Ogier & Co tvärs emot bossen om WRC-regeländring, Hirvonen svarar kritikerna, ”semestern” rullar på bland ”gula stenar” som inte är kantareller…

Nu agerar VW Motorsportstjärnorna Sebastien Ogier, Jari-Matti Latvala och Andreas Mikkelsen inför de planerade förändringar av WRC till 2015. Främst är det startordningen som trion vill förändra gentemot förslagen som ska dryftas på mötet i Peking inom kort. Idag kör WRC-ledaren först inledningsdagen vilket normalt sett är en klar nackdel på snö och grusrallyn. Nu är förslaget att detta ska utökas att även gälla dag tvåa vilket så klart gillas ännu mindre än tidigare regel.
Helsinki Battle Finnland 2014Ogier som tagit initiativet till brevet ställt till FIA-basen Jean Todt menar.
Som förare tänker jag så klart på min sports framtid och detta har jag diskuterat med mina teamkompisar.
Ingen hemlighet att Ogier varit kritisk till dagens system länge och ser ”nytänket” som ännu sämre.
– Iden är solklar, den bästa föraren ska missgynnas för att minska avståndet till övriga startfältet och därmed skapa mer spänning i mästerskapet, förklarar Ogier.
Enligt min åsikt är den nya regeln ännu orättvisare än tidigare…
Världsmästaren förslår istället.
Vi skulle vilja åka efter mästerskapsresultatet dag ett, men med omvänd startordning dag två och sista dagen efter placeringen i tävlingen.
– Detta skulle bli rättvist, konsekvent och lätt att förstå!
För att ytterligare spä på det hela så är inte VW-basen Jost Capito inne på samma linje som sina förare, han har istället backat de nya reglerna.
Sebastien har sin åsikt om detta och jag kan förstå att han inte håller med mig. Men vi måste ändå acceptera reglerna från FIA och jag är ändå helt övertygad att den snabbaste föraren vinner.
Capito menar också.
Är du först på vägen som ledare så har du tvåan direkt bakom dig. Det är ju inte så att han startar först som bil tio på sträckan…
Onekligen spetsar detta till Peking-mötet och mitt tips är att Todt och hans ”hang arounds” går mer på Capitos linje än hans anställdas…

*
Sympatiske Mikko Hirvonen sitter nog ganska löst hos M-Sport efter sin tämligen skakiga säsong. Femton WRC-segrar har han i bagaget men i år har det bara blivit en pallplats efter återkomsten med Ford. BloggMikkoTrots alla motgångar menar Mikko i en intervju med wrc.com, att han hela tiden gör sitt bästa trots att kritikerna menar att han saknar motivation.
– I både Finland och Tyskland var jag riktigt nöjd med min körning och jag tror att vi kommer närmare gränsen för vad vi kan göra med den här bilen.
Problemet av någon anledning är att jag inte kan köra så här hela tiden. I Finland t.ex var där sträckor där jag kände att ”we were absolutely on the limit”.
Malcolm Wilson förklarade efter Mikkos hemmatävling att han var verkligt besviken och menade att inte Mikko njöt av körningen, något som Mikko absolut förnekar.
– Absolut njöt jag av körningen, ”going flat out in the forests” gillar jag verkligen. Men jag skulle vilja vara närmare rallyledarna men ”the VW boys” gör allting så frustrerande. Det är detta som är den stora grejen för tillfället!
Inför Coates Hire Rally Australia, som han vunnit tre gånger förnekar han att VW:s överlägsenhet påverkar inställningen.
– Jag är helt övertygad att göra bra ifrån mig i Australien och att göra det bästa jag kan med min bil, ”that’s all I can do”…
Som jag alltid sagt, ”så länge man gör sitt absolut bästa kan ingen klaga”. Tänk också på detta när ni ser Silver-VOC:en flyga fram…

*
Ser ett märkligt förtydligande på Resultatservice efter East Sweden Rally, ”ESR – förtydligande angående uteslutning.
Då ryktesspridning förekommer avseende uteslutningen av startnr 29, Johan Eklöf/Henrik Fridholm vill Tävlingsledningen göra ett förtydligande:
Startnr 29 har undlåtit att lämna tidkort till funktionär i TC och då uteslutits från prisbedömning.
Tävlingsledare ESR/ Stefan Thaleman”.
Nu har jag ingen som helst aning om vad som hänt i WRC-Skodan, men nog låter det konstigt att man inte vill överlämna sitt tidkort till en funktionär. På något vis känns detta ganska centralt i en rallytävling att lämna ifrån sig tidkortet? Har trots allt ett par hundra tävlingar i mitt cw och därmed även råkat ut för många konstigheter, men kan inte minnas att vi någonsin vägrat lämna ifrån oss tidkortet…


”Semestern” rullar på och idag har det varit ”bandning” och annat sträckfix på ”mina” två sträckor inför TV-Svängen på lördag ( egentligen hade ingen blivit gladare än jag om någon snott ”mina sträckor” ifrån mig?). Började runt nio i morse och vid tvåtiden var jobbet klart och då snackar vi alltså bara två av sju sträckor. Undrar hur många av dagens aktiva som egentligen ens skänker en minimal tanke på allt jobb där ligger bakom en rallytävling? Nu tillhör jag inte alls dom som jobbar mest med TV-Svängen, långt därifrån men även de många små kuggarna måste greppa in i maskineriet, annars blir det tvärstopp. Det är där jag kommer in som den lilla kuggen…
Nåväl jobbet flöt på bra och detta under mestadels regnfri himmel (mer regn behövs absolut inte, i Hörby har kommit runt 45 millimeter sedan i tisdags). Träffade flera positiva boende/markägare och jobbet flöt på bra tills mitt försök att ”dika bort” regnvatten i en uppförsbacke. Smaka på den, leda vatten uppför är inte lätt och jag kan bara konstatera att naturen än en gång vann över människan.

*
I fjol var det lite kritik/gnäll över att ”där fanns sten mitt i vägen” på en sträcka. Okej, vid min kontroll idag visade det sig att ”sten mitt i vägen” visade sig vara stenar mellan 40-60 centimeter från den väg som en gång våra förfäder drog genom skogen öster om Hörby. BloggSten2Nu hade vi dessutom tur, en lantbrukare ”lyckades” tappa två rundbalar väldigt strategiskt. Håller man på lördag samma spår som 2013 så blir en läckande oljesump det lilla problemet…
Nästa ställe för min ”vägkontroll” visade även detta sten på behörigt avstånd från vägkanten, ändå klassad som ”sten mitt i vägen”. Nu fick jag via mobilen höra av en klubbkamrat att jag skulle se till att hålla ”Grupp H-spåret rent”. Bloggsten1BloggSten3Här rådde dock ”hörbarhet nolla”, istället bandade jag både stenen och ingången till kurvan plus att den i likhet med andra av mig bedömda tuffa stenar utanför vägen målades vackert gula. Vill därför poängtera för alla er som ska åka TV-Svängen på lördag, det som lyser så vackert gult i vägkanterna är inte kantareller…

*
Skam att säga det men Opel-Spottingen har kommit lite på skam den här intensiva veckan men Leif Persson i Hällevik vilar inte sina BloggRekordOpel-ögon,” Opel Rekord 1700 1962, stod utanför Lörby Bildemontering MEN den ska inte skrotas allt enligt ägaren.
MVH Leif Persson i Hällevik.”.
Skrotas? Hur tänkte du här Leif, det är väl klart att man inte skrotar en sådan skönhet. En Opel är som fint vin, blir bara bättre med åren…

Ett svar på “Ogier & Co tvärs emot bossen om WRC-regeländring, Hirvonen svarar kritikerna, ”semestern” rullar på bland ”gula stenar” som inte är kantareller…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *