Mikkelsen kopplar WRC-grepp, den ”gamle”Östberg och Mikaels hjärta brinner för rally!

Jari-Matti Latvala (FIN) WRC Rally Australia 2016 Photo: Toni Welam

WRC Kennards Hire Rally Australia började som vanligt för Jari-Matti Latvala med strul på första sträckan.. I en svag höger kurva över en bro gled Polon ut decimetern för långt och smekte broräcket med vänster bak.
My mistake, konstaterade en besviken Latvala med vänster bakhjul fladdrande när han lämnade målet på sträckan.
Finnen tragglade sig vidare men med försiktighet.
Vi lyckades delvis reparera på transporten men ju fortare jag kör desto större är risken att hela hjulet försvinner, måste köra mjukt, analyserade han.
Efter första dagen ligger Jari-Matti och Miikka Antilla på 16:e plats totalt och sist av de tio WRC-åkarna.
Det här var uppenbart inte hur vi ville avsluta sista framträdande med Volkswagen. Nu måste vi avsluta rallyt med värdighet, menade den olycklige Polo-åkaren.

*

Andreas Mikkelsen (NOR), Anders Jæger (NOR) Volkswagen Polo R WRC (2016) WRC Rally Australia 2016 Photo: Daniel Roeseler

Måste erkänna att jag är lite överraskad över att Andreas Mikkelsen/Andes Jaeger är snabbast efter de första elva sträckorna. Visst är han i par med Thierry Neuville egentligen de enda som verkligen har något att köra för då man kämpar om silver-brons i WRC, men att leda efter dag ett trodde jag ändå inte. Verkar lite som att Andreas håller med.
En absolut perfekt dag för oss, kan inte bli mycket bättre än så här, summerade han.
Andreas berömmer också Polo R WRC #9 som han menar aldrig varit bättre än nu och att dess ”set up” varit perfekt för de snustorra sträckorna.
Att ha vunnit fem sträckor idag känns fantastiskt och vill vi bli tvåa i WRC måste vi i stort sett vinna här. Det är också exakt vad vi försöker göra!
Andreas behöver inte heller känna någon större press bakifrån. Detta då det vore ett präktigt självmål om tvåan Sebastien Ogier försökte ta en sista Polo-seger som samtidigt skulle innebära att teamkompis Mikkelsen missar silvret, detta tror jag inte Sven Smeets tolererar.
Den höga temperaturen och det tuffa gruset på sträckorna har gjort att däcken fått massor av stryk vilket bekymrar Ogier.
Jag är väldigt glad över andra platsen så här långt men blir det lika varmt i morgon kommer däcken att få det tufft på fem mil långa ”Nambucca”, konstaterar han.
Ogier bekräftar också min teori om att inte ”pusha” för hårt där han ligger, 15,4 sekunder efter ledaren.
Vad som än händer måste jag försöka vara framför Thierry (Neuville) för att hjälpa Andreas i slaget om andra platsen!

*

2016 FIA World Rally Championship / Round 14 / Rally Australia / November 17-20, 2016 // Worldwide Copyright: Hyundai Motorsport

Thierry Neuville ligger trea och om detta håller sig blir power stage på söndag helt avgörande. Då står Mikkelsen på 159 poäng och Neuville på 158 och då kan det bli målfoto som avgör silverfajten.
Dagen har varit okej och målet har varit att hålla samma tempo som Ogier som ”sopar rent” för oss, menar belgaren. som är imponerad över Mikkelsen.
Andreas gör detta bra och leder vilket betyder at vi måste öka ”our speed” om vi ska lyckas bli tvåa i WRC.
Nu har Neuville 22,5 sekunder upp till Mikkelsen och följaktligen runt sju sekunder för att passera Ogier och ta ett fastare grepp om silvret. Ännu tuffare är det bakåt där ”hemmaföraren” Hayden Paddon bara är 1,2 sekunder efter.

*
BloggÖstbergAllra roligast i dag har ändå varit att det är lite av den ”gamla” Mads Østberg som kör i Australien. Med sin femte plats är han bra med och bara 38,8 sekunder skiljer till landsmannen i topp.
Vi är nöjda med det mesta idag, menar Mads.
Undantaget sträcka fyra när vi tappade några sekunder efter en date med en järngrind, irriterande!
Mads som vanligt med Ola Fløene i kartläsarstolen påpekar trycket på däcken i värmen.
Vi har ett vansinnigt högt däckslitage precis som alla andra och kommer i mål på sträckorna helt utan mönster.
Duon i M-Sport Fiestan nöjer sig dock inte med femte platsen, man vill klättra högre.

Vi skal gjøre det vi kan i morgen for fortsatt å være med i kampen, lovar nytände Østberg.

*
Undrar förresten när det senast körts en WRC-tävling där det varit så tätt efter elva sträckor, mellan Mikkelsen och sjunde placerade Dani Sordo, Hyundai skiljer det under minuten. Lite synd om Sordo som utan sina 20 transportsekunder faktiskt bytt plats med Østberg. BloggTänakÄn värre för DMACK:s Ott Tänak som lyckades komma fyra minuter försent till starten på sträcka nio och fick 40 sekunders tillägg som tack.

*
I WRC2 är det tämligen odramatiskt där Esapekka Lappi har kopplat järngrepp om guldet i klassen. Enda motståndet och som dessutom fick åka flera sträckor med konstig hjulvinkel, är Skoda-kollegan Nicolas Fuchs. Detta gör att peruanen är en bit över två minuter efter.

*
Det tar sig sa mordbrännaren” och detta stämmer bra på STCC 2017 där nu även Brovallen Design med teamägaren Tobias Johansson bekräftar deltagande,  dessutom med två bilar.

Det är målet men det är ingen lek att få ihop det på ett bra sätt. Vi har diskussioner med importörer, bilmärken och förare. Men det krävs stora investeringar med tanke på det nya TCR-reglementet, säger Tobias.
Kravet för att sy ihop säcken är att få till det ekonomiskt medger han.
Racingdelen av vår verksamhet var inte någon lysande affär den senaste säsongen och vi vill inte hamna där igen. Vi och våra partners vill ha förare som sköter sina åtaganden.
Egentligen är Tobias inte nöjd med att bara köra två bilar, fyra är det mest ekonomiska alternativet förklarar han men erkänner också.
Men det är en bit kvar innan det är aktuellt.
Teamet har de senaste säsongerna också drivit bilar i Clio Cup.
Det vill vi fortsätta med. Clio är en bra klass och jag hoppas på att vi kan driva en eller två bilar.

*
BloggMikaelDet är mycket man inte känner till som till exempel att Södra Sunnerbos Volvo 940-åkare Mikael Andersson hela sitt liv kämpat med ett medfött hjärtfel. I dagens ”Smålänningen” berättar Mikael sin historia som förresten har min klubbkompis och garanterar jag landets mest rallysugne musiklärare Peter Berglund i högerstolen (inte så konstigt han är ju van vid att läsa ”noter”ha, ha).
Tre hjärtoperationer har Mikael genomgått och efter den sista (?) fick han rådet av läkaren att sluta köra rally.
De sa åt mig att om jag bryter ett ben kan jag förblöda. Så första dagarna efter operationen sa läkaren i Lund att det är tvärstopp, jag fick inte åka mer, berättar Mikael för Smålänningen.
En annan läkare var dock inte lika kategorisk efter att Mikael förklarat att rally var hans stora passion
Han insåg att om jag inte får köra rally hade jag sprungit ut i skogen och tittat, då hade jag kunnat bryta ett ben där istället. Jag sitter rätt säkert i bilen och då tyckte han det var bättre att jag körde rally.
I Sydsvenska Rallycupen vann Mikael och Peter klassen ”R3 Division 2” och att han brinner för sporten är uppenbart.
Adrenalinet när man kommer i mål på en sträcka, när allt stämmer med noterna och det är lite nära här och var. Man känner att man lever och lyckats ta sig i mål. Det är en kick!

*
BloggMilellI helgen har Kristianstad Karting Klubb spritt ut sina förare över hela jordklotet. I Las Vegas kämpar VM-trean Benjamin Törnquist om stora prispengar. Samtidigt i Bahrain där Kristianstadtrion Noah Milell, Daneil Webster och Simon Ohlin befinner sig för att köra VM för sina klasser.
Millel gjorde ett bra kval rapporteras det genom att bli etta i gruppen och tvåa totalt.

*

BloggWaldI helgen körs österrikiska storrallyt Rally Waldviertel där ADAC Opel Rallye Cups Tom Kristensson-betvingare Jari Huttunen var anmäld med sitt nya arbetsredskap Opel Adam R2. Dock har finnens anmälan dragits tillbaka och detta utan att jag hittat orsaken.
Stora namn i tävlingen är David Botka, R5 Citroën och Skoda-trion Nikolay Gryazin, Jan Cerny, Raimund Baumschlager. Fast allra störst i startfältet är ändå WRC-rutinerade Co-drivern Ilka Minor som bruka sköta notläsandet åt Henning Solberg. Nu sitter även hon i en ”värsting” en Opel Adam R2 där italienaren Tamar Molinaro sköter ratten.

*
BloggSolbergAvslutar fredagens Motorbloggen med ett trefaldigt leve och jättestort grattis på 42-års dagen för Petter Solberg. Han leve hurra, hurra hurrrrrraaaaaaaaaaaaaa….

*

Trevlig helg!

*

Dagens bilder: Volkswagen Motorsport – M-Sport – Tommy Svensson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *