Meeke snabbast i WRC-Australien, hur är harmonin hos VW, TV-Svängs tipset och var finns alla ”femtonhundror”…
Kris Meeke verkar stärkt av det faktum att hans WRC-framtid troligen är säkrad trots missen i Tyskland och försöker nu imponera på Citroén-bossarna genom att var snabbast på dagens shake down inför Rally Australia. Inte nog med att nordirländaren var snabb, nästan lika snabb var glädjande nog Mads Östberg med Jonas Andersson i högerstolen. Bara 0.4 sekunder skilde mellan de bägge Cittrorna och lika långt ner var det sedan till trean, Hyundais Thierry Neuville. Först på fjärde plats hamnade bästa VW-åkare, Jari-Matti Latvala med i sammanhanget gigantiska 1,4 sekunder efter Meeke. En tiondel sämre körde så Sebastien Ogier och med samma tid bästa Fiesta-föraren, Mikko Hirvonen.
– Kändes jättebra i morse, konstaterade Meeke efteråt.
Lite konstigt tyckte han det var att bästa tiden kom på sista körningen när han inte alls kände sig komfortabel på sträckan.
– Vi ändrade lite på bakfjädringen vilket inte kändes så lyckat, men konstigt nog var tiden ändå bra…
Trots detta väljer nu Meeke att återgå till den gamla inställningen på fredagens första sträcka. Inte bara fjädringen som krånglade hos Kris, även med vänsterörat hade han problem och fick hjälp av teamets läkare.
– Hörde inget med vänsterörat och det konstaterades en infektion som även påverkade balansen, men detta är nog fixat med hjälp av medicin.
*
Även Mads Östberg var nöjd med sin ”pace” på sträckan.
– Skönt att vara tillbaka på grus igen och det är alltid lite av en chock i första kurvan efter att ha kört på asfalt. Men jag är glad för det vi åstadkom!
*
Undrar egentligen hur harmonin är i VW-teamet med tanke på att Jost Capito nu dementerar att där finns en spricka mellan honom världsmästare Ogier. Det handlar alltså om det som jag skrev igår, startordningen inför WRC 2015 där de båda har helt skilda åsikter. Capito går på FIA:s linje medan Ogier, stöttad av sina teamkompisar vill ha en helt ny startordning. Men även detta att Ogier lär ligga i förhandling om nästa år och då verkar det som han är ute efter ”löneökning”. Tydligen har läget varit lite spänt mellan de båda även om Capito nu menar till Autosport att de är ”back on track”. På den direkta frågan om han tror att Ogier kör Polo även nästa år svarar han.
– I think so!
– För oss finns det ingen anledning att ändra något och samma sak för våra tre förare, finns ingen anledning att ändra, säger Capito.
– Vi är lyckliga med dom och de är lyckliga med oss…
Nu är där nog ingen rök utan eld och mellan raderna kan utläsas att läget varit lite spänt mellan de båda, inte minst efter Ogiers krascher i Finland och Tyskland. Nu stöder dock Capito sin stjärna.
– Vårt samarbete är starkare än någonsin och det är precis vad han behöver just nu. Sebastien måste känna att vi tror på honom vilket jag absolut också gör!
Ogier själv säger inte så mycket men konstaterar att det varit en ”skit sommar” och lägger skulden helt och hållet på sig själv för detta.
– Jag lät olika saker störa mig vilket helt klart gjorde mig svagare, var inte fokuserad nog på vad jag måste göra!
– Men detta har jag jobbat på och kommer hundra procent fokuserad på seger i helgen!
Nu är jag inte någon sorts amatörpsykolog som genom att bara studera folk och utifrån detta utläsa hur deras förhållande är sinsemellan. Men har tillbringat en del tid i närheten av VW-teamet och min bestämda uppfattning är att det finns en helt annan värme mellan Latvala/Mikkelsen och Capito. Där verkar det som att man verkligen uppskattar att vara nära varandra. Medan med Ogier i bilden känns det mera som att man jobbar ihop på samma företag, that´s it. Som sagt jag är ingen psykolog…
*
Dags för tipset.
1. Jari-Matti Latvala Polo
2. Mads Östberg Citroén
3. Sebastien Ogier Polo
4. Thierry Neuville Hyundai
5. Kris Meeke Citroén
Sorry Mikko Hirvonen, men jag tror inte du lyckas klämma dig in på topp-fem, men gudarna ska veta att jag håller tummarna!
*
En dag i förtid lämnar jag tipset inför den 50:e TV-svängen på lördag. Med tanke på ”att göra listan” är lång som ett ösregn inför morgondagen är jag inte helt säker på att bloggskrivandet går att pressa in. Med efteranmälan stängd blev det 146 namn i startlistan vilket känns ganska okej och helt i linje med de flesta tävlingar i Sydsvenska Rallycupen där jubilaren är sista deltävling. I 4WD-klassen saknas snabbe smålänningen Åke Jacobsson och istället är det östgöten och SM-trean Joakim Längberg som ska försöka utmana de skånska storheterna.
4WD.
1. Stoffe Nilsson Subaru
2. Jocke Grahn WRC-Ford
3. Joakim Längberg Mitsubishi
4. Ingvar Andersson Subaru
5. Mikael Wehlin Subaru
2WD.
1. Jocke Kristiansson Opel
2. Mats Andersson Opel
3. Christopher Zeijlon Volvo
4. Pierre Fransson Volvo
5. Johan Green Golf
Frågor på detta?
*
Men innan de här glada gossarna tar sig an TV-Svängens sju sträckor startar där fyrtio klassiker och där jag är speciellt glad för att en verklig Opel-älskare finns med i fältet, Björn ”Nalle” Johansson med sin Kadett GT/E. Närmare presentation känns inte helt nödvändig…
*
En annan sak som slår en när man kommer till klassiskt rallytävlande, varför är det så få ”femtonhundror” (VW 1500S) i dagens tävlingar? Till TV-Svängen är där bara en enda anmäld, hemmaföraren Lars Ohlssons röda medan det 1965 fanns åtta stycken i startfältet. Nu är det inte den här modellen jag brinner speciellt för, men visst är det en tuff rallybil och när man ser Bengt Gyltmans läckra (trots att den är grön…) bil till försäljning på Blocket blir det lite ”vill ha-varning”. Man kan läsa i annonsen, ”Motvilligt så lägger jag ut min Notchback till försäljning.
Bilen är klar AppK bil utom skummad tank, allt övrigt finns , nya godkända stolar och 6-punktsbälten, mockaratt, släckare. 2 förbandskit, bur, ja den är i princip färdig att starta med.
Fyra fräscha grusdäck på och ytterligare två medföljer, skivor fram och fyrbultsfälgar
Homologeringspapper finns.Gatbesiktigad som den rullar. 1965 rallybil från 1980 talet.
Bilen är nyligen ombyggd just för App K, plåtad motorrum och väggen mellan kupé och motor, över tank och aludurkplåt i kupén. Växellådan är en tätstegad ZF med rakskurna drev, mycket behaglig att köra och växla. Ca 80-90 hk vassare kam, bultade vippor och vipparmar, avgassystemet ombyggt original med rensad dämpare och breddade gavlar och korslagda rör i den.
Tidstypiska extraljus Bosch Knick .
Bilen fick juryns pris på VW Historiska Klubbens årsmöte för två veckor sedan.
besiktigad till 2016
Vill vara noga med att jag endast säljer den till en seriös köpare, vill att den ska bevaras och användas till det den är byggd för Klassic Rally eller Regularity eller bara åka på gatan och njuta..
Priset är 70000 eller bästa bud.”.
Visst borde det finnas fler femtonhundror i den klassiska rallyskogen eller har jag fel?
*
Lite lustigt att samtidgt som den 50:e upplagan körs av TV-Svängen så startar en helt ny era på Pekings gator, FIA Formula-e. De tävlande kör eldrivna ensitsiga tävlingsbilar med en effekt på 200kW (270bhp). Renault bidrar med Spark-Renault SRT-01E design. Bilen kommer att användas av de tio lag som tävlar i mästerskapet.
Renault är även titelpartner av e.dams teamet som startats upp av Alain Prost och Jean-Paul Driot. Förarna Sébastien Buemi och Nicolas Prost har till uppgift att tävla på uppdrag av e.dams-Renault teamet under de tio tävlingarna den första säsongen av FIA Formula-e mästerskapet.
Nya tider, nya bilar men f-n vet om jag tycker det låter så kul. Det kan åtminstone inte mäta sig med ljudet från en VW 1500S med rensat avgassystem…