Emil B.kör SSR, Ogier gnäller (igen), WRC-Duval kör RX och Hässleholms Kommun rallysatsar!

BloggEmil kopia 6En efteranmälan från Emil Bergkvist till South Swedish Rally gör att temperaturen höjs åtskilliga grader, kanske till och med så att SM-ledaren PG Andersson och regerande mästaren Jerker Axelsson kan få det hett? Nu kommer visserligen Emil till start med en effektmässigt handikappad bil, Ola Axelsson ställer sin Mitsubishi Evo 9 till Emils förfogande. En bil som går i klassen Otrimmat 4WD. Ingen ny ratt för Emil som kört bilen två gånger tidigare men då som föråkare, nu blir det dock premiär i ”skarpt läge”.
Framför allt ska vi fullfölja tävlingen, för jag behöver fler kilometer i en fyrhjulsdriven bil. Vi går absolut för seger, men jag tror många åker dit med i stort sett samma målsättning, säger Emil.
Den ursprungliga tanken var att få loss en R5:a liknande som Emil körde i Rally Sweden och sätta hårt mot P-G Andersson som till SSR får Henrik Appelskog vid sin sida. Ersätter ordinarie lots Jocke Sjöberg som precis blivit pappa.
SSR-starten är tänkt som ett genrep inför WRC Vodafone Rally Portugal som Emil hoppas få ihop budget och bil till.
– Vi är inte riktigt hundra än med Portugal, men förhoppningsvis får vi ihop budgeten, säger Emil.
Då ska han i så fall köra en Citroën DS3 R5.
Vi jobbar hårt för Portugal och då behöver jag både mil och fart i kroppen. Så en start i SSR med femton mil specialsträckor, är perfekt!

*
BloggOgier1 Som ett brev på posten kom där återigen (för vilken gång i ordningen?) gnäll från Sebastien Ogier över att som WRC-ledare behöva agera ”sweeper”. När det stod klart för honom att han tappade 24 sekunder till vinnaren Hayden Paddon på ”Los Gigantes” kokade frustrationen över hos fransmannen. Enligt uppgift visade han tydligt sin irritation när rallykaravanen kom tillbaka till serviceplatsen.
Till Autosport förklarade Ogier hur uttråkad han var över att hela tiden behöva förklara startordningen, ordet ”joke” nämndes i sammanhanget. Målsättningen då var att bara avsluta rallyt och få åka hem till frun Andreas.
Rally är just nu ganska tråkigt. Vi får bra poäng som tvåa, men var är sporten, undrade Ogier.
VM-ledaren suckade över att det alltid bara var han som klagade på reglerna och konstaterade.
För mig blir det här mästerskapet mer och mer ett skämt!
FIA:s rallyboss Jarmo Mahonen förstod irritationen men hävdade att startordningen ligger fast året ut. Han delar inte Ogiers åsikt att detta skulle vara dåligt för sporten.
Titta bara på finaldagen i Argentina där vi fick en verkligt spännande söndag…
En liten undran har jag, delar Jost Capito och Volkswagen verkligen åsikten att den sport som man årligen spenderar miljontals euro i, är ett skämt? Jag tror inte man är av riktigt samma åsikt som teamets stjärna…

*
Betydligt gladare var Hyundais temachef Michele Nandan som kunde inkassera Hyundais andra WRC-seger.
Hayden har tagit en av de mest populära segrarna någonsin i WRC. Tempot och beslutsamheten på power stage var imponerande och han och John (Kennard) förtjänade verkligen ”the win”!
Hyundais andra seger men den första med nya bilen och detta i dess fjärde start vilket menar Nandan, visar hur hårt man jobbat i Alzenau för att uppnå triumfen. Nu är han optimistisk inför resten av säsongen.
Vi vet att där finns mer att göra och vi kommer att fortsätta att ”push” utvecklingen med bilen!

*
22 ERC-registrerade förare /kartläsare är anmälda till nästa deltävling grekiska Seajets Acropolis Rally 6-8 maj. Till detta kommer så nationella förare vilket till slut gör en startlista på runt 80 bilar.BloggConsani kopia 3
ERC-ledaren Kajetan Kajetanowicz har #1 på sin R5-Lotos Fiesta och följs av olycklige ryssen Alexey Lukyanuk som kraschade så oturligt under test senast på Irland. Otur förföljer även snabbe Citroën-åkaren Robert Consani (bilden) som säkerligen längtar efter ”a clean run” för att göra sig själv rättvisa.
Tråkigt nog inga nordbor i startlistan i detta rally som på sextiotalet var ett flitigt besökt äventyr för svenska förare.

*
Har varit tyst om belgiska WRC-föraren Francois Duval en längre tid. Ett tag ryktades det om att han var på väg tillbaka till WRC, men prislappen var för hög. Alltså inte för honom själv att köpa in sig hos ett team, utan hans eget pris för att köra en bil åt någon. Inte en spänn (rättare sagt euro) var han beredd att betala för att köra, han skulle istället ha pröjs. Nu verkar WRC-planerna få ligga kvar i kylskåpet och istället är det rallycross som är Duvals nya sport. När World RX kommer till Belgien som tredje tävling finns han på startlinjen i en Olsbergs MSE preparerad Fiesta ST RX Supercar.
Målsättningen för den belgiska rallycrossmästaren 2010 är att nå minst semifinal och kanske även final.
En bra bil och jag känner mig säker och tror att jag har en stor möjlighet här på hemmaplan, förklarade Duval inför en presskonferens med över 30 journalister.
Lite skillnad på intresset i Belgien mot här hemma för motorsport. Inte heller sponsorerna är samma där som här, Duvals huvudsponsor är öltillverkaren ”Gordons Finest Beer”…

*
BloggAlfredHemkommen från franska Essay och tävlingen CIK-FIA Karting Academy 2016 berättar Tomelillas Alfred Nilsson om sitt äventyr.
En mycket speciell bana där vädret kan ändras snabbt samt en bana som var mycket aggressiv mot däcken, menar Alfred.
På söndagen startade jag från första startled i förfinalen. Men på grund av tekniska problem med motorn sjönk jag hastigt ner till en 17e plats.
När det var dags för final var målsättningen att köra upp sig i fältet.
Redan på tredje varvet blev jag avkörd och blev stående, konstaterade en besviken Alfred.
-Fruktansvärt tråkigt när jag hade en framskjuten pallplats inom räckhåll.
Nu tas det nya tag till nästa tävling och inför den hälsar Alfred.
Jag tar nya tag och visar dom i Portugal!

*
När jag summerade nästa veckas intensiva rally/rs schema råkade jag skriva fel dag för ”Örkelljunga Prix”. Jag påstod att den kördes söndagen den 8 maj, men detta var helt fel.

– Det är lördagen den 7 maj som gäller och inget annat, hälsar tävlingsledare Lairon Ågren och tillägger.
Det finns några platser kvar till tävlingen och SMK Örkelljunga/Örkelljunga kommun bjuder på startavgiften för samtliga deltagare!

*

Ramona Karlsson, hänger fint med i Snapphanerallyt

Kommunstyrelsens arbetsutskott i Hässleholm var på sitt allra bästa humör senast och när detta så sammanföll med att ”spenderbyxorna” var nytvättade blev resultatet minst sagt positivt för Hässleholms MK. Kommunen går in som samarbetspartner vid Rally-SM och Snapphanerallyt i augusti och detta med 175 000 kronor. Kommunen skriver, ” Arrangemanget förväntas höja attraktionskraften för Hässleholms kommun och möjliggöra ökade intäkter genom övernattning och dagsbesök från de tiotusentals besökare som väntas till evenemanget.”.
Kommunalrådet Lena Wallentheim (S) kommenterar.
Vår satsning på SM i rally kan göra Hässleholm till en ännu bättre kommun vad gäller upplevelser. Besökarna ska känna sig hjärtligt välkomna till Hässleholm.
Tillsammans med hästtävlingen Hovdala International Horse Trials som arrangeras samma helg ute på Hovdalafältet förväntas evenemangen locka över 50 000 besökare till Hässleholms kommun.
I och med att det blir så många besökare, tävlande och medresande räknar vi med att vårt näringsliv får goda intäkter. En dagsbesökare spenderar i genomsnitt 500 kr/dag och en övernattande cirka 1000 kr/dag, säger tillväxtchef Mikael Kipowski.

*
Idag säger vi grattis till Ari Pieti Uolevi Vatanen som blir 64 år denna onsdag. Ari född Tuupovaara är en av Finlands stora rallyikoner, numera politker och vinodlare hemma i Frankrike. Han vann världsmästerskapet i rally 1981 med Ford och har även vunnit Dakarrallyt fyra gånger, med Peugeot. Vatanen valdes till Europaparlamentet 1999 från Samlingspartiets lista i Finland. 2004 blev han invald till samma parlament men nu som representant för franska Union pour un Mouvement Populaire.BloggAri
Själv träffade jag Ari senast i samband med Rally Monte Carlo när vi åt frukost ihop. Blev imponerad över hur enkel och lättsnackad han var trots den lite märkliga finsk/engelska han pratar.

Stort grattis, säger Motorbloggen!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *