SSRC/DM-premiären i Simrishamn ställs in, Ogier tog nionde Monte-segern, Oliver/Eliiot stal showen för WRC2-åkarna, Veiby hade tufft i snöröken efter vinnande FTL, Lite snabbast i Hälsingerallyt och hög stämning på bilsportens egen ”Oscarsgala”!

Som bekant har jag båda fötterna djupt förankrade i mer lokala rallymylla så därför får Rallye Monte Carlo vänta till efter dagens tråkigaste nyhet, ”Simrishamnsmixen” ställs in. En tävling som sedan många år varit synonymt med vår i Skåne även om det ofta känts mer som Norrland kring jul när vindarna svept fram över Österlen.

Foto: Henric Åkeson

I år blir det ingen sådan prövning förklarar Simrishamns MK.

Tyvärr så måste vi meddela att vi ställer in Simrishamnsmixen den 1 april. Vi har fått orimliga krav ifrån en ”klar” väghållare med mångdubbel kostnad till följd!

Klubben berättar att man försökt komma överens på sett sätt som gynnat både väghållare och klubben.

– Tyvärr så kom vi inte överens vilket innebär bortfall på två individuella sträckor och därmed är det omöjligt att få till tävling… 

Nu har man inte kastat yxan i Östersjön istället jobbas det med att säkra sträckor till en ny ”Mix” 2024. Att tävlingen ställs in är ett avbräck för såväl Sydsvenska Rallycupen som DM för Södra BF där den skulle utgjort premiär. Därmed är DM-serien nere på sex deltävlingar med ny premiär i ena parten av omtvistade ”rallykrocken” den 22 april, Asrums ”Rally Karlshamn”. SSRC å andra sidan har valt Älmhults ”Silverratten” på samma datum för sin cuppremiär.

*

Över till Rallye Monte Carlo där då Toyotas Sebastien Ogier/Vincent Landais tog sin nionde seger även om det för Landais var livets första WRC-triumf. Ingen var väl direkt förvånad över att både Toyota, Ogier och tvåan Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen gjort sin hemläxa bättre än resten av gänget. Jag blev det åtminstone inte, även om jag hade hoppats att M-Sport Ford med Ott Tänak/Martin Järveoja skulle varit med betydligt bättre än vad femte platsen visar. Tänak gav också vid flera tillfällen uttryck för lite frustration över Pumans kapacitet och när han sedan drabbades av liknande problem med styrservon som kompisen Pierre-Louis Loubet/Nicolas Gilsoul, insåg han det lönlösa att jobba för seger.

Foto: M-Sport Ford

Istället valde han att spara däck för att få till fem bonuspoäng på power stage vilket han var 0,6 sekunder nära att lyckas med. Men Rovanperä visade sig också sugen på full pott här och lurade Tänak på ett poäng och nu fick han bara fyra. Mest besviken av de tio i WRC-klassen var (bortsett från Loubet som fick bryta mot slutet) var onekligen Hyundais nya tänkta poängplockare Esapekka Lappi/Janne Ferm. Från början till slut bråkade han med #4 i20 Rally1 och missade till slut även bonuspoängen på sista sträckan. I tv sändningen lovade han dock att visa bättre ”pace” i Rally Sweden vilket ingen betvivlar. Asfalt har aldrig varit ”EP:s” favoritunderlag så i Umeå är det troligen en helt annan förare vi får se än helgen. Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe blev bästa Hyundai med en tredje plats även om man inte riktigt på allvar kunde hota Toyota-gänget, så är det absolut för tidigt att räkna bort både belgaren och Hyundai.

Foto Hyundai Motorsport GmbH

*

Foto. Toksport WRT

Från det för mig ändå lite utslätade Rally1-tävlandet till det mer spännande WRC2 och där det i helgen fanns två vinnare. Den ena så klart vinnaren av klassen Nikolay Gryazin/Konstantin Aleksandrov med ryskt ursprung men som tävlar under ARA-flagg. Jag hade inte med Gryazin på min ”topp5” mest beroende på hans ibland mindre genomtänkta strategi (ofta för  full gas) vilket då lett till kostsamma misstag. Den här gången solkades bara resultatet av en punktering vilket också gav seger men bara 4,5 sekunder före Citroën-duon Yohan Rossel/Arnaud Dunand. Visserligen en minut efter, men ändå var spanjoren Pepe Lopez/Borja Rozada rallyts stora utropstecken med Hyundai Rally2. Detta var debut med de stora grabbarna och även om han jobbat bra hemma i Spanien så var en tredjeplats i WRC2 högst oväntad.

Foto: Oliver Solberg Motorsport

Åter till vinnarna och den andre av dessa i RC2-klassen var så klart Oliver Solberg/Elliot Edmondson som valde att inte köra om VM-poäng helgen. Istället var prioriteten att få mil kroppen med Toksports nya Skoda RS Rally2, resultatet kom i andra hand. Men så kunde man inte tro när värmlänningen vann tio av de 18 sträckorna och utan en konstig punktering på SS2 (1.50 försvann) och en tappad bakvagn på sträcka elva med krökt vänster bakhjul som resultat, hade det blivit seger för Oliver.

Foto.Okänd

På dessa två malörer tappades mellan tre och fyra minuter medan det i mål bara skilde 2.25 upp till Gryazin eller i klartext, Nu slutade Oliver och Elliot sexa i kalssne.Oliver hade vunnit med en hel minut.

Foto. Toksport WRT

Det hör även till saken att varken Monte eller asfalt är Olivers underlag, så när det om tre veckor vankas snö och is under Skoda-hjulen lär konkurenterna få något att bita i…

*

Vill även berömma tv-sändningarna i TV12 och Sportkanalen där mitt betyg på en 10-skala är en stark åtta för Stefan Klemetz och gamle Opel/Ford-föraren Emil Bergkvist.Foto: Tommy Svensson

Klart att man saknar lite av gnabbet mellan Maria Wallberg/Johan Ejeborg och Jonas Kruse men kompetensen hos Bergkvist är absolut inte på lägre nivå än den SVT:s rallyankare besitter. Bitvis kanske till och med lite större då det inte är så många år sedan J-WRC-vinnaren 2018 själv körde många av de tävlingar han nu får referera från. När beskedet kom att SVT snuvats på WRC-sändningarna blev jag som så många andra besvikna. Men den besvikelsen vändes snabbt till nästan eufori då Sportkanalen/TV12 visade sig skulle sända alla sträckor under Monte. Inget talar väl heller för det blir annorlunda i Rally Sweden och därmed är det inget att snacka om utan att man hemma i tv-soffan får en klart bättre överblick än att se rallyt live. Sedan är det så klart en dj-ulsk skillnad att stå vid sidan av sträckorna med massor av publik, svinkylan, eldar och korvgrillning den stämningen är tämligen omöjlig att få till hemma i vardagsrummet.

Foto. Thommy Andersson

Denna stämning njöt jag och mina kompisar av under 45 år och häromdagen dök där upp en bild från en av ”medbrottslingarna” första året 1975, Thommy Andersson numera mer känd som ”Paddelkungen” från Båstad. Utan för idag rivna Hotel Therminus i Karlstad  gör jag och Roland Brorsson (han med björn-n på huvudet) oss klara för avfärd med min nästan helt nya Saab 99 LE. Med EMS-motor i en vanligt 99:a var det lita av ulv i fårakläder, precis som innehållet den Verona-gröna 99:an

*

Ole Christian Veiby/Johan Johansson kom till Rally Elverum med lite mer favorittryck på sig än resten av det tuffa startfältet i NM-premiären.

Foto: Norks Bilsport

Men det blev regerande mästaren Frank Tore Larsen/Torstein Eriksen som körde hem segern med en halv minuts marginal. De båda Polo-åkarna hade sedan Eyvind Brynildsen/Jørn Listerud som trea i en äldre Skoda R5. Normalt så är det ingen fördel att gå ut först i fältet men den här gången hade FTL en liten fördel av detta.

Foto: Simen Naess Hagen/Parc Ferme

Han slapp den bitvis besvärande snöröken speciellt på kvällsetappen som resten fick kämpa mot något som då även drabbade Veiby.

Vi hade problem med snörök från bilen framför, så det var svårt att se något. Det var helt klart en fördel att starta först.

Foto: TERJE TYTLANDSVIK

Önskemål (krav) att utöka till två minuters startmellanrum fann inget gehör hos arrangören så samma problem låg kvar lite grann under lördag förmiddag. Så kom även ett tekniskt fel på KMS-Polon vilket kostade trettio sekunder och därmed var segern borta för Veiby. Pontus Tidemand som för första gången hade SMK Hörbys Julia Thulin vid sin sida gjorde Norgestarten  i en av hans sponsorers äldre Fiesta R5. Bilen visade sig inte räcka riktigt till mot konkurrenternas modernare fortskaffningsmedel. En femte plats blev det ändå och före sig hade man WRC2-rutinerade estländaren Georg Linnamäe i en Hyundai Rally2. Lite fjäder i hatten var det för Julia då hennes chaufför från i fjol, Robert Virves kom i mål halvminuten bakom henne och Pontus. Isak Reiersen/Morten Erik Abrahamsen slutade tvåa bland 2WD-åkarna och hade bara hemmahoppet Sindre Backe/Mads Johansen i en R2 Peugeot före sin Rally 4 Fiesta. Bra tempo av båda två deras tider räckte till 10:e respektive 12:e plats totalt. Rallyt blev ett riktigt vinterrally i strålande sol och med en temperatur på runt 20 minusgrader. Med dessa förutsättningar tog det också hårt på materialet och många fick bryta. Bland dessa fanns Anders Grøndal och Steve Røkland som båda åkte av på Melåsberget.

*

Ungefär samma förutsättningar i Hassela där Supercupen/Klassiska Rallycupen/Volvo Euro Cup hade premiär med ”Hälsingerallyt”. Även här var manfallet stort, 35 bröt av de 115 startande men för Sandvikens Jari Liiten/Jon Stigh vållade vintern i Hälsingland inte några problem. Fyra raka sträcksegrar med Skodan borgade för seger före Västerås B-förare Martin Enlund/Christer Carlsson i R5 Fiesta. Trea i 4WD-klassen men bara sexa totalt kom SMK Lindes Kim Nydén/Jonas Sandin med en Mitsubishi R5. Även Sandviken som bästa 2WD, Oscar Sundell/Joakim Söderqvist med sin Nissan Sunny före Hällefors snabbe Emil Karlsson/Jessica Larsson med Volvo 940. Som trea rullade Golf-åkaren från Ljusdal, Patrik Åkerman/Mikael Johansson in och på fjärde plats i Patrik Flodin f.d SM-vinnande Volvo 940 kom GK Doors Christoffer Haglund/Morgan Olsson. Historia skrevs i Volvo Euro Cup då värmlänningen Jan ”Janjan” Johansson med Christian Olsson vid sin sida tog första VEC-segern med Volvo 850. Tvåa blev Magnus Mellquist/Jonas Magnér med 940:an, 37,4 efter medan Robin Wallon/Tommy Sjölin, Kolsva hade 50,1 upp till värmlänningen. I VEC2 eller C-klassen var det Arvid och Jonas Larspers från Hedesunda som hade mest bråttom. Bra fart på sin ”Sukka” hade Laxås Marcus Johnsen/Svante Ernstsson och vann nu 1300 Rallycup före Björn Norman/Marcus Theorin, Grödinge. Bäst i KRC blev Lars Eriksson/Christian Lindberg, Östhammar med en Opel Ascona.

*

Motorbloggen gratulerar också vinnaren i North Rally Boden, Jörgen Jonasson/Urban Lindgren, Vännäs och Skoda. Bland de 30 startande fanns även österrikaren Karl Rumpler som slutade trea i 4WD-klassen med sin välanvända Mitsubishi.  

*

I ”Utrikesrundan” med i stort sett samma antal startande vann tävlingsflitige Stig Andervang/Robin Eriksson. Marginalen till totaltvåan och 2WD-vinnaren från Jämtlands Mk, Folke Eriksson/Magnus Lindgren blev över fyra minuter…

*

I går var det den svenska bilsportens egen ”Oscarsgala” i Jönköping, alltså snackar jag om ”Bilsportgalan”. Här samlas de under 2022 mest framgångsrika utövarna och de två allra tyngsta utmärkelserna ”Årets Senior” och ”Årets Junior” tillföll inte alls överraskande Marcus Ericsson och dragracing-tjejen Lina Andersson.

Foto: Sara Meijving

För detta fick de båda totalt 75 000 kronor. Men även SMK Hörbys Tom Kristensson och Andreas Johansson uppmärksammades på galan genom att utses till ”Årets Rallyförare/Co-driver”. På scen intervjuade Mikael Johansson Tom tillsammans med Andreas och ”Årets Rallycrossförare” Johan Kristoffersson samt ”Årets Dragracingförare” Jan Ericsson. Mer skånskt var det genom att Kristianstad KK:s Viktor Gustafsson hyllades för sin VM-titel och även blev ”Årets Kartingförare”. Även Småland fick del av guldglansen när Nässjös Calle och Torbjörn Carlberg fick ta emot priset som ”Årets Rallyjunior/Co-driver”. Förutom alla ”Bilsport Awards” skingrades även mängder av SM och RM-medaljer.

Foto. Privat

För mig som SMK Hörby-medlem gladdes jag speciellt åt när Tobias Brink, tvåa i STCC och Joacim Kristiansson/ Maya Ragntoft för andra gång fick guldmedaljer kring sina halsar.

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *