Abbring blåser Tidemand på WRC-sits(?), snö på ERC-premiären, Motorbloggen firar 1500:a och större än någonsin!

Ska man tro alerta Eriksson Motorsport och varför skulle man inte det, så verkar det som att Toyotaspåret i WRC för Pontus Tidemand är mer eller mindre kört. Istället har japanerna fastnat för f.d Peugeot-föraren Kevin Abbring som vad jag förstår inte längre är aktuell för fortsättning hos fransmännen där han gjort tjänst i årets ERC. Den 26-årige holländaren har under sin karriär kört lite allt möjligt från Junior-VM, Franska Mästerskapet och nu senast ERC. BloggAbbringSjätte plats i tabellen blev det med nya R5-Peggan (bilden) som strulade en hel del, så trots allt en placering som Kevin kan vara nöjd med.
Nu var Kevin precis som Tidemand, en av förarna som Toyota testade i en näst intill hemlig operation i Italien sent i höstas. Här imponerade holländaren vilket då ska ligga till grund för ett kontrakt med den japanska giganten. Även fransmannen Eric Camilli ska ha visat bättre gry än Tidemand och finnen Suninen, han ska då bli Abbrings ”teammate” i den kommande VM-satsningen.
Vad säger jag om detta? Märkliga namn, två trots allt ganska oerfarna förare när vi kommer till ”the highest level”. Abbring köper jag med lite tvekan men hade jag varit Toyotahöjdare hade jag nog plockat in ett betydligt mer rutinerat och erfaret namn vid hans sida, än en oprövad Camilli. Finns trots allt några att välja mellan, till exempel Juho Hänninen som kört Hyundai i år. Toni Gardemeister som numera mest kör lokalt på andra sidan Bottenviken. Ryssen Evgeni Novikov verkar bara ha försvunnit, snabb som f-n men tyvärr ofta mer vid sidan av vägen. Sedan har vi så klart PG Andersson som säkerligen kunnat tillföra ett och annat i ett nytt WRC-team. Eller varför inte ge Petter Solberg chansen då han verkar sugen på rally igen. Egentligen om jag ska vara helt ärlig, är jag väl mest bitter över att man inte gav Pontus Tidemand chansen att visa vad han går för. Toyota har sagt att i nästa månad ska besked komma i frågan om WRC 2017 för det anrika ralllymärket.

*

BloggJännerMed det udda upplägget start på söndag den 4 januari och målgång på tisdagen drar 2015-års ERC igång med Jännerrallye i Österrike. Ett rent asfaltrally men som nu istället ser ut att bli ett riktigt vinterrally. Rallyt med HQ i staden Freistadt förväntas få riktigt kallt kommande helg med temperaturer pendlande mellan minus fem ner till minus tjugoett grader. Dessutom har snön börjat falla meddelar arrangören och mer är på väg enligt den österrikiska väderlekstjänsten. Kan alltså bli tuffa förhållanden…

*
Missa inte kvällens SportspegelnSVT1 där ska man visa ett inslag om Volvos storsatsning Volvo Ocean Race. Sällan man har tillfälle att se så stor och spännande sport…

*
Idag är en stor dag för Motorbloggen då detta är det 1500:e blogginlägget sedan starten den 12 december 2009, pukor och trumpeter eller? Kollade in min allra första text och den handlade om, bli nu inte förvånade men om dubbdäck. Vem hade kunnat gissa detta? Här följer så premiärinlägget.
Efter lite påtryckningar, både uppifrån och från sidan är det dags att även jag tar klivet ut i det som vissa kallar ”blogghelvetet”. Tanken är att jag ska ge mina högst personliga synpunkter på bilar, trafik och naturligtvis motorsport. Företrädesvis motorsport med fyra hjul i marken, de tvåhjuls intresserade får hitta någon annan plats i cypberspace.
Nu när årets första snö faller borde jag kanske skriva om dubbdäck? Men det tänkte jag egentligen inte göra, fast det gick sådär…
För mig är det så självklart med dubb att jag inte kan hänga med förespråkarna för dubbfritt. I min lilla hjärna kan jag inte få in att det kan bli för säkert i trafiken. Men vissa läs de som kör dubblöst,menar ju faktiskt det, att den lilla extra marginal som dubben ger är onödig.
De senaste tjugofem åren har jag en årlig körsträcka på cirka sextusen mil, alltså fyra gånger ”normal-svenssons” körning. På sommaren har jag aldrig under fyra millimeters mönsterdjup på däcken. Jag har extraljus och under nästan hela 00-talet kört fyrhjulsdrivet. Kör alltid bältad och försöker hålla hastighetsbegränsningarna. Detta även om nya 80-gränsen känns mer än lovligt långsam på vissa vägsträckor, men det tar vi en annan gång.
Det jag menar är att varje trafikant måste göra allt för att optimera sin och framförallt sina medtrafikanters säkerhet. Dubbfritt är helt Ok, men då hoppas jag att du ställer bilen hemma i morgon. För jag är inte intresserad av att ha dig som en högst ovälkommen gäst i fronten på väg till jobbet.”.
Kunde lika gärna har varit skrivet i dag den 28 december.

*
Mycket har så klart hänt sedan det första inlägget, inte minst har besökarna till Motorbloggen ökat nästan lavinartat. Minns någon gång i slutet av 2010 eller början av 2011 när besöksstatistiken kom och jag just passerat tusen unika besökare. Då trodde jag att Motorbloggen inte kunde bli så mycket större, vilket var helt fel, tokfel, fetfel, eller dunderfel. Senaste mätningen är från första halvan av december 2014 och då har 12169 olika personer varit inne och läst bloggen. Siffror som nästan svindlar och för att få lite perspektiv kan man jämföra med ”Handbollsbloggen” som borde vara given etta i en stad där handboll är allt, kult, religon, you name it. Men ”handbollsloverna” är inte ens i närheten av er motorintresserade. Högsta siffran för IFK Kristianstads förlängda arm under samma mätperiod visar på 2923 unika besökare. Med andra ord lockade Motorbloggen nästan tiotusen fler läsare. Nu är handbollarna inte ens tvåa utan det är Fotbollsbloggen som kan glädja sig åt 4596 besök de här två första veckorna i december.
Sedan en dryg månad tillbaka läggs även bloggen ut på Facebook och Twitter vilket ökat besöken ännu mer. Lite kul är att en av de senaste ”följarna” via Twitter är ”Club Hyundai Espana”, kanske någon svensktalande medlem som översätter för resten av gänget, vad vet jag…

*
En sak som slår mig är vad som kan utläsas av den här statistiken. Då bland annat, intresset för motorsport bevisligen är stort. Tyvärr väljer ändå landets olika sportredaktioner att hänföra oss till ur intressevinkel samma kategori som, bågskytte och rodd för att nämna andra lågprioriterade sporter. Lite som att skjuta sig själv i foten kan jag tycka.
Nåväl, nu siktar Motorbloggen framåt och närmast är det så klart 2000-strecket som är målet. Hänger ni med?

*
BloggTommyFör att fira mig själv och bloggen lite extra fick jag en fin Opelbild av Lars Svensson från Kristianstad. Första Kadetten i en TV-Sväng, ska jag gissa på 1999 och där uppenbarligen Roland B. haft lite hams med noterna. Normalt sett finns inga bilder på mig och Kadetten där vi inte har idealspår så detta misstag måste sorteras in under kategorin, ”kartläsarmiss”!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *