Ogier i topp när WRC-orakel väljer, Tom K. precis utanför listan, Monte Carlo blir utan publik, Borja läser noter hos Sordo, kan inte släppa tanken på märkescup, nya R5:or till Sverige och två julbad 2020!

WRC-oraklet och numera medarbetaren på DirtFish Colin Clark är troligen den nu levande som är mest frekvent besökare av tävlingar i VM-serien. Blev därför starka reaktioner när den amerikanske sajten köpte över Clark från wrc.com där han i många skött intervjuerna vid sträckmålet plus en massa annat.  Inför julhelgen har Clark och hans kompis hos ”GrusFisken” David Evans satt ihop listan på ”Top-10 WRC-drivers of 2020”. Kul att man plockade in Oliver Solberg som en av två R5-förare och dessutom före Mads Østberg i listan. Oliver sätts på sjunde plats medan den norske vinnaren i WRC2 placeras som nia. David Evans summerar vad som i deras ögon rankar honom högre än Østberg.

Foto: Tommy Svensson

– Oliver Solberg var den snabbaste R5-föraren i Estonia och hans tempo i ett omväxlande Monza var en av årets höjdpunkter!

Allra bäst 2020 är enligt de båda är Sebastien Ogier vilket motiveras med.

Helt ärligt är det svårt att ifrågasätta Ogier. Utan motorfelet i Turkiet hade poänggapet varit mycket mindre inför Monza, menar duon och fortsätter.

Vi kan lyssna på hur många om, men och kanske om Evans kurva under lördagen utanför Bergamo, men detta spelar ingen roll. Ogier vann rallyt och är  absolut en värdig VM-vinnare!

Foto. Toyota Gazoo Racing

Jag kan bara instämma i analysen och även om hjärtat klappade för walesaren så är det bara att lyfta på hjälmen. När det är som värst då är Ogier som bäst vilket han nu också bevisat sju gånger. Rallyreportrarna kunde däremot inte enas om var M-Sports Esapekka Lappi och Teemu Sunninen skulle placeras och till slut blev det en kompromiss, som delade elvor…

11 Esapekka Lappi/Teemu Sunninen

10 Takamoto Katsuta

9 Mads Østberg

8 Craig Breen

7 Oliver Solberg

6 Thierry Neuville

5 Kalle Rovanperä

4 Dani Sordo

3 Ott Tänak

2 Elfyn Evans

1 Sébastien Ogier

De båda beklagar också att man inte kunde trycka in vinnaren i WRC3, Jari Huttunen och likaså ”Junior-WRC champion 2020” Tom Kristensson på listan.

Foto: Tommy Svensson

Tänk att dom här två giganterna inom rally sitter och diskuterar om en skånepåg från Hörby ska in på listan över världens tio bästa rallyinsatser under 2020 …

*

Då blev det som nog de allra flesta misstänkte från början, WRC-premiären Rallye Monte Carlo kommer att genomföras ” behind closed doors”. Ett smärtsamt beslut för Automobile Club de Monaco som först försökte rädda publiken genom att ändra om banan och även låsa in teamen på serviceplatsen i Gap. Men det som  till slut blev för svårt att komma runt, var det franska utegångsförbudet som börjar gälla 20.00. Så tidigt på kvällen skulle det vimla av rallyfans på väg från sträckorna mot hemmet vilket inte myndigheterna kunde acceptera.

*

Då har även Hällefors MK fått ta det tråkiga besluten att ställa i sina två planerade tävlingar, ”Hällerundan” den 16 januari och ”Midvintersprinten” den 6 februari. Anledningen till detta behöver väl knappast förklaras eller? Blir också intressant att se när första rallyt verkligen kan komma att köras som för oss här nere i södern är Trelleborgs MK med ”Anderslövsrallyt” tillika återigen tänkt som premiär i Bilsport Rally Cup den 27 mars som är aktuell. Än så länge ser det inte ut som att myndigheterna jobbar för någon uppmjukning av reglerna för Covid-19. Med bara åtta personer som får träffas samtidigt är det som alla förstår helt omöjligt att genomföra ett rally även om det är publikfritt. Hoppet står till att SBF ihop med andra förbund som med liknande förutsättningar kan förhandla fram ett undantag med de som bestämmer. Detta undantag gick man först ut med skulle finnas på bordet i början av december. Vad jag vet, så är det långtifrån klart om det ens är möjligt att få till lättnader för rally, segling och ridsport utomhus…

*

Dani Sordo fyra på DirtFish-listan och före Hyundai-kompisen Thierry Neuville har som bekant fått ett problem på halsen för 2021 då hans kartläsare Carlos del Barrio beslutat att lämna spanjorens högerstol. Istället är det fyran i Junior-WRC Fabrizio Zaldivar som får nöjet att ha den rutinerade notläsaren vid sin sida när han 2021 kommer att köra Hyundai i WRC3. Istället för Barrio blir det nu Borja Rozada som ska sköta notläsningen i #6 Hyundai WRC i20 Coupé under nästa år. I Spanien är Rozada välkänd men för övriga är han ett lite mer oskrivet kort som tidigare skött kontoret hos mexikanske R5-föraren Benito Guerera i årets enda WRC-start dessutom på hans hemmaplan. Annars har det blivit två spanska rallymästerskap i hop med Pepe Lopez.

*

Under december har SRM (Svenska Rallymästerskapen) poppat ut lite nyheter om nästa års tre SM-serier. Lillejulafton avslöjades att det kommer att bli möjligt att förhandsanmäla sig till nästa års tävlingar mot en avgift.

– Intresset för Grus SM och Asfalt SM har ökat rejält, berättar Anders Martinsson ”top dog” i SRM.

Vi kommer därför att använda oss av föranmälan till respektive mästerskap och under våren kommer det finnas möjligheter att föranmäla sig mot en avgift. Avgiften behåller vi inte utan den betalas till arrangören vid sista respektive deltävlingen i det mästerskap du anmält till, eller enkelt sagt ”fri start i sista deltävlingen”.

Möjlighet att göra detta kommer att vara öppet i två veckor framåt mars, så håll utkik. Totalt kommer 50 platser per mästerskap att finnas som garanterar plats. 

Antalet är begränsat för att arrangörerna ska kunna ge lokala, och övriga, förare möjligheter att få tävla i SM. Om antalet föranmälda överstiger 50 ekipage, per mästerskap, kommer gallring att ske och då tillämpas först till kvarn, förklarar Martinsson.

Avgiften för förtursanmälan är 1 500 kronor asfalt och 2 000 kronor för grus.

*

Jag har under många år efterlyst märkescuper i svenskt rally. Det senaste jag kan minnas var när Ford genom Andreas Eriksson slog ett slag för rally med Ford Fiesta ST i Grupp N-utförande. Utan att tveka så blev detta succé vilket kröntes av att Hässleholms-föraren boende i Ovesholm, Jonas Olsson blev Svensk Mästare  2012 med Fiestan. Foto: Tommy Svensson

Skulle vilja se nya märkescuper och då allra helst långt ner på prisskalan. Har försökt med till exempel Dacia Logan men från det håller verkar intresset vara  noll. Medan cupen körs i Tyskland, Frankrike, Rumänien och Ryssland är intresset i Norden betydligt sämre.

Foto. Dacia Logan Cup

Målsättningen med ”Dacia Logan Cup” är att göra motorsport tillgängligt för minsta möjliga ekonomiska insats. I dag finns bara VOC Mekonomen Rally som ”märkescup” sedan ”Suzuki-Cup” numera även är öppet för andra 1300-bilar än bara ”Sukkor”. 

Betydelsen av VOC (Volvo Original Cup) för svensk rallysport kan aldrig överskattas och utan grundaren Carleric Johansson och senare Roger Franssons snudd på dödslängtande arbete med cupen, så hade absolut inte bredden i rallysverige varit som den är i dag. Trots försök att kuppa bort VOC så står den i dag minst lika stark som när den startades i slutet av förra seklet. För detta kan man bara tacka den starka ledningen som vägrat ge vika för populistiska krav/önskemål. Men vad kommer efter VOC, för med en tillåten bilpark där den nyaste snart är 30 år gammal så finns där ändå lite vägs ändeöver cupen  när även den ”moderna” 940 börjar bli bristvara?

Foto: JS Photo

Så klart lockande att göra som på kontinenten att göra cuper för R2 eller numera Rally 4-bilar men med prislappar på runt halvmiljonen är det bara att inse att det blir svårt bygga som breddklass. Lite billigare är ju Rally5-bilar men intresset för dessa är än så länge obefintligt så även här blir det tufft. Istället ser jag framför mig en bil som typ Dacia Logan som säljs rabatterad och med komplett rallykit bur, stötdämpare, skyddsplåtar, stolar med mera som allra helst ger en färdig rallybil för strax över hundra tusen. På detta en rejäl prispott vilket borde locka inte minst yngre förare men även de som egentligen passerat ”bäst före”. Förarna som inte vill skruva så mycket eller lägga för mycket pengar på hobbyn, men fortfarande får en kick av att sladda och spruta lite grus några helger under året. 

*

Utomlands dyker det nu upp märkescuper och en sådan är den som Renault Sport Racing lanserar ”#Clio Rally”. Cupen kommer att ingå i det Brittiska Rallymästerskapet. 

Foto: Renault Sport

Peugeot vill inte vara sämre utan kör en cup med nya Peugeot 208 Rally4 i både Frankrike och Spanien/Portugal. Nu kommer även PSA Motorsport Rally Cup Belux där man också tillåter kusinen Opel Corsa Rally 4. Fem deltävlingar i Belgien och en i Luxemburg står på programmet.

*

Foto: Privat

I julhelgen har det fyllts på med Rally2/R5-bilar här hemma och först att kunna backa in en sådan i garaget var Oliver Solberg. Från Alzenau kom en fullt stridsmålad ljusblå R5 Hyundai i20 hem till Värmland. Där ska nu Oliver kan in sig i nya tjänstebilen som ska köras första halvan av WRC2-säsongen. Därefter ska en Rally 2-i20 ersätta mot förväntad slutseger i ”lilla fabriksklassen”.

Foto: Privat

I Göteborgs hamn kom en helt nya ljusgrå Ford Fiesta Rally2 från M-Sport med slutleverans hos Mattias Adielsson. Samtidigt publicerade Kjell Sandberg bilder på Facebook när han och co-driver Stefan Ahl torrkörde en R5 Hyundai i20.

Foto: Privat

En bil som är tänkt att ersätta den Skoda Fabia paret tidigare använt på specialsträckorna. Nästa inslag är Tom Kristenssons pris för segern i Junior-WRC, även detta en Fiesta Rally2. Bilen ska nu finnas hos M-Sport Poland där den mellanlandade innan den permanent ska placeras i Ynglingarum i väntan på, ja vad? 

*

För mig, sambo och Nova blev det en julafton som jag tror blev ungefär som för merparten av alla andra detta Corona-år, utomhus och med mindre antal gäster mot normalt.

Foto: Tommy Svensson

För vår del blev det glögg, korvgrillning med liten julsnaps och på detta mandelmussla med hallongrädde till kaffet,  allt utomhus så klart. Firandet med min brors familj och senaste tillskottet snart tre månader gamla Alfred, blev riktigt trevligt i det lite gråa och småruggiga Skånevädret. Föreställningen stals dock av Nova och brorsonens Stella som lekte och busade under hela föreställningen och efteråt såg Nova ut som en dyngsur, väldigt smutsig bäver.

Foto: Tommy Svensson
Foto: Tommy Svensson

Blev marsch rakt in i duschen för andra julbadet på två dagar. Något som inte föll i god jord hos varken Nova eller Matte men som föremålet för julbadet förklarade.

– Ah va då, det är ju bara jul en gång om året!

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *