vi med WRC och Rally Australia även om Ekratten känns betydligt hetare. BloggMeekeDet gick åt h-e för Kris Meeke igenoch nu är frågan om inte Citroén-äventyret inskränkte sig till Rally Finland och Australien för nordirländaren. Tolkar man Vinkelbasen Yves Matton rätt så var dagens rullning låt vara i slow motion, som att måttet var rågat. Inför ”otursträckan” hade han ett snack med Meeke om exakt vad han skulle göra och förstår jag det rätt, så var inte att rulla en del av snacket…

*
Nu fortsätter ”världsmästaren” Sebastien Ogier (är där någon som vågar sätta emot?) att dominera och att något dramatiskt ska hände med ”Folkvagnen” är väl inte att tänka på. Erkänner att det känns väldigt orättvist att hoppas på ”klydd” för Ogier med tanke på vilken uppvisning han levererat under året. Kan bara Hirvonen hålla andra platsen, har 45 omöjliga sekunder upp till Ogier tror jag också att han får behålla platsen i Cittra-teamet. Trea är Thierry Neuville och levererar exakt vad Mr Wilson önskar. Jag kan sätta pengar på att han sitter i en Fiesta även 2014 såvida inte Matton kommer med en stor pengapåse och lockar över till Versailles
Latvala tröskar på som fyra, halvminuten upp till belgaren och nästan lika långt ner till bäste norrman, Andreas Mikkelsen på femte. Däremot är det tufft om just titeln ”Bäste Norrman” då Mads Östberg bara ligger tre sekunder bak.

*
BloggPolkiI Rally Poland gick det för Robert Kubica som för Meeke, åt h-e. På sjätte sträckan laddade Kubica låg tvåa, på lite extra och satte höger framhjul i en stor sten. En polsk f.d F1-åkare, en Citroén, en stor sten och femmans växel visade sig vara en omöjlig kombination. Med bara tre hjul fick Kubica ge upp.
Nu leder den av mig nergraderade testföraren hos Hyundai, Bryan Bouffier med sin Peugeot. Bouffier är enligt mitt ”expertsnack” inget att bygga på och det verkar som han läst bloggen och käkat taggtråd därefter, har lett Rally Poland från allra första sträckan. Tvåa är hemmaåkaren med massor av konsonanter i namnet, Kajetonwicz (har säkert glömt någon) sexton sekunder bak. Även polskt på tredje plats genom Solowow båda i Fiesta. Fyra är ERC-ledaren Jan Kopecky medan Craig Breen ligger sexa efter punktering.

*
BloggÅkeÖver till ”the reel thing” Ekratten och Asarums MS. Som ni säkert minns klagade jag i fjol på ”dålig bandning” då en cementkruka ändrade formen lite på Subarun i direkt anslutning till tävlingscafeterian. Tävlingsledare Åke Månsson och hans ”hang arounds” tog kritiken på rätt sätt och redan på väg till Karlshamn informerade Tommy ”Rallysidan” Fritzon mig via mobilen.
Vi har ordnat en speciell parkeringsplats till dig med både koner, ATA- band och namnskylt så nu ska du inte behöva köra på något!
Bara att buga för denna perfekta service, men vill ändå påpeka att bakom Subarun stod en väldigt lömskt placerad kruka. Nu klarade jag ut detta ”moment” men utan den nya backkameran i bilen kunde det slutat illa…

*
Stoffe Nilsson och Martin OlssonResultatmässigt är det så klart ”oliiiiiiiiidliiiiiiiigt spännande” i fajten mellan Stoffe Nilsson och Martin Olsson om totalsegern i Sydsvenska Rallycupen. Även den här gången blev det dött lopp då både Stoffe och Martin vann sina klasser. Blir det spännande, eller blir det riktigt spännande i Rally Småland då duellen en gång för alla ska avslutas?

*
BloggMazdaSjälv åkte vi ut till målet på sträcka ett och där kom föråkande Hässleholms Lars Johnsson haltande med sin nyinköpta Mazda. Utan att vara i branschen, toe out eller in verkade inte var korrekt där bak…
Hittade en lömsk ”vänster 2 minus” och där hände absolut ingenting, men snygg bilåka fick vi se plus att både mackan och kaffet smakade bra. Drog därifrån direkt till sträcka fem fast egentligen hade vi funderingar på fyran som bland annat innehåller ”min dj-ulska vänster böj” . Men Åke Månsson hade tagit det naturliga steget, plockat bort partiet och hade målgång en bit före. Klokt Åke för den är i praktiken omöjlig att klara som jag kommer ihåg det…
Nu blev det alltså femman istället och för vår del även här utan någon dramatik. Längre fram på sträckan tog dock det roliga slut för ”SM-åkaren” Janne Kristiansson. Där vi stod en bit efter start stämdes berömmet upp unisont över hans både städade och fina körning genom det tuffa partiet. Vad hjälpte det när det sedan bar till skogs en knapp kilometer före mål. Extra trist när Janne har 940:an till salu på Blocket. Någon ur publiken konstaterade apropå detta.
Nu kan Janne nog lägga till den röda pilen som indikerar prissänkt i annonsen efter detta?

*
BloggBellborgTipset gick väl riktigt bra, tippade helrätt på både vinnarna Stoffe Nilsson och David Bellborg. I 4WD försvann Åke Jacobsson vilket flyttade upp Ingvar Andersson som trea vilket han noga påpekade för mig. Tvåa slutade Anders Jonasson.
Mattis Olsson konstaterade före start att min tippade tredje plats var precis vad han behövde som tändmedel. Nu blev han tvåa lite enkelt sedan ”min tvåa” Johan Green krökt en bärarm redan på sträcka två. Däremot missade jag helt trean Pierre Fransson i den, ja vad är det för färg på Golfen? Vissa hävdar att det är klarlackad grundfärg, andra att man kollat fel på färgkoden och hittat samma som på Trabant de luxe 1968. Jag vet absolut inte, kan bara konstatera att inte ens grön rallybil är värre…
Helrätt på Jocke Kristiansson som femma, Hörbykillarna kan man lita på. BloggTelehagenDäremot är det skämskudden för hela ansiktet (jag vet att den måste vara stor) över att inte nämna Erik Telehagen i ”topp-fem”. Nu slutade han och notläsare Nina Jonasson (bilden) klara vinnare av B-förare 2WD men även femma totalt, mellan Mattis och Pierre. Hondatempot beskrevs bra av femman i klassen fortåkande 940:åkaren Mårten Nilsson från Tollarp.
Nu är vi åtminstone närmare den där dj-la Hondan, skilde bara lite mer än en och en halv minut…
Vill även passa på att gratulera mina DM-vinnande klubbkompisar Thord Johansson (fortfarande har Jocke Kristiansson en teoretisk chans på guldet) och Tom ”Tomtom” Kristensson i Klass D2. Har nog inte sett en gladare fyra än Tom i dag och att Arlövs Pontus Berglund ”äntligen” fick till det igen spelade mindre roll för Tom.
-Skiter i placeringen, DM- guldet är det som räknas!

*
BloggAngerdI Ekratten var det även final för den femtonde upplagan av TINTER Classic Rally Cup som kördes hem av Sven-Åke Angerd och Niklas Johansson i den välgående Escorten. Redan på första sträckan gick luften ur ”gammelbils” klasserna där Thomas Thelin krökte till framvagnen på Porschen. Känns alltid lika kul att skingra prispotten på femtiotusen spänn till de välförtjänta pristagarna. Vill även nämna ”Special Award” till Krister ”Boalt” Johnsson och ”Årets Kämpe” till Ulf och Ulfva Nilsson. Faktiskt extra kul att vara prisutdelare när det blir så helrätt som den här gången!

*
Som vanligt levererade Åke Månsson och Asarums MS ett snyggt paket. Att komma hem redan klockan sex på kvällen visar på ett väl fungerande team bakom Ekratten och att sedan sträckorna verkade gudomliga är bara ren bonus. Nu plockar vi ihop rallyprylarna, imorgon är det först J-SM Handboll, sedan väntar Vikingadagarna i Näsum och vid klockan tolv är det kyrkoval i Vånga, heta prylar…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *