Ogier får själv ringa Citroën, VW-surr, Adielsson testar hos M-Sport, vinter i Nässjö(?) och kartingklubben fick betala!

Sébastien Ogier (F) WRC Rally Argentina 2015

Nu snurrar och surras det så mycket om vad som har hänt, ska ha hänt och borde ha hänt efter Volkswagen ”Exit-WRC” att det är omöjligt att hänga med i alla turer. Ska ändå försöka bena upp lite och börjar med att Citroën-bossen Yves Matton uttryckt en önskan att få ett snack med Sebastien Ogier om framtiden men säger också att det inte är hans sak att ta kontakt. Dock ska inte den fyrfaldige världsmästare hoppas alltför mycket om man ska tro Autosport där Matton säger sig vilja behålla nuvarande ”line up”. Han hävdar att Citroên följer linjen att plocka in nya förare som Craig Breen och Stephane Lefevbre men tilläger han.
När en fyrfaldig världsmästare är ledig så är det klart att man blir intresserad.
Nä det kommer till Jari-Matti Latvala och Andreas Mikkelsen verkar däremot dörren i Paris vara stängd och det är Matton som stängt.
 Där är det helt annorlunda, dom är inte från Frankrike och har dessutom ingen VM-titel…
Även Tommi Mäkinen har föga förvånade visat ett visst intresse för i första hand Latvala men enligt finska källor ska även Mikkelsens namn ha nämnts hos Toyota Gazoo Racing. Däremot betraktas risken där borta liten för att få Sebastien Ogiers namn på ett kontrakt för att köra nya WRC-Yarisen. Själv är jag inte lika säker och skulle mycket väl kunna tänka mig att det borta i Tokyo ses som årets optimala PR-grej att locka över Ogier till nya teamet. Inget snack utan att Toyota hade fått en flygande start med honom i bilen till premiären både för nya WRC och Toyota i Rally Monte Carlo!
Inte så konstigt att det surras mest om Ogier, sedan Latvala och allra minst het i det här läget verkar Andreas Mikkelsen vara. Har faktiskt inte hört mer än gårdagens kopplingar till M-Sport och så det i mina öron knappast troliga, att köra World RX i team med Petter Solberg.

*
Däremot surras det friskt om Volkswagen och just rallycross. För oss då närmast surr om Volkswagen RX Sweden och där Marcus Thomasfolk till Värmlands Folkblad säger sig inte veta så mycket om vad WRC-avhoppet innebär.
Ambitionen är att jobba långsiktigt med projektet men hur det påverkas av det här beslutet är för tidigt att säga.BloggKristofersson
När jag träffade Tommy Kristoffersson teamledare i Barcelona hoppades han mycket på ett utökat samarbete med tyskarna. När nu WRC läggs ner borde chansen öka att man får både tid, resurser och kanske även några euro över för att stötta Volkswagen RX Sweden som faktiskt är med och slåss om VM-silver. Tommy håller med.
Självklart är det tråkigt att man ska lägga ner rallyt. Men för oss som brinner för rallycross var det en positiv prognos. Jag ser inget som tyder på att det skulle vara sämre läge för oss.
Alltså bara att hoppas att det gamla ordspråket ”den enes död den andres bröd” gäller i sammanhanget…

*
Däremot ser det tufft ut för Rally Sweden och där samma Thomasfolk (han är informationschef hos Svenska Volkswagen) till både VF och NWT förklarat att det troligen inte blir någon förlängning av sponsoravtalet efter 2017. Känns också ganska naturligt att inte längre vara sugna på att putta in pengar i något som na inte själv är engagerad i. Fast å andra sidan så vad har Volkswagen med Malmö FF att göra? Dit skickas X-antal kronor varje år för loggan ska synas på deras tröjor…
Därmed sätter jag punkt för ”Dagens Volkswagen”!

*
BloggAdielssonKänns som att Mattias Adielsson i par med Andreas Johansson gjort sig ett namn i England efter årets körning med Vauxhall Adam R2. I morgon kommer duon att vara på test hos M-Sport för att känna på R5-Fiestan.
Snacka om att det kommer att bli häftigt. Vi kommer att köra ett test med deras R5-bil under fredagen, berättar Mattias.
Vi är riktigt glada att ha fått inbjudan till testet och ska göra det bästa vi kan av det. Vår säsong i England med Vauxhall har varit tuff, det känns dock som att vi har gjort avtryck och skapat lite uppmärksamhet runt oss med vår framfart.
Kan det bli så att Fredrik Åhlin får sällskap i BRC till 2017?

*
Närmare i tiden ligger lördagens final i Bilsport Rally Cup, klassiska ”vintertävlingen” Novemberskölden i Nässjö . Stort startfält med över 160 bilar som bjuds på fyra sträckor på totalt 24 kilometer. BloggNässjö
Som vanligt är vädret nyckfullt på Småländska Höglandet och idag rapporteras, ” Mer snö har inte kommit men med någon minusgrad har det frusit på lite. Ska ligga runt nollan ikväll och bli ganska kallt inatt. Sen om man kollar väderprognosen så blir det några plusgrader och regn på lördag vilket borde ta bort allt ”farligt”.
Tävlingsledningen tar beslut ikväll hur upplägget ska bli för rallyt.”BloggPontus
Har kollat igenom anmälningarna och det är onekligen inte bara ett stort startfält utan även fyllt av fortåkare som gillar att köra ”onotat”. Nöjer mig med att glädjas åt att min klubbkompis Pontus Berglund fått ordning på sin 940-motor efter raset i SM-tävlingen Snaapphanerallyt. Sätter nu pappa Peter i högerstolen och gör come back.

*
I Danmark körs finalen i populära Yokohamamesterskabet borta på Jylland i Fredericia. Från Sverige kommer SMK Hörbys Anders och Anna Palmquist i sin ettriga lilla Peugeot. Ligger trea i klass 3 där Kenneth Kolbe Jensen leder med internationellt kände co-drivern Jeanette Kvick.BloggPedersen kopia 4 I Klass 1 är det Sverige-bekantingen Johnny Pedersen som toppar med BMW M3. Fast för Johnny har inte uppladdningen varit optimal då han förra helgen körde 47. ADAC Rallye Atlantis i Kaltenkirchen. Det gick så där berättar Johnny.
Der var ventetid før prøven og de E mærkede gadedæk havde dårligt greb uden varme og JP kom en anelse for hurtigt ind i en H3 og bilen snittede græsset i yderkanten af vejen og så var det desværre game over.
Vi håber at få bilen klar til Yokohama finalen.”.

*
Ingen har väl glömt den svåra olyckan i Rally Edane tidigare i år och där man från polishåll antydde att tävlingsledare Micke Lindh skulle hållas ansvarig för det som skedde. För alla som trott att sunt förnuft upphört att finnas till så är detta fel, det finns kvar. Idag skriver Lindh själv på FB om saken.
”Igår fick jag ett lättande besked och en stor och tung sten lättade från mig. Kammaråklagaren har beslutat att det inte väcks något åtal mot mig efter olyckan i Rally Edane. Jag måste tacka för allt stöd från alla, ingen nämnd och ingen glömd under fyra långa och tunga månader. Och förlåt till alla som velat prata med mig om det som jag avisat pga det varit nog så tufft att bli påmind om det hela tiden. Nu hoppas jag de skadade forsätter att repa sig samt all lycka till mina efterträdare i rallysektionen i Westom.”.

*
BloggKart kopiaTyvärr gällde inte sunt förnuft i tvisten mellan Kristianstad Kartingklubb och en av sina ”sponsorer”. ”Stämningsansökan lämnades in den 11 september i fjol sedan ett anläggningsföretag stämt klubben på över en miljon kronor plus ränta för obetalda fakturor gällande stängsel och konferensutrustning (ljudutrustning), medan klubben menade att det var ett sponsringsupplägg med utbildning och hyrkartsrace.
Personen som gjort beställningarna är engagerad i kartingklubben, men har också arbetat för företaget.
Enligt uppgifter till Kristianstadsbladet blev det tvist av det hela när hen slutade att jobba där.
Målet skulle avgöras i Kristianstads tingsrätt i slutet av november, men efter ett års samtal har de båda parterna nu i elfte timmen kommit överens.
– Vi betalar 400 000 kronor inklusive moms. Det var vad vi hade råd med. Det hade kunnat sluta på 1,5 miljoner kronor inklusive advokatkostnader, säger Tobias Groth, ordförande i klubben, om förlikningen”.
Så klart en jättesmäll för klubben där så många lagt ner så många oavlönade timmar för att skapa ett kartingcenter av sällan skådat slag. Kan inte utan att hoppas att pengarna värmer gott hos företaget, borde göra så då dom ju kommit till med hjälp av både svett och tårar…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *