Latvala bort från WRC i Argentina, nytt Seat-team i STCC, Sordo kör IRC på Korsika och fälgfrågan i VOC!
BREAKING NEWS! Jari.Mati Latvala missar WRC tävlingen i Argentina.Nyheten kom på wrc.com och anledningen är att Fordproffset brutit nyckelbenet när han åkt längdskidor (!). Nyheten är nu bekräftad av Ford, men vem som ersätter framgår inte. För mig är där bara två kandidater, Ott Tänak = kanske, Mads Östberg = självklart. Sedan håller jag med VF, PG Andersson borde få chansen, men tror det knappast.
Stackars Jari-Mati där gick guldtåget och redan nu kan han fokusera på DAS Auto för 2013!
Ett nytt team till STCC presenterades idag, det var Seat som avslöjade att man kommer att köra ett tvåbils-team med sikte på en tre års satsning. Förare i Seat-bilarna är Santosh Bergren och Robert Appleqvist. Helt nybyggda bilar får man till sitt förfogande och generalagenten ( bara det att man gjort klart med dom innan man går ut i media är värt respekt…) är nöjda. I ett pressmeddelande säger ”Seatarna”.
– Som generalagent känns det bra att kunna hjälpa de här unga och ambitiösa killarna i ett mästerskap där både de och våra bilar får exponering i rätt sammanhang.
Bas för Seat Team Sweden blir i sammanhanget rekordunge och bara tjugotvå år gamle, Emil Svensson.
Så här ser startlistan ut så här långt:
Klara STCC-förare 2012
1) Rickard Rydell, Chevrolet Motorsport Sweden
2) Jordi Gené, Team Biogas.se/KMS
3) Johan Kristoffersson, Team Biogas.se/KMS
4) Johan Sturesson, IPS Team Biogas
5) Patrik Olsson, IPS Team Biogas
6) Tomas Engström, Honda Racing Sweden
7) Michel Nykjaer, Chevrolet Motorsport Sweden
8) Joakim Ahlberg, BMS Racing
9) Andreas Ahlberg, BMS Racing
10) Claes Hoffsten, TBA
11) Santosh Berggren, Seat Team Sweden 12
12) Robin Appelqvist, Seat Team Sweden
Skrev häromdagen om ”fälgdebatten” på Volvo Originals hemsida. Nu har ”generalen” Roger Fransson haft ute en undersökning bland VOC:arna där man fått svara på en del olika frågor i ”caset”. För mig blev underökningsresultatet lite förvånande, en klar majoritet eller tre av fyra som svarat vill åka på annat än originalfälgar.
Nu handlar det enligt Fransson inte om att släppa fälgar fritt, detta är helt uteslutet. Man ska istället bara plocka fram en ”klassad” fälg som komplement till originalfälgar som även de framöver kommer att vara godkända (tack för det!). Priset hoppas man ska hamna runt 1300 kronor vilket enligt Fransson och de som är positiva till förslaget innebär en klar ekonomisk fördel mot att åka ”original”. Skälet till detta är att originalfälgarna är för klena plus svåra att få tag i (?) och kostar massor av pengar i form av punkterade däck. Något som nu ska vara helt slut om man bara får åka på nya och dyrare fälgar resonerar man. Jag är skeptisk, om detta stämmer skulle i princip aldrig grupp H -bilar med fria och starka fälgar köra punktering med förstörda däck som resultat …
Nu har jag gott om fälgar och kommer för egen del inte att tära på min snäva budget för att åka nytt/dyrt utan väljer gammalt/billigt. Men kan ändå inte låta bli att tänka på vad och vem det är som ser till att ”åka rally ska inte få vara billigt”, jo förarna själva. Kan man hitta kryphål i regelboken eller hitta nya kreativa, läs dyra lösningar då applåderas man kraftigt. Däremot om det kostar en hundring extra i anmälningsavgift till tävlingen, då störs man oftast inte av några applåder!
Fint främmande blir det i nästa IRC-tävling på Korsika. WRC-meriterade Dany Sordo är anmäld med en MINI S2000 och blir med en gång en rejäl utmanare till trion Mikkelsen, Häninnen och Kopecky. Nu behöver trion dock inte darra på manschetten på riktigt för Sordo är inte anmäld till IRC utan kör bara för äran och totalsegern. När rallyt ingick i WRC placerade spanjoren sig som trea både 2006 och -07. En anledning till Prodrives intresse för Tour de Corse uppger man vara att de fem timmar långa livesändningarna från asfaltrallyt.
I helgen är det kartingpremiär ute på nya nästan F1-liknande Åsum Ring. Här kommer väl Noah Milell som vanligt åka åttor runt konkurrenterna, ingen direkt högoddsare att tippa så. Men vad kommer pappa Niklas att ha på huvudet, det är den stora frågan!
Så har då de första Team Tidö-Porscharna trillat in till Midnattsolsrallyt. Precis som i gamla tider är nu Björn Waldegård och Åke ”Bryggaren” Andersson anmälda. Men som sagt den riktiga ruschen har ännu inte infunnit sig…