Nya sträckor i Rally Sweden, 5-års protest, ryskt i topp på Cypern, skåningar leder i BRC och ömma tår.
I dag släppte Rally Sweden hur 2017 års upplaga av WRC-seriens enda riktiga vinterrally kommer att köras . Med 57,8 procent nya sträckor är det frågan om inte nästa år kommer att bli det rally som i modern tid har störst förändring. När serviceplatsen nu flyttas till mer snösäkra Torsby har detta gjort det möjligt/tvingat fram nya sträckor och tre helt nya okörda vägar kommer att användas. Men lugn, flera av klassikerna finns kvar som Vargåsen (Colins Crest), Super Specialen i Karlstad och så klart även sträckan i Hagfors.
Nytt är att shake down flyttas från ”Råda” till Torsbytrakten och ”Skalla” och även sista sträckan ”power stage” lämnar Hagfors för att köras med målgång i serviceplatsen.
– Det finns en uttalad vision om att hela VM ska gå i riktningen med en powerstage som slutar på serviceplatsen, och nu är vi först ut att göra detta i verkligheten. Att gå ut live i tv worldwide och fira segraren tillsammans med teamen och publiken direkt på service tar avgörandet till en ny nivå, säger vd Glenn Olsson i ett pressmeddelande.
Nya sträckor är ”SS Hof Finnskog” i norska Åsnes, norr om Hagfors körs ”SS Knon” och dessutom är Likenäs-sträckan tillbaka på tävlingskartan
– Vi har tagit bort de minst snösäkra sträckorna och ersatt med tre nya på högre höjder längre norrut. Hela det nya upplägget med serviceplats i Torsby som används alla dagar gör hela tävlingen betydligt mer tillgänglig för publiken, konstaterar Johan Magnusson, banchef.
Nu är det inte hur enkelt som helst att flytta från Hagfors bland annat är man lite orolig för sportlovstrafiken som drar genom Torsby och tätt utanför serviceplatsen på flygfältet.
– Vi fyller i stort sett hela flygfältet och bara WRC-teamen kommer in med över 50 stora trailers. Att lösa logistiken för både tävlande och publik via bra flöden är helt avgörande och något vi jobbar med, säger serviceplatschefen Adam Magnusson.
Nästa års rally körs den 9-12 februari och som vanligt med Superspecialen i Karlstad först ut klockan 20.00 på torsdagen.
*
Med bara dagar kvar till WRC Rally de Espana går Elfyn Evans omkring och är lite nervös för att Henning Solberg inte ska ta sig i mål med hel bil. Anledningen är att den Fiesta som Henning hyr för Spanien är tänkt att Evans ska köra i Wales två veckor senare, priset för att han vann Brittiska Mästerskapet.
Evans är anmäld men det alltså fortfarande oklart om han kommer att starta och oavsett vilket så är WRC-2 säsongen över för honom. Med 27 poängs ledning talar mycket för att han klarar att köra hem segern även om tvåan Teemu Sunninen har två möjligheter kvar att plocka poäng. Om allt går den finske Skoda-talangens väg kan han plocka ytterligare 50 poäng och därmed passera.
*
Inte bara här hemma som förare/kartläsare på ”gräsrotsnivå” reagerar över de knasiga 5-års reglerna från FIA. Nu gäller detta inte i alla klasser här tack och lov. Men där det gäller att man tvingas kassera fullt funktionsdugliga bälten och stolar väcker det både irritation och hål i plånboken.
Även i England med vidhängande områden är ilskan stor över 5-års regeln och nu har man blåst till strid för att stoppa det hela.
I uppropet hävdas att regeln i förlängningen innebär sämre säkerhet för många rallybesättningar. Som exempel visas att istället för att köpa ur säkerhetssynpunkt ultimata stolar för 10-15 000 kronor som sedan kasseras efter fem år, väljer man att köpa sämre stol för kanske mindre än halva priset. Än värre är dom som redan tidigare köpt stolar för runt 3-4000 tusen kronor, nu väljer de istället de absolut billigaste. Samma sak med bälten, även här väljer den med större ekonomiskt sinne än säkerhetstänk billigare (läs sämre) bälte.
Det som ”upprorsmakarna” stör sig mest på är åtminstone enligt uppropet, att det var frivilligt för MSA (promotorn för BRC) att anamma regeln. Istället för att lyssna på de aktiva valde man FIA:s väg och vad vet jag efter påtryckningar från andra som kanske kan tjäna en slant på att sälja säkerhetsutrustning.
Nu manas det till kamp för att åstadkomma en förändring och jag säger bara lycka till!
*
Ikväll startar årets sista deltävling i ERC eller mer officiellt FIA European Rally Championship med Rally Cyprus och detta i 33 graders värme. Snabbast på shake down var Alexey Lukyanuk (bilden) med tänkvärda ord på si tröja tätt földj av unge Nikolay Gryazin som för andra gången i sitt liv kör en R5-Skoda. Bara 0,8 sekunder skilde mellan de båda över den knappt fem kilometer långa typiska Cypern-sträckan (alltså dålig grus och asfaltväg). Trea var David Botka och som femma Ralfs Sirmacis.
Mellan dessa båda smet så årets Junior- ERC vinnare Opel Adam-föraren Marijan Griebel in med sin ”prisstart” i en R5-Skoda.
Första start är i kväll klockan 19.30.
*
Från en ö till en annan och imorgon körs näst sista deltävlingen i Bilsport Rallycup, Gotland MFBK:s ”JR Motorsportpokalen”. Sex sträckor på totalt 33 kilometer och så klart utan noter är vad som erbjuds de runt 70 anmälda.
Från Skåne och Vinslöv skickas bröderna Hampus (1:a) och Jesper Larsson (3:a) som med automatik tillhör favoriterna i Grupp E med sina välfungerande Toyotor. I Hampus bil sitter kusinen Anna Larsson medan Jesper den här gången har från i går nya ”filmstjärnan” Jonna Eson Brådhe i högerstolen.
Ola Wingren/Anders Östberg, SMK Hörby tar chansen att utöka sin ledning i VOC-klassen. Samma sak för Rally Blekinges tävlingsledare Björn Borgqvist som leder ”A-B-C Classic”.
Att hitta större favoriter, även om dom sitter i tamare R2-bilar än öborna och SM-rutinerade Johan Holmberg och Christoffer Jacobsson är nog svårt. Skulle jag förslå utmanare så får det bli David ”Plombo” Lindström och Christoffer Holmberg med Asconan.
*
Rundar av med lite från San Marino och Rally Legends där Marcus Grönholm igår körd först i den stora paraden genom staden där tusentals människor väntade på att få se en skymt av ”kändisarna”. Conny Holmberg är på plats och skickade en fin bild på ett riktigt dragplåster, en Opel Ascona 400.
Även Martin Hansson var ute med kameran och fångade danskarna Brian och Kim Madsen när dom körde shake down tidigare idag.
*
Blev lite förvånad när jag igår och idag plötsligt fick vad man i dag lite slarvigt kallar ”hatmejl”. Förstod ingenting då jag inte skrivit något speciellt om gamar eller andra lite märkliga rallyfans på länge ( det var från den gruppen mejlen kom). Fick då ett tips om att Motorbloggen figurerade i en liten debatt i en Facebookgrupp med utgångspunkt från Robin Adolfssons så tråkiga sorti från Rally Uppsala. Efter att ha tagit del av inläggen är det bara att konstatera att vissa har extremt ömma tår…
*
I morgon är det Motorlördag i Kristianstadsbladet med reportage om Mats Anderssons kommande Spanien-äventyr plus Motorlistan så klart. Mycket nöje önskar jag alla Kristianstadsbladet läsare och passar även på att meddela att det inte blir någon Motorbloggen på lördag. Återigen är det den digra fotouppdragslistan som är orsaken.
Trevlig helg.