Ogier leder WRC i Spanien, tätt mellan tåvan och femman, Lappi i ERC-topp, ikonens hemliga nybygge och sitter inte i SBF:s knä!
Än så länge håller mitt tips inför WRC Rally de Espana, Sebastien Ogiér är på väg mot både seger och sin andra VM-titel. Efter fredagens sex bitvis extremt dammiga grussträckor håller fransmannen ledningen 36,6 sekunder över en väldigt förvånad Jari-Matti Latvala.
Förvånad då tvåan Thierry Neuville gjorde ett misstag på dagens sista sträcka och dängde in höger bak på Hyundaien. På köpet fick han punktering, stannade och bytte på sträckan med över två tappade minuter som resultat. Hissen stannade inte förrän på nionde plats…
Annars är det extremt tätt mellan tvåan Latvala och sexan Robert Kubica, bara 21 sekunder skiljer mellan Polon och Fiestan. Fast allra tuffast är det mellan Latvala och femman Mikko Hirvonen, bara 4,8 sekunder mellan de bägge finnarna. Så här nära en pallplats har väl Mikko knappast varit under hela året vad jag minns?
Tråkigt för Mads Östberg som startade efter Neuville och fick tugga Hyundaidamm på dagens sista sträcka.
– Precis min vanliga tur, suckade Mads tungt vid målet.
Utan det koreanska dammet hade Mads legat tvåa då han har 0,7 sekunder upp till Latvala inklusive damm.
Ännu sämre gick det för Citroén-kollegan Kris Meeke som körde punktering på sträcka tre, slet bort framskärmen och tvingades bryta. Startar om på lördagen, men långt borta från allt vad pallplatser heter.
*
I WRC2 är det Nasser Al-Attiyaha som leder medan resten av gänget verkar ha mest problem. Tvåan Sebastien Chardonnet med nya R5-Cittran fick kylproblem och försvann bakåt. Än mer bakåt kommer esten Karl Kruuda, närstan halvtimmen efter Al-Attiyaha.
Nu är grusdelen avslutad och i morgon väntar sex rena asfaltsträckor med start klockan 09.08.
*
I ERC Rallye du Valais är det finskt i topp genom Esapekka Lappi som med Skodan håller en sexton sekunders ledning till Fiesta-åkande polacken Kajetan Kajetanowic. Trea är Sepp Wiegand, tio efter medan hårdsatsande irländaren Craig Breen är väck från segersnacket på sin fjärde plats. Bromsproblem på Peugeoten med en punktering som extra bonus gör att han är över minuten efter Lappi.
Vädret är tufft i Schweiz och fler har fått bryta efter avåkningar beroende på isfläckar(!)…
*
I all hemlighet har Per Eklund jobbat med ett häftigt nybygge hemma i Arvika och för en gångs skull inget Saab-baserat. Istället har Per satsat på att bygga på en VW Beetle, ett bygge som Per menar har skett med VW:s och Jost Capitos goda minne. Till Värmlands Folkblad berättar ikonen hur det började när VW-ledningen visade intresse för att börja tävla i USA och Global Rallycross i en VW Beetle Supercar.
– Jag frågade dem när de tänkt sig. Nästa år svarade de och då sa jag att ”då är det bara att börja att bygga”, berättar Per.
– Hade kontakt med dem under bygget, skickade bilder. Men jag fick inga besked. Och plötsligt kom det kontraorder, säger Eklund som behöver VW:s godkännande för att få tävla med bilen.
Nu har altså ”Beetlen” inte kört en enda tävlingsmeter vilket så klart Per tycker är trist då svensken Samuel Hübinette med en storsponsor i ryggen hade finansieringen i praktiken klar för att under 2014 köra hela Global Rallycross-mästerskapet.
Istället valde VW Motorsport att inte vänta på Pers bygge utan utvecklade själv parallellt sin egen ”Rallycross-Beetle” som redan gjort debut borta i USA. Detta medan Pers bil står och samlar damm i ett hörn. Hela tiden har han hållit projektet hemligt men nu väljer han att visa upp nybygget med en film från när den testkördes på Westombanan.
– Bilen är klar att användas. Och nu när de visat upp sin bil tycker jag inte de ska behöva neka oss att köra med vår, säger värmlänningen till VF som medvetet hållit låg profil i sammanhanget, allt för att inte reta upp tyskarna.
Medan rallycross karriären är över för 68-åringen körde en tävling i år är han fortfarande aktuell när det handlar om historiskt rally. Den 7–8 november kör han tyska stortävlignen, ADAC Rally Köln-Ahrweiler i den historiska klassen.
– Jag var där och vann tävlingen 1982 i en Toyota och de vill ha tillbaka de gamla segrarna. Nu har de byggt en likadan Saab som jag vann Svenska Rallyt i 1982 så jag ska ner och köra den.
*
Tänker inte analysera de två stora rallyfinalerna för Svenska Rallycupen och Sydsvenska Rally Cupen. Kan bara konstatera att det inte verkar så övertänkt att köra dessa samtidigt. Finns trots allt ganska många lediga helger så här i slutet på säsongen så en krock borde ha kunnat undvikits. Önskar alla lycka till i morgon!
*
Kollade på Motorsport i Värmlands Rallyforum där Åke Andersson gjort ett inlägg, angående ”RM-cirkusen”. Åke skriver, ”Sände för 14 dagar sedan en fråga till ordf. i Rallyutskottet och frågade om beslut i Rally-SM. Har inte ens fått svar att mitt meil mottagits.
Talade i fredags 17/10 med en person i Rallyutskottet som lovade att undersöka läget för SM i Rally och komma igen. Har inte hört något sedan dess.
RM samma fundering varför inte först på SBF:s officiella organ. Där kan man ju tycka att även Tommy gjort fel som tagit in uppgifter som inte kommit från utskottet.
Nog var det bättre för då off. meddelanden kom i IB. en gång i veckan. Det är för många operatörer i farten idag.”.
Måste reagera på ”Tommy har gjort fel” då jag utgår från att Åke syftar på mig. Hur han kan få det till att jag gör fel som skriver om nyheter i rallybranschen har jag svårt att förstå. Att sitta i SBF:s knä och vänta på godkännande är långt ifrån vad Motorbloggen står för. Så tyvärr Åke, även i framtiden kommer du att få läsa ” av SBF icke godkända nyheter” på Motorbloggen.
*
Brukar ofta tänka på vad som hänt om SBF och motorsporten hade utsått samma mediagranskning som t.ex fotboll och hockey. Då hade det nog varit liv i luckan, om man hade börjat vända på lite stenar i den här mer eller mindre helt insynsskyddade verkstaden…
*
Avslutar med en träff med Mattias Lindberg som visade upp sig själv och STCC-Kian utanför Maxi i Kristianstad idag. En hel del intresserade ställde frågor till Mattias om både bil och STCC och när Jonathan Escobar kom fram fick han så klart ett signerat idolfoto av STCC-åttan. Fast ska jag vara helt ärlig så lockade nog bjudgodiset 3-åringen mer än fotot…
Trevlig helg