Ogier toppar Monte, Oliver outstanding bland Rally2-åkarna, SSRC presenterar kalendern men med frågetecken och däckbrev till Anna på SBF!

Så är WRC 2023 i ”full swing” med Rallye Monte Carlo och efter de två första dagarna i Alperna är de inte alls oväntat Sebastien Ogier/Vincent Landais i ledning med Toyota Yaris Rally1.

Foto. Toyota Gazzo racing

Sex av åtta möjliga sträcksegrar visar onekligen vem som ”King of the Alps” och redan har Ogier 36 sekunders försprång över Kalle Rovanperä/Jonne Halltunen.

Foto. Toyota Gazzo racing

Kalle är för övrigt den ende plus Elfyn Evans/Scott Martin som lyckats köra snabbare än Ogier. En punktering på SS5 sabbade dock dagen för Evans och där 43 sekunder försvann. Utan malören hade han varit tvåa istället för femma och då bara tio sekunder bak Ogier. Nu är det inte så att ledaren kör på säkerhet avslöjade han vid målet på dagens sista sträcka.

– Sjävklart ”pushar” jag ”flat out” men känslan är bra och bilen fungerade perfekt, berömde Ogier sin Toyota.

Ärligt talat så har fredagen inte bjudit på så mycket dramatik, Kalle Rovanperä dunkade i ett broräcke och slet av bakre kofångare och så klart stackars Pierre-Louis Loubet. För honom packade styrservon i hop och han fick bokstavligt talat brottas med sin Puma och i mål på sträckorna var fransmannen helt utpumpad. Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe är bästa Hyundai på tredje plats, bara 1,9 sekunder efter Rovanperä. Vet inte, men det känns ändå som att belgaren har läget under kontroll även om han är lite frågande till varför han inte är närmare Ogier.

– Jag försöker verkligen dessutom har vi valt samma däck så vi borde varit med där uppe!

Mörkar han sin och Hyundais form eller?

Foto. M-Sport Ford

Ott Tänak/Martin Järveoja är fyra, 54 sekunder bak och är lite förundrad över att möta ett snustorrt Monte. Nya Puman är han delvis nöjd med.

Riktigt komfortabel att köra men samtidigt inte riktigt ”race ready”…

Rallye Monte Carlo fortsätter i morgon med sex nya sträckor. SS9 ”Le Fugeret/Thorame-Haute 1” har första start klockan 08.24 och då är så klart Sportkanalen med. Jag måste säga att Emil Bergkvist och Stefan Klemmetz levererar femstjärnigt från studion och i synnerhet Emils analyser upplever jag fult i klass med SVT:s rallyankare Jonas Kruse. Skillnaden är möjligtvis att den värmländska humorn inte lyser igenom hos Emil…

*

Foto. Toksport WRT

I WRC2 trodde jag inte att de ryska nerverna hos Nikolay Gryazin skulle vara så kontrollerade som de efter fredagen visat sig vara. Med sin Skoda från Toksport håller han en stabil ledning i klassen med nästan halvminuten. Ändå skäms jag inte över mitt tips då min trea Yohan Rossel är tvåa medan min segrare, Stephane Levebre är trea med 16 sekunder upp till Rosell. Lite chockad över att spanjoren i Hyundai Pepe Lopez är fyra, låt vara minuten efter Gryazin men ändå. 

*

Foto: Jens Johansson

Oavsett detta så är dagen ändå Oliver Solberg/Elliott Edmondsons. I går på SS2 fick han en märklig punktering på Skodan och rasade till 21:a plats och med två minuter upp till toppen i RC2. I dag visade Oliver värmländsk ”go” och vann alla utom en sträcka där han var tvåa efter Gryazin. Tider som inenbär att Oliver klättrat 14 placeringar i klassen, ligger nu sjua och med detta verkligen visat vilken talang där finns i Toksport Skoda #23.

Foto: Toksport

Hoppas alla belackare och tvivlare suger i sig detta!!!

*

I går kom Sydsvenska Rallycupen med sina tävlingar för 2023 och då sist av de ”stora rallycuperna”. En kalender som skiljer sig ganska mycket mot hur det sett ut de senaste åren, för att inte tala om före pandemin. SSRC-ansvarige Mats Bergman förklarar.

När vi under hösten startade planeringen inför 2023 såg vi efterhand att de arrangörer som tidigare år utgjort stommen i cupen tar paus eller väljer till exempel åtaganden i SM. 

Här tänker Mats på Hässleholms MK men som i gengäld välkomnar cupen i sin mindre hösttävling, ”Temahallen Grussprint” som utgår från Vinslöv och nu ser ut att bli final.

En kär nykomling är Smedsvängen i Örkelljunga och de tre övriga är klassiker som Älmhults ”Silverratten”, Ljungbys ”Midsommardansen” och så klart TV-svängen i Hörby, berättar Bergman. 

I dag är där bara fem tävlingar i cupen men målsättningen är att utöka till sex ,men även var ”SSRC-finalen” 2023 ska köras är oklart. De senaste åren har det varit med Hovmantorp som utgångspunkt men nu verkar man vilja hitta ny mark. Nytt är också att försöket med Sydsvenska Mästerskapet och Sprintcupen avslutas.  

Tävlingskalender 

22 april Älmhults MK Silverratten

6 maj Ljungby MK Midsommardansen

12 aug. SMK ÖrkelljungaSmedsvängen

16 sept. SMK Hörby TV-svängen  

30 sept HLMK                Temah. Grussprint

Foto. Tommy Svensson

Det första som slog mig var att den traditionella cupstarten på Österlen med ”Simrishamnsmixen” inte finns med i kalendern. Om det är Simrishamns MK som Bergman syftar på med sitt ”tar paus” vet jag inte, men klart är att man inte finns med så här långt i SSRC-kalendern. Sedan blir det så klart komplicerat med SSRC i Silverratten medan Södras Rally-DM samma dag kör DM i Asarum. Detta betyder att Södras-förare måste göra ett aktivt val, satsa på DM eller SSRC…

*

I morgon är det dags för ”Hälsingerallyt” och så här långt vinterns sett till antalet startande, största tävling som med sina 120 anmälda är uppe och snurrar kring SM-premiären ”Rally Lima”. Jag har fått lite ”kritik” för att jag drar jämförelsen med ett vanligt år för ”LBC-Ruschen” då det brukar vara kring 60-80 fler ekipage anmälda. Så kan man inte se på saken menar kritikerna och vill istället att jag ska jämföra med andra SM-tävlingar. I den jämförelsen är Lima onekligen en vinnare då merparten av SM brukar hamna en bit under 100-strecket. Att inte fler (idag över 120 bilar) anmält sig menar man beror på två saker, SM:s dyrare anmälningsavgift och att priset för vinterdäck numera närmar sig astronomiska höjder. Båda sakerna spelar så klart in och speciellt däckkostnaden lär avhålla förare som inte planerar för hel SM-säsong. En som noterat denna utveckling med stor oro är f.d ordförande i Rallyutskottet Jan Sandström.

Foot: Kristian Lindberg

Han har skickat ett brev till Anna Nordkvist, SBF:s vd och då även en kopia till Motorbloggen där han vädrar sin oro. Janne skriver:   

Hej Anna,

Jag heter Jan Sandström och satt som ordförande i rallyutskottet i åtta år på -90talet. Jag undrar var rallysporten vintertid är på väg, med dom priser på vinterdäck som huserar nu kan det bara gå åt ett håll, brant nedåt. ”Riktiga” vinterdäck är en fråga för Sverige/Norge och Finland. Våra svenska förare tävlar i mycket liten utsträckning i grannländerna vintertid så det är i huvudsak ett nationellt problem. 

Om ni inte vill ta död på vinterrally i Sverige måste ni ta tag i frågan. Arrangörerna drabbas idag av kraftiga återställningskostnader med förstörda vägar. Förarna drabbas av mycket höga kostnader för specialdäck och deltagarantalet minskar kraftigt. 

SBF måste aktivt ta tag i problemet, skapa nya nationella regler för vinterdäck ( gjort förr med framgång) och sänka kostnader för arrangörer och förare. Det är i sig inget konstigt, bara sunt förnuft. Kritiken mot en sån lösning kan bara vara att man inte kan köra lika fort i kurvor längre. Det är det som är vad rally går ut på. Det finns alltid någon som kan köra fortare.

MVH

Jan Sandström”.

Svårt att inte hålla med Jan när däcken är uppe och nuddar vid 6000 kronor/styck. Kanske en viss skillnad i de norra delarna av landet där det arrangeras fler vinterrally, men för ”sörlänningar” som kanske kör en enda SM-tävling på snö, är det onekligen ingen summa man skrattar bort, eller?

*

Ingen Motorbloggen lördag men vi ses på söndag!

Trevlig helg!

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *