Ogier ”loosade”, Latvala på guldjakt i WRC, Tidemand ”out” rullade, SM-tips och ”legender” i Track Attack!

Med en sträcka kvar första etappen av WRC Rally de Alsace kan man kort och gott konstatera att det inte går Sebastien Ogiers väg alls på hemmaplan. Redan på sträcka två började något elektriskt hos växelväljaren att krångla vilket gjorde att han fick motorstopp på sträckan och passerades av en får man förmoda, lätt jublandeRally France 2014 Latvala. Tappade över fyra minuter på malören och sedan missade kartläsaren att man ändrat tidsschemat och världsmästaren gick in fyra minuter för tidigt i TK:n inför sträcka tre. Nu har han åtta, ja nästan nio minuter upp till ledande Latvala som har Andreas Mikkelsen hängande i hasorna, bara 8,5 sekunder efter. Rally France 2014
Trea är Kris Meeke, 22,7 sekunder långsammare och för oss skandinaver verkar ändå Cittra kollegan Mads Östberg vara på gång,  nästan minuten efter Latvala och femma så här långt. Bästa Hyundai är ”rundningsmärket” enligt Neuville ( obs min tolkning ) Dani Sordo. Belgaren har haft problem och kommer inte att vinna i helgen, över tre minuter skiljer.
Med dagens drama så lever faktiskt fortfarande Latvalas gulddröm. Det ska närmast till ett under för att Ogier ska få fler VM-poäng än de tre han kan klippa på avslutande power stage.

*
Det började så bra för Pontus Tidemand BloggPontussom ett tag var uppe i WRC2-ledning men föll sedan tillbaka något. På sträcka fem tog det roliga dock slut när M-Sport Fiestan stannade och det blev till att byta ett punkterat hjul inne på sträckan. Om detta nu var vad som skedde, för samtidigt kommer besked att Pontus rullat på wrc.com, ”FRI 14:49 – SS5: TIDEMAND OUT 
The WRC2 frontrunner rolled in the stage and is out of today’s competition”. F-n också och Pontus som låg trea med bara sekunder upp till ledning.

*
Rykten fortsätter att surra kring ett eventuellt teamskifte för Sebastien Ogier och nu nästan dementerar han själv.
Det vore dumt att byta, det är ”inte allt för illa” hos VW. Det bästa teamet för tillfället och de har hjälpt mig att nå min dröm att bli världsmästare, säger han till wrc.com
Han erkänner dock.
Det är sant att vi ännu inte är helt klara att avslöja framtiden men det är enbart en fråga om tid. Det är inte jag som ska berätta om detta, men jag kan lova att det inte dröjer länge innan allt är klart!
Vet inte, men jag kommer inte att bli förvånad om det trots allt blir teambyte för fransmannen. Å andra sidan, jag har haft fel förut…

*
Nu planerar FIA serien för GT-bilar i rally, ”R-GT Cup”. Fem deltävlingar med start i Monte Carlo Rallyt och sedan bidrar tyskarna med Rally Germany. Övriga tre tävlingar plockas ur ERC och där förslagen är Rally Ypres, Belgien, Rally Valais, Schweiz och så avslutningen på Rally Corsica, samtliga på asfalt.
FIA:s rallyansvarige Jarmo Mahonen säger.
Vi har jobbat ihop med våra tekniker för att hitta rätt lösning så att de här bilarna placeras rätt i vår ”rallypyramid”.
– Att vi nu har lyckats är goda nyheter för rallyfansen som länge velat se de här bilarna på i WRC och ERC.

*
Om en knapp timme avslutas årets SM-säsong för rallyåkarna med Rally Uppsala. Finalen består av nio specialsträckor, där de första två kommer att köras under fredagen i mörker. En enda medalj är redan klar, göteborgaren Leif Petersons i Trimmat 2 WD. I övriga klasser är det fortfarande öppet precis som det ska vara i en final. För oss skåningar knyts störst intresse till Otrimmat 4WD där vi har BloggBörje kopia 2Per ”Börje” Andersson som co-driver i Mikael Lindquists Mitsubishi. Inför kvällen delar man tredje platsen men i praktiken har paret jättechans på guld.
– Vi har en bra chans att vinna guldet. För oss gäller det bara att vara före våra konkurrenter, säger Mikael Lindqvist som gillar mörkerkörningen.
Jag ser det som en fördel att de första sträckorna går i mörker, gillar detta och jag brukar vara snabb då. Per däremot gillar inte riktigt mörker för det blir så mycket svårare att läsa noterna…

*
I Trimmat 4 WD står fajten mellan ”rookien” Jerker Axelsson som så gärna vill ha sitt första SM-guld och så ”oldtimern” Mats Jonsson som lär ha tappat räkningen på sina medaljer. I Linköping kunde Jerker säkrat guldet men åkte av på slutet och ”nollade”.
Det var den största besvikelsen i min karriär, vi kunde ju till och med ha blivit trea och säkrat guldet och ändå så åker vi av vägen, berättar Jerker.
I Rally Uppsala gäller, om Mats vinner vilekt inte alls är omöjligt då måste Jerker vara minst trea för att vinna guldet.
Med det läget så kan man inte va säker på nått så det är vinst som gäller, speciellt nu när bland annat Fredrik Åhlin kommer och kör tävlingen så det blir ännu hårdare om placeringarna, berättar Jerker.

*
I Otrimmat 2WD har Mattias Adielsson slagläge efter en strålande höst och jag är ganska säker på att han på lördagkväll kan fira sitt andra SM-guld.

*
I Junior-SM är det också öppet med Sebastian Johansson i ledning. En tävling ska räknas bort och det gör att han ”bara” kan förbättra med max fem poäng, även om han vinner i Uppsala. Å andra sidan blir då poängskörden ointaglig.

Det har gått helt över förväntan och visst känns det lite spänt inför finalen. Vi ska göra allt vi kan, säger Sebastian som gör sin första JSM-satsning.

Vinner däremot David Pettersson den otrimmade klassen före Sebastian, hamnar de båda på 54 poäng och då går guldet till David i kraft av två delsegrar.
 Tredje namn i kampen om mästerskapet är Morgan Eriksson, Gullabo i den trimmade delen. Han är visserligen bara tvåa i  men kan vid seger passera Sebastian.

– Ja, vi måste vinna vår klass. Då har vi gjort vad vi kan, så det är vad vi ska försöka med, säger Morgan.

*
Som vanligt är ”Rallyradion” på hugget och du som vill följa dramat ”live gör detta på länken http://rallysm.solidtango.com/live/radio hälsar Sebastian Bourghardt, Dan Järbyn och resten av rallyradion.

*
Så här tippar jag SM-finalen.
Trimmat 4WD.
1. Jerker Axelsson Subaru
2. Fredrik Åhlin R5-Fiesta
3. Mats Jonsson Ford
4. Mats Thorszelius Toyota
5. Kjell Sandberg Toyota
Otrimmat 4WD.
1. Mikael Lindquist Mitsubishi
2. Niklas Hägg Mitsubishi
3. Jan-Erik Folkesson Mitsubishi
4. Niklas Karlsson Mitsubishi
5. Joachim Carlström Mitsubishi
Trimmat 2WD.
1. Johan Holmberg Suzuki
2. Leif Petterson Toyota
3. Kristian Johansson Golf
4. David Bellborg Golf
5. Jimmy Olsson Volvo
Otrimmat 2WD.
1. Mattias Adielsson Peugeot
2. Gustav Thorsell Peugeot
3. Martin Jansson Skoda
4. Christoffer Jakobsson Ford
5. Martin Lindberg Ford
Junior-SM.
1. Daniel Röjsel Opel
2. Morgan Eriksson Volvo
3. Max Svensson Volvo
4. Erik Telehagen Honda
5. Markus Theorin Citroén

*
Igår kom där mejl direkt från WRC-slagfältet nere Strasbourg. ”Hej Tommy.
Vill bara rätta dig och meddela att Mr Dmack heter Dick Cormack.
Med vänlig hälsning från Strasbourg, Frankrike
Mikael Rikede
Dmack Motorsport Tyres Sverige.

Hoppas inte detta påverkar min framtid i teamet…

*
Avslutar med två helgtips. Ute på ”mini-Formel 1 anläggningen” Åsum Ring är det dags för årets sista tävling Grande Finale. Spännande karting utlovas.
Ljungbyhed är det dags för Track Attack medBloggLegend Legends Cup. Bland förarna här ses bland annat bröderna Carlsson från Hörby och Thomas Engström, som var först i Sydsverige att köpa Legend Car. I tävlingsklassen i övrigt ses fjolårssegraren Roger Liljekvist med sin Ferrari 458 Challenge, som han kommer att dela med dottern Julia, som nog kan ge killarna en god fajt. Robin Jonasson från Hasslarp kommer med sin berömda Porsche 918 Replika.
I klassen modifierat ser vi rivalerna bland annat Martin Lindström och Kjelle Power, som precis som vanligt slagit vad mot varandra om vem som kommer att vara snabbast i deras egen internfajt. Bland förarna i Standardklassen finns Pamela Oddshammar som kör en Subaru Impreza..
Fri entré för publik en outlovar arrangören vilket aldrig är fel.

*
Trevlig helg.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *