Ogier fruktar Sardinien, 16 mill SS utan service, svensk R5-premiär, norskt o danskt i Skåne och surkrönika sågar Top Gear!

Bloggogier2Trots överlägsen ledning i WRC och att i princip varit l ledning mesta tiden av de tre nu körda deltävlingarna är fortfarande Sebastien Ogier lite gnällig över startordningen. Fransmannen hävdar fortfarande att han kommer att missa viktiga poäng på grund av att behöva spåra. När han och kartis Julien Ingrassia rullade upp som segrare i Mexiko var det femte raka i WRC-Polon och fler lär komma. Speciellt bekymrar sig Ogier över Rally Italia Sardegna, deltävling sex i serien. Att det gick bra i senast i Mexiko som har liknande förhållande som Medelhavsön tillskriver han enbart första dagens mjuka Michelin-däck.
Vänta till rallyn som Sardinien där det är omöjligt att använda mjuka däck, då kommer ni att få se skillnad, förklarar Ogier för wrc.com.
Är ändå glad över att vi i Mexiko lyckades göra något som vi  egentligen trodde var omöjligt…
Han får medhåll av teamkompisen Jari-Matti Latvala.
Det kommer att blir svårare redan i Portugal och så klart även på Sardinien. Du kan inte köra på mjuka däck eftersom vägarna är så tuffa så visst, det kommer att bli svårt för Seb!
Nu tror jag inte så mycket på det här snacket, blir säkert som i nyårsklassikern, ”The same procedure as last year, Miss Sophie?
Miss Sophie: The same procedure as every year, James!

*
Nu återkommer en av världens mest kända rallysträckor ”Ouninpohja ” till Neste Rally Finland. Arrangörerna har tyckt att senaste årens bansträckning varit i ”mesigaste” laget och vill nu tuffa till ”Formel 1 på grus”. Ingen bloggläsare har väl missat mitt ifrågasättande av det i bland hysteriska servandet på DM-nivå, säger bara tur ni inte kör i Finland. Första dagen bjuder på 16 mil special och sätt er ner, helt utan service. Det enda som kommer att tillåtas blir däckbyte. Kari Nuutinen i tävlingsledningen menar..
Förra årets omdöme om banan från deltagarna var positiv, kanske bästa någonsin och nu är vårt mål att göra en prefekt bana med minsta möjliga ändringar mot då!
Om inledningen blir lång och tuff så blir avslutningen på söndagen lite snällare, bara en enda sträcka Myhinpaa. En annan klassiker är Ruuhimaki som brukar vara med mot slutet, blir i år enbart shake down.

*
BloggMitsubishiTurerna kring nya svenska R5-projektet Mitsubishi Mirage by Hans-Erik Weng har varit många. Nu verkar det ändå som det mesta löst sig och i Holländska Tanks Rally ska billbyggaren himself i par med Patrik Karlsson agera föråkare. Projektet verkar fortskrida som planerat och under våren ska ytterligare bilar bli färdiga för leverans, en som väntar på bil är till exempel Patrik Johansson i Växjö.
Nu blir inte Hans-Erik och Patrik ensamma svenskar. Även Trollhättans Robert Blomberg med Kristoffer Karlsson till höger ska asfalttesta Mitsubishin. Bland favoriterna märks flerfaldige danske mästaren och flitiga Lille-Mats besökaren Tim Svanholt.
Inte nog med detta för nästa helg är Martin Berglund anmäld med Sofie Lundmark även de i nya R5:an till North Wales Rally vilket Sofie uppenbarligen gillar. På Facebook skriver hon.
Det kommer bli SÅ FRÄNT!
Den walesiska arrangören såg gärna svenskar i anmälningslistan och lockade till exempel med chans till fri start i WRC Wales Rally GB!

*
BloggGrybbPå söndag drar den sydsvenska rallysäsongen igång med SMK Hörbys RS-tävling Express-Specialen där Rolf Grybb, Hässleholm (bilden) i en Opel tillhör Mats Andersson utmanarna. Nästa lördag är det sedan som bekant gruspremiär i Simrishamn och sedan är det igång. I mitten av april är det premiär på andra sidan Öresund med traditionstyngda Rally Grand Prix i Kongensbro, första deltävlingen av ”Danmarksmesterskabet i rally”. Stort intresse knyts till regerande danske mästaren Christian Jensen med co-driver Freddy Pedersen i Peugeot 208 T16.
Sedan finalen har bilen varit ”adskilt og gennemgået for at sikre, at alt er som det skal være”, berättar Christian.
För att se till att allt funkar som det ska kör man i helgen en test i Struer.
Bland annat har växellådan varit Frankrike och till testet kommer tekniker därifrån som ihop med våra vanliga mekaniker ska se till att allt är okej.
Bilen är nu neutralt vitlackerad men det kommer att ändras till DM-premiären avslöjar Christian.
Vi väntar med att visa upp nya designen till Rally Grand Prixet i Kongensbro den 11. april.


När jag ändå är inne på det danska spåret så kollade jag lite på anmälningslistan till Simrishamnsmixen nästa lördag. Där finns två danskar anmälda, välkända svenskgästerna Johannes och Mick Fraas tävlande för FAMA i Volvo 940 respektive 240 Grupp H.
Kul är att där finns mer än dubbelt så många norska bilar anmälda att möta våren på Österlen. Två BMW M3 som körs av Arne Eriksen och Kjell-Ivar Erland från NMK Kosmo medan klubbkompisen Leif Erland kör Volvo 240. I en Volvo 940 hittar vi Rune Kittelsen, Kristiansands AK. Häftigaste bilen körs av Arne Gustav Olsen, NAF Asker&Baerum och han sitter i en ny R5 Citroén DS3.

*
Mina kunskaper om nya popsporten på fyra hjul, Time Attack är i stort ett helt obefintliga. I dag avslöjade proffsracern Alx Danielsson att han tänker satsa på grenen med en rekordmaskin på 1000hk en Nissan GT-R Ett monster som tack vare titelsponsorn This is Nuts är bilen chock-rosa och har redan fått smeknamnet Nuts GTR. Alx och ägaren Perra Pettersson hoppas att ”nöten” tar landets banor med storm.BloggAlx

–  Jag och Perra började prata om denna galna satsning för ett halvår sedan. Jag har ju följt TA nära sedan starten och varit närvarande vid många event.


Nu, fem månader senare, är Alx redo för att sätta rekord.

–   Av olika anledningar så hade fysiken blivit lidande sista åren. Jag började på 87kg i oktober och är nu framme vid målet 63kg. I TA finns inga viktgränser och jag behöver dessutom vara i fysisk toppform för att kunna tygla detta monster!
Tävlingsserien har vuxit explosionsartat inför säsongen och har lite otippat ett fullt startfält på 100 bilar redan. En av anledningarna är att det inte är lika kostsamt som vanlig banracing kan bli. Man kan t ex ställa upp med sin privatbil i någon av de lägre av de totalt fem klasserna.

–  Väldigt kul att landets bilförare har börjat se fördelarna med Time Attack. Att vi får in en profilförare som Alx är givetvis bra för oss alla både sportsligt och medialt, Mikael Jarosinski, ägare av TimeAttackNU.se .
– Vi vill ju även bygga våra egna stjärnor där inte minst bilarna har stor potential att bli kända var och en för sig.
Bilen premiärvisas i offentligt sammanhang under Bilsport Performance & Custom ShowElmiamässan under påskhelgen.

*
Ingen Top Gear fan har väl undgått bråket mellan BBC och den stora profilen Jeremy Clarkson som slutade med att han fick sparken. Nu har de övriga två föga förvånade valt att stötta Jeremy och hoppar av Top Gear. Både James May och Richard Hammond fick chansen att fortsätta men var inte så sugna. De sista inspelade avsnitten ville BBC sända under förutsättning att Clarkson klipptes bort. En källa nära trion som själv inte vill uttala sig, travesterar De tre musketörerna,
En för alla, alla för en!
Samtidig som jag läser detta kommer en kollega och visar Aftonbladet från i lördags där sure nöjeskrönikören Kristin Lundell tar upp ämnet med rubriken ” Är det äntligen slut på manscurligen?”. Krönikan är en enda lång sågning av programmet och inleds med ” Så ska en karl inte längre få unna sig att slira runt i e nball kärra, unna sig rasistiska glåpord när andan faller på låta smockan tala om han inte får stek på tallriken”.

Egentligen borde man så klart slutat läsa redan här men nu är jag som bekant ganska korkad så jag fortsatte. Lundell öser galla över allt som har med programmet att göra och avslutar med ” Ett gäng femtio-plus-grabbar som skiter i allt vad klimathot heter och utan att skämmas nöjesgasar runt runt med machoattityden fastspänd där bak”. Detta får så klart Lundell tycka det är ett fritt land, men jag håller inte riktigt med i hennes bedömning. Sedan är jag mer än lite fascinerad över att hon uppenbarligen tillhör en av de många miljoner som följt Top Gear framför tv-apparaten under alla de år som programmet sänts. För visst har hon väl sett programmet annars hade hon väl inte kunnat skriva en krönika i ämnet. Eller, ve och fasa har hon som vanligt bara ”henkat” på drevet …

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *