Ogier hyllar Paddon, Tidemands ”spring break” över, Opel motor i DK och hemlig Ford i Hässleholms GP.

Sébastien Ogier (F), Dani Sordo (ES), Andreas Mikkelsen (NOR) WRC Rally Argentina 2016

Skrev igår att jag trodde alla i hela rallyvärlden gillade att Hayden Paddon, John Kennard och Hyundai bröt Volkswagens otroliga WRC-svit. Ändå menade jag att kanske inte Sebastien Ogier delade vår glädje. Där hade jag dock tokfel, istället gratulerade han Paddon till segern och var mycket imponerad över hans körning. Speciellt när man körde klassikern ”El Condor” andra gången som Ogier beskrev som ”den tuffaste sträcka jag någonsin kört” ( på bilden kämpar sig Mads Östberg genom ”stenbrottet”). BloggÖstbergPå denna sträcka och med kniven på strupen, var ”The Kiwi” över 14 sekunder snabbare än världsmästaren.
Hayden presterade en fantastisk tid. Han satsade verkligen allt vilket jag uppenbarligen inte gjorde, berömde Ogier.
Jag hade en känsla att min körning var ”clean” men ” was not pushing too hard”, var rädd att då bara få noll poäng…
Ogier fortsätter att ”smöra” för Paddon.
Måste säga att som tävlande vill jag inte komma tvåa men det är mycket lättare att acceptera när det sker på det här viset. Skillnaden fanns bakom ratten. Dom gjorde det, bra gjort och dom förtjänar segern!

*
BloggOleGlöm inte var ni först läste om Paddons norske ”speedcoach” Ole-Martin Lundefaret, jo i måndagens Motorbloggen. Idag har även norsk media uppmärksammat den norska inblandningen i Paddons första och Hyundais andra WRC-seger. Kanske läser man Motorbloggen även i de norska mediahusen?

*
BloggTidemandÄven Pontus Tidemand har haft ett långt ”spring break” och inte kört en meter rally sedan Rally Sweden i början av februari. Men nu är väntan snart över då han och Jonas Andersson är anmälda till tjeckiska Rally Šumava Klatovy. Första deltävlingen av sex i det tjeckiska rallymästerskapet. Under uppehållet har Pontus dock inte ägnat sig att rensa navelludd utan legat i hårdträning själv och så klart även testat R5-Skodan.
De senaste månaderna har jag verkligen sett fram emot att få tagga till och komma in i tävlingsrytmen igen, säger Pontus.
Vi kör det här rallyt först och främst för att få träning på asfalt och få lite tempo i kroppen igen, men det är också både kul och viktigt att få tävla inför de tjeckiska fansen som supportar SKODA-teamet i alla mästerskap.
Tjeckien har många förare som är imponerande snabba på asfalt i hemlandet och Skodaföraren Jan Kopecký är förmodligen snabbast av dem alla.
Han är enastående på den här typen av vägar så det blir riktigt spännande att få mäta sig mot honom utan att behöva tänka på resultat, menar Pontus.
Efter den tjeckiska tävlingen står nästa VM-runda på tur för den svenska duon. Då bär det av till södra Europa för Rally Portugal som körs den 19 och 22 maj.

*
Samma helg körs det även EM för Historiska bilar i Tjeckien, Historic Vltava Rallye. 82 bilar finns i startlistan för att göra upp på de tolv sträckorna på totalt 15 mil. Rallyt är populärt hos svenskarna och anmälda är Mats Myrsell, Anders Johnsen, Tony Jansson, Stefan Helin, Christoffer Storäng, Kjell Rennstål och sist ut av de blå/gula är Nisse Bergquist med Amazonen.

*
BloggMadsen kopiaInte utan att man får en känsla av att Opel numera är motorn i dansk rallysport. Först drog man igång Opel Corsa Cup, sedan fixades en Opel Adam R2 till Jacob Madsen/Line Lykke Jensen och nu är det dags för nästa grej. Tillsammans med motororganisationen FDM och tidningen Ekstra Bladet drar man igång en tävling för att utse ”Danmarks nya Rallytalent”. 10 modiga amatörer skall konkurrera om titeln och priset, start i en deltävling i Danska Mästerskapet i september.
I panelen som ska utse vinnaren sitter bland annat Opel-teamet Madsen/Jensen och från den 9 maj kan man via Facebook ansöka om att få bli en av de tio lyckliga ”amatörerna”.

*
Blev 69 namn i anmälningslistan till den enligt mitt sätt att se, roligaste asfaltsprinten i Asfaltcup, Tingsryd Rallysprint den 5 maj. Nu kom tävlingen i kläm tidsmässigt med Hässleholms GP den 1 maj, SSR/Sydrallyt 6-7 maj och så även gratistävlingen i Örkelljunga den 8 maj. Detta är den enkla anledningen till att inte Ryds MK får gallra bland de åksugna. För själva tävlingen kan där absolut inte finnas någon som har negativa synpunkter på.

*

Inför Hässleholms GP, fr.v Maria Schultz, Anna Schultz, Mats Andersson, Simon Andersson, Joachim Grahn, Rickard Nilsson, Robin Svensson och Sandra Wybrands.

I går var det presskonferens inför söndagens Hässleholms GP som fått ihop rekordstort startfält. Tävlingsledare Claes-Göran Wilke sticker ut hakan och utnämner tävlingen till ”Nordens största på asfalt” och jag är inte den som kan hävda motsatsen.
På plats fanns Mats ”Asfaltkungen” Andersson med sonen Simon som ska premiärköra sin nya R2 Opel Adam för första gången på svensk mark. I andra ringhörnan finns kanske en tänkt arvtagare, Robin Svensson/Sandra Wybrands. En kamp mellan Opel och Peugeot 206 Super 1600.
Intressant var också vinnaren 2012 och -13 Joachim Grahn och Rickard Nilsson. Ford-duon kom utan bil och var hemlighetsfulla som bara f-n själv. Ville absolut inte avslöja vad som ska köras på söndag.
Det blir en Ford, var det enda som kom över deras läppar.
Får man gissa lite får det bli med uteslutningsmetoden, Cortina, Granda och Taunus går ju bort direkt. Så även lite modernare Escort och Puma, då återstår egentligen bara Focus och Fiesta. Jag chansar på det sistnämnda men är det en R2, R5 eller rent av en WRC-variant som Åhuskärr-gänget kör på söndag det är frågan…
Sist av de inbjudna är tävlingens allra sista startande med #132 på de gröna Golfdörrarna, Anna och Maria Schultz tävlande för arrangörsklubben Hässleholms MK. Med tanke både på Golfens kulör och att tävlingen är tjejernas allra första så behöver de inte lida av något större favorittryck.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *