Ogier inte partysugen, VW-trions order-Seger, WestCoast skiftar fokus och Karting-Benjamin fick ”Bilsports Award”!
Sebastien Ogier skippar partyt efter målgången i Rally Australia och istället sätter WRC-Kungen sig i ett plan och flyger direkt hem. Anledningen är att det väntar tester för kommande arbetsgivare och för detta krävs först att Volkswagen ger tillåtelse. Något som Ogier hoppas inte ska bli något problem och menar att det finns lite av ett ”gentlemen’s agreement” med att inte nuvarande arbetsgivaren ska sätta käppar i hjulet för hans rallyframtid.
Lite stressad känner sig Ogier då premiären för 2107 inte är mer än lite drygt åtta veckor bort. Han medger också i intervjuer före kvällens start i Australien att det inte är optimalt att inte veta vilken bil han ska köra till nästa år.
– Vi (han inkluderar Julien Ingrassia, co-driver) är redan så sena att oavsett var vi än hamnar så kan vi inte bli något riktigt hot mot dom som redan testat nya bilarna i månader, menar Ogier.
– Har flera team som vill jobba med oss och hoppas snart kunna bestämma vilket som blir nästa jobb för oss. Kan säga så mycket att situationen inte känns bekväm, det positiva är dock att det finns flera alternativ!
*
Medan Ogier ändå verkar vara tämligen lugn inför framtiden så känns inte Andreas Mikkelsen lika ”cool” om man får tro Autosports intervju och detta trots att Even Management och Erik Veiby jobbar för högtryck med att hitta en lösning. Här medger Mikkelsen att nerläggningsbeskedet kom som en chock även om ryktet börjat surra redan i Wales. Han menar också att situation påverkat uppladdningen inför finalen i Australien, känner sig splittrad och lite ofokuserad. Dock inget som han menar kommer att påverka när han och Anders Jaeger väl sitter i bilen på första sträckan.
– Känner mig mycket väl förberedd, slår ändå WRC-trean fast.
*
Idag bekräftade Sven Smeets gårdagens nyhet att Volkswagen kan tänka sig sälja alternativt hyra ut de gamla Polo R WRC-bilarna. Enligt Smeets finns många intresserade och att det blir ”först till kvarn” som gäller och att bilarna kommer att kunna köras i ”privatåkarnas cup” 2017. Inte bara där menar Smeets, även i nationella mästerskap kan det komma att köras Polo WRC framöver. Enligt honom finns där också redan kölista på bilarna.
Tror inte jag är ensam om att inte förstå varför Volkswagen envisas med att homologera 2017-års Polo R WRC när det är bestämt att den aldrig kommer att få se en specialsträcka? Smeets bekräftar att man tänker fullfölja planen trots detta och allra sista chansen att få se en 2017-års Polo ”in action” blir faktiskt i Sverige om två veckor där de sista testerna genomförs. Efter detta ska FIA besiktiga Polon innan den rullas in på Volkswagens museum för att aldrig mer komma ut. Eller är där ändå något på gång som ingen ännu vill avslöja?
*
Nu över till det som allt egentligen handlar om WRC-finalen Kennards Hire Rally Australia där shake down redan är genomförd eftersom första sträckan drar igång strax före klockan 22.00 svenskt tid i kväll. Här var Sebastien Ogier snabbast med Andreas Mikkelsen tätt efter och som trea formtoppade Ford-åkaren Ott Tänak. Medan Mikkelsen bara var en tiondel efter Ogier så hade Tänak större gap, hela åtta tiondelar upp till Polo #1. Tänak stod också för dagens kommentar när han fick frågan om DMACK:s däck verkligen skulle fungera på de heta, torra sträckorna?
– Varför inte, dom är lika runda och svarta som konkurenterna så ”why not”…
Sämst av Volkswagen-åkarna blev då Jari-Matti Latvala som sexa dryga sekunden efter men som ändå av experter tippas vara den som har bäst startposition och därmed även verkligen kunna slåss om segern. Men så kommer där säkert någon dj-la sten som spolierar allt för Jari-Matti…
”Nerskaknings-sträckan” var också den rejält dammig och där lösgrus täckte vägen vilket då uppenbarligen inte bekymrade Ogier som med all säkerhet vill avsluta VW-eran med seger. För övrigt något som Sven Smeets gett order om och då inte bara till Ogier utan alla tre har fått samma order, seger är det enda som räknas i helgen.
Tipset inför Rally Australia.
1. Sebastien Ogier Polo
2. Thierry Neuville Hyundai
3. Hayden Paddon Hyundai
4. Andreas Mikkelsen Polo
5. Ott Tänak Ford
*
Idag presenterade arrangören för WRC-premiären 2017 Rally Monte Carlo sin officiella affisch och lite lustigt att den pryds av en Polo R WRC som då inte kommer att köras när det väl blir skarpt läge. Så klart är det tradition att fjolårsvinnaren pryder affischen och då detta var Sebastien Ogier så blir det som det blir.
*
I Macau där det i helgen körs final i TCR Internationell Series avslöjade Dick Jönsson-Wigroth att West Coast Racing skiftar fokus 2017 och avbryter samarbetet med Sportpromotion för att satsa på Swedish GT och Formula STCC Nordic på hemmaplan. Men samtidigt även göra en ny satsning på TCR International som inkluderar byte av bilmärke, nya förare och nya sponsorer
Sportpromotion i sin tur kommer att fokusera på STCC TCR Scandinavia och de Honda Civic som WestCoast Racing – Sportpromotion framgångsrikt drivit i TCR International kommer att säljas till team för nationella TCR-mästerskap.
Riktigt hur det kommer att se ut i verkligheten återstår att se men det känns inte omöjligt att där hamnar någon Honda i STCC till nästa år…
*
Nu kan Rally Live Podcast få den uppmärksamhet den förtjänar då den och eldsjälen Sebastian Bourghardt blivit nominerad till ”Svenska Podcastpriset” i kategorin ”Årets Sport”. Med runt 40 000 unika lyssnare har den fått stort genomslag och där flera rallyprofiler under året intervjuats
– Det känns otroligt roligt att vara nominerad till det största priset man kan få inom podcast-världen. Det hade jag aldrig räknat med när jag startade upp projektet i slutet av förra året, kommenterar Sebastian nomineringen.
Nu är det upp till lyssnarna att rösta så att det blir Sebastian som vinner och detta kan göras under tiden 28 november-11december på http://podcastpriset.daytona.se/sport-och-fritid/rally-live-podcast
*
Mer utmärkelser och i dag presenterade Bilsport Rally&Racing de fem första av totalt nio mottagare av ”Bilsport Award”. Speciellt roligt för oss skåningar var att Kristianstad KK:s Benjamin Törnqvist Persson utsågs till ”Årets Karting-förare 2016”. Bara andra gången det går till en skåning sedan det instiftades år 2000. Förra gången var det Klippans Jesper Wernersson Tillberga som 2006 fick samma hederstitel. Juryns motivering lyder ” Han visade under kartingsäsongen 2016 förmågan att vara jämn och tuff och i pressade skeden av racen kunna prestera sitt absolut bästa. Denna extra växel i avgörande moment gav utdelning i from av KZ2-brons i CIK:s Super, inofficiellt VM i klassen- och guld i SM”. Motorbloggen lyfter på hjälmen och gratulerar.
Övriga Award-mottagare är Mattias Ekström – Rallycross, Kevin Hansen – Rallycross junior, Johnnie Lindberg – Dragracingförare och Simon Andersson – Dragracing-junior.
*
Jag är som bekant lite svag för ”överlevare”, alltså gamla bilar och deras ägare som trotsar allt vad naturlagar heter och kör vidare med sina trotjänare oavsett vad andra tycker. Häromdagen hittade jag en Opel Rekord 2000, vit med svart vinyltak parkerad i Broby. Visst har tidens tand gnagt lite på skönheten men ändå måste skicket betecknas som gott och betänk att bilen är runt 40 år gammal.
Idag på torget i Hörby stod där en ännu äldre trotjänare, en VW 1500, får jag gissa så säger jag från 1968. Även den i gott bruksskick och det är så kul att se dom här bilarna i trafik och inte bara som mer eller mindre överrenoverade praktexemplar på utställningar och bilträffar.
Dagens bilder: Volkswagen Motorsport – DMACK – WestCoast Racing-Tommy Svensson