Ogier först ut i WRC-Monte, Veiby ensam skandinav i WRC3 och nytt i ”Svenskt Mästerskap i Rally”…

Inte varje dag det kommer mejl från ”AUTOMOBILE CLUB DE MONACO” till Motorbloggen men idag plingade det till från deras Communication & Média Manager, Richard Micoud. BloggMonteDet handlade om ”entry list” till WRC-premiären med det långa namnet ”83e Rallye Monte Carlo 2015 FIA World Rally Championship for Drivers and Manufacturers”. Själv brukar jag säga enbart ”Monte” känns lite enklare.
Inga överraskningar med Sebastien Ogier som seedad etta, Latvala tvåa och Kris Meeke som tredje bil. Direkt efter kommer så Sebastien Loeb med ”4” på bakrutan. Elfyn Evans går ut som femte bil med Ott Tänak direkt bakom. Neuville och Sordo har ”7” respektive ”8” på sina Hyundaier. Den tredje Polon körd av Andreas Mikkelsen har fått nummer nio vilket betyder att BloggCittra kopia 2Mads Östberg (bilden) har landsmannen framför sig med nummer tolv. Två Fordåkare följer sedan, Martin Prokop och så nykomlingen i högsta klassen, Lorenzo Bertelli. Nummer fjorton är så Henning Solberg med Ilka Minor till höger anmäld med Fiestan. Efter kommer Robert Kubica och fjolårstvåan Bryan Bouffier. Allra sist i första gruppen ukrainaren Yourii Protasov, även han i en Fiesta.

*
Elva bilar finns anmälda i WRC2 och här har man seedat Stéphane Lefebvre, Citroén, Quentin Giordano, Citroén och Craig Breen, Peugeot först i gruppen.
I minst WRC-klassen WRC3/J-WRC finns även här elva anmälda och bland dessa norrmannen Ola Christian Veiby med sin nya Citroén DS3.
Efter WRC3 kommer så tre riktiga publikfavoriter, alla i Porsche 911 där Francois Delecour anför gänget som även består av Marc Duez och Romain Dumas.
Har inte kontrollräknat antalet anmälda, men sista nummer är 119 och med lite vakanser bör det hamna strax under hundra bilar.

*
Nu är det bara en dryg månad kvar till SM/RM-premiären Vinterpokalen i Sandviken och därför blev jag glad när jag på SBF:s sida hittade följande meddelande, ”Rallyutskottet har justerat SM/JSM-reglerna för 2015.
5.5.1: Klasserna R1A, R1B har lagts till.
5.9: Plombering och kontroll av turbo, pop off-ventil skall genomföras.
5.15: I slutresultatet räknas 5 av 6 genomförda deltävlingar”.
Okej det var kanske för mycket begärt att få sig till livs tankar om hur Rally-SM 2015 ska skilja sig från de senaste årens ganska tunna historier. Självklart tänker jag då inte på de enskilda förarnas insatser utan mer på arrangemangens utformning. Finns väl ändå ingen som kan påstå att detta är sport på absolut högsta nivå?
Bläddrade mig fram till reglerna för det som jag och många med mig vant oss vid att det heter ”Rally-SM”. Här hittar vi då en nyhet i reglerna står nu, ” 2.2 Tävlingsnamn.
Tävling i mästerskapet ska benämnas ”Svenskt Mästerskap i Rally”. Hallå hur tänker ni här, hur ska detta skrivas i löpande text i till exempel en artikel? Lite märkligt är också att i samma regelhäfte står uppe i hörnet ”- SM Rally –”…
Sedan har man lyssnat till en del på förare som är intresserade att få köra i ”Svenskt Mästerskap i Rally” och som har R1A och R1B-bilar som nu går in i Otrimmat 2WD (R2). Känns dock som att de mer blir ”sitting ducks” för jägarna i de vassare R2-bilarna.
Junior-SM delas upp i två klasser Otrimmat och Trimmat 2WD precis som i år, men bara en mästare koras. Den med totalt flest poäng får guld för juniorer i ”Svenskt Mästerskap i Rally”.
Två nyheter finns, Power Stage där snabbaste föraren i SM-klassen får tre bonuspoäng, tvåan får tvåa och trean ett poäng. Sedan utgår ”Teammästerskapet” som aldrig blev någon större hit.

*
Med en månad kvar till Vinterpokalen är det inte direkt någon rusning i anmälningskön.BloggJerker kopia 4 I SM-delen har Jerker Axelsson som en av tre, anmält sig med Subarun. Lika många har visat intresse för nyinstiftade RM och bland dessa finns min klubbkompis i SMK Hörby, årets DM-vinnare i Klass D4 Thobias Svensson.BloggThobias Linderödsboende Thobias kör sin Golf ”fyra” i Grupp E.

*
Sedan en tid har det florerat ett rykte i Skåne att det skulle arrangeras en helt ny tävlingsserie med ”Grussprintar”. En tävlingsform som helt lyser med sin frånvaro här nere, möjligtvis om man undantar Trelleborgs nyväckta ”Falsterbosprinten”. När det så nådde mina öron att min egen klubb ihop med Kristianstads Mk och Hässleholms MK skulle vara de som låg bakom nya serien, då drog jag öronen åt mig. Som sekreterare i SMK Hörby har jag absolut inte full koll på allt, men ändå en hygglig inblick i vad vi har för planer framöver. I dessa finns absolut ingen ”grussprint”.

Kollade då med Mr Hässleholm, CG Wilke om han kände till saken och det gjorde han, men inte så som jag berättade. Istället var det ”fjädern och hönsgården” som gällde och CG bollade frågan vidare till välkände klubbmedlemmen Anders Åberg som visste besked. Anders berättar att det handlar om en planerad ”träning” på Hovdala i mars, ”Jag avser genomföra denna tävling i mars ja. Man får ju inte arrangera träning så då får det ju bli tävling. Vi har då snackat om Lokal Tävling vilket skulle innebära 3 klubbar och då känns HLMK, Hörby och Kristianstad som mest lämpade att bjuda in för detta.
Någon serie är det inte tal om 2015. I framtiden hoppas jag, och många med mig, att fler klubbar vill vara med och arrangera enkla små grustävlingar/sprintar. Alla minns vi grustagssträckorna utanför Lund mm för några år sedan. Det var riktigt kul.
Det finns inget bokat datum ännu. Jag och CG ska först ”sondera terrängen” så att vi inte bestämmer saker som inte går att genomföra!
 Med Vänlig Hälsning
Anders Åberg”.
Bara att hålla med Anders, visst skulle det vara intressant med ett DM i ”Grussprint”!

*
När vi är inne på detta så aviserade som bekant Mats Andersson och hans ”hang arounds” att man inte hade för avsikt att driva ”Asfaltcup” vidare 2015. Man var dock villig att överlåta konceptet till nya friska krafter menade Mats. För många blev det lite av ett chockbesked men nu verkar det som att finns ”nya friska krafter” som vill att cupen lever vidare. Mr President alias L. Servin ska ha ett möte med intresserade i början av året och han hyser gott hopp att få ihop en stark ”frisk” stab som axlar Mats och Kristoffer ”Koffe” Malmgrens ”livsverk”.
Ett tips, se till att asfaltsprinten i Tingsryd blir en deltävling i Asfaltcup 2015, bara ett tips alltså.

*
Tre saker är jag speciellt stolt över att jag aldrig gjort under mitt trots allt hyggligt långa liv. Jag har aldrig smakat en cigarett, varken tänd eller släckt. Samma sak med snus trots att jag stundtals omgivits av ivriga förespråkare för denna ”njutning”. Det tredje jag aldrig gjort, är att jag inte lagt en enda krona på smällare eller fyrverkerier. Något meningslösare än detta dj-la smällande har jag svårt att hitta. Har man dessutom hund blir man ännu mer rabiat och allra helst hade jag sett ett totalförbud mot skiten. Nu tittar Colin på mig och nickar!

*
Avslutar med stort tack för alla kommentarer på Facebook och i mejlkorgen efter gårdagens 1500:e Motorblogg. Verkar som ni vill att jag fortsätter ett tag till, så vi provar väl…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *